Denník N

Banská Bystrica predbehla Bratislavu, má najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku (+foto)

Nová stanica a tá otvorená v roku 1984. Foto – mesto Banská Bystrica a archív Marcela Pecníka
Nová stanica a tá otvorená v roku 1984. Foto – mesto Banská Bystrica a archív Marcela Pecníka

V Banskej Bystrici mali postaviť modernú a veľkolepú autobusovú stanicu už v roku 1984. Nedokončenú budovu napokon zbúrali a otvárajú novú s nákupným centrom.

Autobusová stanica v Banskej Bystrici mala byť počas socializmu jednou z najmodernejších na Slovensku. Jej príbeh sa začal impozantne. Komunisti nakreslili projekt, ktorý mal zmeniť mesto Slovenského národného povstania. Husákove deti mali dostať niečo, čo by sa priblížilo, minimálne kapacitne, Bratislave. Novú autobusovú stanicu však nikdy nedostavali.

Príbeh „stavby storočia“, ako ju Banskobystričania nazývali, napokon skončil po vyše tridsiatich rokoch zbúraním.

Skôr ako v Bratislave, aj s nákupným centrom

Bystrica tak čakala viac ako 30 rokov. Vo štvrtok ráno stanicu otvárajú. Najskôr ju spúšťajú v skúšobnej prevádzke s vybranými spojmi prímestskej dopravy.

Súčasťou autobusovej stanice je veľké nákupné centrum, bude sa volať Terminal Vlak-Bus-Shopping. Na ploche vyše 11-tisíc metrov je aj štyridsiatka nových obchodov, čo ešte nie je na Slovensku na autobusových staniciach bežné.

Banská Bystrica tak predbehla Bratislavu, kde developer HB Reavis už roky odkladá vybudovanie autobusovej stanice, hoci už ukázal plány na dočasnú stanicu.

Na stanici v Banskej Bystrici budú aj prevádzky rýchleho občerstvenia či detské herne, autobusová stanica bude priamo pod nákupným centrom a povedú k nej eskalátory. Objekt nákupného centra, ktoré prepojí autobusovú i železničnú stanicu, bude mať 300 parkovacích miest.

Autobusová stanica v Banskej Bystrici v septembri 2017. Foto – mesto Banská Bystrica
Autobusová stanica v Banskej Bystrici v septembri 2017. Foto – mesto Banská Bystrica

Stanicu otvorili k 40. výročiu SNP

Komunisti ako ideálny dátum pre novú stanicu vybrali okrúhle výročie SNP. Ale teda ešte 40. výročie – v roku 1984. Stará otvorená kovová konštrukcia stanice s dvomi radmi nástupíšť zo šesťdesiatych rokov nevyhovovala kapacitne, navyše ju postavili blízko historického centra mesta, ale ďaleko od železničnej stanice. Novú autobusovú stanicu začali stavať v roku 1983 vedľa nej.

Hneď na začiatku sa objavil problém. Stanicu aj s hlavnou budovou mali stavať niekoľko rokov, ale 40. výročie SNP bolo v roku 1984. Prezident Gustáv Husák slávnostne otvoril len provizórne nástupištia, lebo výpravná hala ešte neexistovala. Suplovali ju bývalé ubytovne pre robotníkov. Na desaťročia to bolo všetko. Pribúdali už len stromčeky vyrastajúce zo stien.

Projekt meškal a hlavnú budovu stále nedostavali, pretože chýbali peniaze. Po revolúcii v novembri v roku 1989 stavbu dočasne zastavili a zakonzervovali. V tom čase ešte nevedeli, že to bude navždy.

Ako mala stanica vyzerať? Hlavný vstup mal byť od železničnej stanice. Cestujúci by sa dostali do hlavnej budovy z výstupíšť oceľovými schodiskami. V priestrannom vestibule mala byť podľa imhd.sk čakáreň a zrejme aj nejaké drobné obchody a služby. Horné poschodie bolo projektované pre administratívu, jedáleň alebo reštauráciu a sociálne zariadenia. Keď stavbu zakonzervovali, na poschodí už boli omietky, obkladačky, elektroinštalácia, hydranty zárubne a dokonca aj výdajné okienko plánovanej jedálne.

Ako vyzerala? Nástupište sa nezmenilo od roku 1984. Administratíva a časť služieb sídlila do konca v upravených bývalých robotníckych barakoch, kolorit stanice dotvárali stánky s občerstvením.

