streda

Banská Bystrica predbehla Bratislavu, má najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku (+foto)

V Banskej Bystrici mali postaviť modernú a veľkolepú autobusovú stanicu už v roku 1984. Nedokončenú budovu napokon zbúrali a otvárajú novú s nákupným centrom.

Nová stanica a tá otvorená v roku 1984. Foto – mesto Banská Bystrica a archív Marcela Pecníka

Autobusová stanica v Banskej Bystrici mala byť počas socializmu jednou z najmodernejších na Slovensku. Jej príbeh sa začal impozantne. Komunisti nakreslili projekt, ktorý mal zmeniť mesto Slovenského národného povstania. Husákove deti mali dostať niečo, čo by sa priblížilo, minimálne kapacitne, Bratislave. Novú autobusovú stanicu však nikdy nedostavali.

Príbeh „stavby storočia“, ako ju Banskobystričania nazývali, napokon skončil po vyše tridsiatich rokoch zbúraním.

Skôr ako v Bratislave, aj s nákupným centrom

Bystrica tak čakala viac ako 30 rokov. Vo štvrtok ráno stanicu otvárajú. Najskôr ju spúšťajú v skúšobnej prevádzke s vybranými spojmi prímestskej dopravy.

Súčasťou autobusovej stanice je veľké nákupné centrum, bude sa volať Terminal Vlak-Bus-Shopping. Na ploche vyše 11-tisíc metrov je aj štyridsiatka nových obchodov, čo ešte nie je na Slovensku na autobusových staniciach bežné.

Banská Bystrica tak predbehla Bratislavu, kde developer HB Reavis už roky odkladá vybudovanie autobusovej stanice, hoci už ukázal plány na dočasnú stanicu.

Na stanici v Banskej Bystrici budú aj prevádzky rýchleho občerstvenia či detské herne, autobusová stanica bude priamo pod nákupným centrom a povedú k nej eskalátory. Objekt nákupného centra, ktoré prepojí autobusovú i železničnú stanicu, bude mať 300 parkovacích miest.

Autobusová stanica v Banskej Bystrici v septembri 2017. Foto – mesto Banská Bystrica
Autobusová stanica v Banskej Bystrici v septembri 2017. Foto – mesto Banská Bystrica

Stanicu otvorili k 40. výročiu SNP

Komunisti ako ideálny dátum pre novú stanicu vybrali okrúhle výročie SNP. Ale teda ešte 40. výročie – v roku 1984. Stará otvorená kovová konštrukcia stanice s dvomi radmi nástupíšť zo šesťdesiatych rokov nevyhovovala kapacitne, navyše ju postavili blízko historického centra mesta, ale ďaleko od železničnej stanice. Novú autobusovú stanicu začali stavať v roku 1983 vedľa nej.

Hneď na začiatku sa objavil problém

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Kotleba - kniha od autora tohoto textuViac info

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |