Denník N

Slovensko rokuje aj o iných lietadlách než Gripen a F-16

Eurofighter Typhoon. Foto – TASR/AP
Eurofighter Typhoon. Foto – TASR/AP

V hre by sa mohli ocitnúť napríklad drahé lietadlá Eurofighter Typhoon. Ruské migy by mala armáda prevádzkovať v prechodnom období, aj keď budeme mať nové lietadlá.

Slovensko nemusí kúpiť len švédske nadzvukové lietadlá Jas-39 Gripen alebo americké stroje F-16.

Pripúšťa to minister obrany Peter Gajdoš, podľa ktorého ministerstvo rokuje aj o ponukách iných európskych či výrobcov z krajín NATO.

O aké stroje by mohlo ísť, nepovedal. V hre by mohli byť lietadlá Eurofighter Typhoon, ale napríklad aj francúzske stíhačky Dassault Rafale či lietadlá F-18.

„Rokujeme aj s inými výrobcami stíhacích lietadiel. Jednoznačne naše riešenie je proeurópske a proatlantické a, samozrejme, uskutočním analýzu aj ponúk ostatných európskych štátov aj Spojených štátov amerických,“ odpovedal Gajdoš na otázku Denníka N.

Nevylúčil ani, že by mohlo ísť o dvojmotorové lietadlo. Doteraz sa za jediné možné riešenie považoval nákup, prenájom či lízing jednomotorových Gripenov a F-16.

Eurofighter, Rafale i F-18 sú dvojmotorové stroje a ich obvyklá cena i náklady sú oveľa vyššie ako v prípade jednomotorových lietadiel.

„Vylúčiť sa to, samozrejme, nedá, ale dôležité sú operačné spôsobilosti a, samozrejme, ponuka, ktorá bude daná,“ povedal k dvojmotorovým strojom.

Suma 1,1 miliardy nemusí byť konečná

Ministerstvo obrany vo svojich oficiálnych dokumentoch predpokladá, že na nákup 14 nadzvukových lietadiel minieme do 1,1 miliardy eur. Ani to však nemusí byť podľa Gajdoša konečná cena a mohli by sme zaplatiť aj viac.

„Teraz mi je v skutočnosti ťažké povedať, či áno, alebo nie. Záleží na rokovaniach. Chcem najefektívnejšie, najvýhodnejšie riešenie pre Slovenskú republiku.“

Rozhodnutie, ktoré stroje sa kúpia, malo podľa rozhodnutia vlády z roku 2015 padnúť do konca septembra. Gajdoš si ho však chce nechať posunúť do polovice budúceho roka. To by mohlo znamenať ďalšie finančne náročné predlžovanie životnosti našich migov. Či mu to vláda umožní, nie je úplne isté.

Drahé a exotické riešenia

Lietadlá Eurofighter Typhoon, ktoré vyrába nemecko-britsko-taliansky koncern, sú okrem týchto štátov vo výzbroji Španielska či Rakúska.

Práve u nášho suseda ich nákup za čias vlády ľudovcov so stranou extrémistu Jörga Haidera sprevádzali viaceré škandály. Krajina sa teraz chce drahých lietadiel zbaviť a namiesto nich kúpiť Gripeny či stroje F-16. Ich cena vysoko prevyšuje 100 miliónov za kus a rôzne zdroje uvádzajú väčšinou okolo 140 miliónov.

Pomerne drahou a navyše exotickou možnosťou by bol nákup strojov Rafale, ktoré okrem Francúzov používajú len Indovia a Egypťania.

Francúzi nasadili lietadlá Rafale v náletoch na základne ISIS. Foto – TASR/AP

Pokiaľ by sme kupovali Gripeny, podľa neoficiálnych informácií by sa mohla cena za kus v prepočte pohybovať pod 90 miliónov.

V čiastkach nad 100 miliónov sa zvykne pohybovať cena poslednej generácie strojov F-16. Do celkovej ceny sa dostávajú rôzne ďalšie komponenty či služby, a tak je veľmi zložité ju odhadnúť.

Ministerstvo oslovilo so žiadosťou o cenovú ponuku aj výrobcu lietadla Mig-35. Rusov podľa Gajdoša oslovili len „z hľadiska porovnania spôsobilosti, taktických možností, cenovej ponuky, dostupnosti, vrátane infraštruktúry“. Ich nákup je vraj vylúčený.

Migy si ešte polietajú

Podľa neoficiálnych informácií sa však počíta s tým, že pri akomkoľvek časovom variante sa musí s Rusmi dohodnúť servis pre dočasné prevádzkovanie strojov MiG-29. Mali by totiž lietať aj v období po jeseni 2019, keď nám vyprší zmluva s ich výrobcom RSK MiG.

Na dodanie nových strojov sa zvykne čakať od jeden a pol roka až po viac ako dva roky.

Na ministerstve počítajú aj s prechodným obdobím, počas ktorého budú lietať nové i staré stíhačky zároveň. S Rusmi by sme sa preto mohli pokúsiť buď predĺžiť abonentnú zmluvu, alebo s nimi uzavrieť inú zmluvu o dodávke náhradných dielov. Údajne nie je vylúčený ani model, že lietadlá dočasne nebudú servisovať Rusi, ale Poliaci, ako to urobilo v minulosti Bulharsko.

Slovenské stíhačky

Teraz najčítanejšie