Bývalá stanica. Foto – archív Marcela Pecníka
Otvorenie pôvodnej stanice v roku 1984. Foto –  archív Marcela Pecníka

Ako primátori roky sľubovali

Po rokoch sa stal zakonzervovaný ohradený skelet autobusovej stanice priestorom pre bezdomovcov a opäť politickou témou. Primátori sa striedali a opakovane sľubovali pred voľbami vyriešenie problému, dostavbu alebo zbúranie stanice, ktorá medzičasom získala titul najohyzdnejšia stavba mesta.

Nestriedali sa len majitelia. Vlastník SAD Banská Bystrica do výpravnej budovy neinvestoval, rovnako tak ČSAD Ostrava.

V roku 2005 sa zrazu objavila prekvapujúca informácia. Dopravný námestník SAD Ján Žambor ohlásil dokončenie autobusovej stanice aj s futuristickými vizualizáciami, ktoré pripomínali architektúru Jána Kaplického. O detailoch nehovoril, vraj by to bolo predčasné. Vízia miesta pre cestujúcich spolu s obchodno-nákupným centrom a parkoviskom zmizla rovnako rýchlo, ako sa objavila.

Bývalý odborársky boss a vtedajší primátor Ivan Saktor hovoril v roku 2009 o rokovaniach a odkúpení stanice mestom.

„Mesto nadobudne majetok a nájde investora, ktorý odkúpi pozemok a bude na ňom realizovať autobusovú stanicu… Je to tom, aby sme už tento traumatizujúci bod pre Banskú Bystricu rozlúskli,“ vyhlásil pred takmer ôsmimi rokmi.

Potom rozprával o rokovaniach, nešpecifikovanom českom investorovi, ktorý stanicu zbúra a postaví novú, ale to bolo pred voľbami. Saktor odišiel skôr, ako sa niečo z toho dostalo na papier.

Saktorov nástupca Peter Gogola tiež hovoril o autobusovej stanici, dokonca sa objavil aj rakúsky investor, ktorý chcel postaviť dopravno-obchodný komplex s prepojením na železničnú stanicu. „Telefonická reakcia bola, že budúci rok 2013 bude rokom otvorenia,“ vyhlásil Gogola po rozhovore s investorom.

Budova rozostavanej stanice v Banskej Bystrici, ktorú museli zbúrať.

Na začiatku roku 2013 predstavili školský projekt autobusovej stanice so zeleňou na streche dvaja študenti Strednej priemyselnej školy stavebnej. „Niečo vás v tej škole naučili. Minimálne snívať,“ povedal Gogola.

Dva roky pred skončením mandátu primátor ešte veril, že vyrieši problém autobusovej stanice. Neskôr ohlásil, že stanica zmenila majiteľa a ukazoval výpis z listu vlastníctva, ale to už bolo krátko pred komunálnymi voľbami, v ktorých ho vystriedal Ján Nosko.

Nový primátor sa postavil pred médiá a verejnosť v januári 2015, predstavil investora, českú developerskú spoločnosť Primus (člen skupiny Intercora) a oznámil likvidáciu starej a výstavbu novej autobusovej stanice za 18 miliónov eur. Vtedy si myslel, že bude hotová do Vianoc minulého roku, ale termín neskôr posunuli.

Hybridnú autobusovú stanicu Terminal Shopping Center Banská Bystrica s devätnástimi farebne odlíšenými nástupišťami, s 40 obchodnými prevádzkami na 11-tisíc štvorcových metroch a 300 parkovacími miestami otestujú prví cestujúci vo štvrtok.

Dôležité dátumy

1983 – začiatok výstavby autobusovej stanice v Banskej Bystrici

1984 – kolaudácia časti stavby

1990 – zastavenie stavebných prác

2002 – privatizácia (ČSAD Ostrava)

2013 – Právoplatné územné rozhodnutie na stavbu Terminal Shopping Center Banská Bystrica pre rakúsky Jahn Develompment & Consulting, spol. s r. o.

2014 – Stavbu s spolu s vydaným rozhodnutím kúpila spoločnosť PRIMUM, s. r. o.

2017 – Prví cestujúci v Novom Terminal Shopping Centre

Fotogaléria z novej stanice

Nová stanica má názov Terminal Vlak Bus Shopping. foto – tasr

Nové nástupištia. foto – tasr

Cestovné poriadky a čakáreň. foto – tasr

Nástupištia. foto – tasr

foto – tasr

Kotleba - kniha od autora tohto textu

Viac info

Teraz najčítanejšie