Denník N

Kandidáti na bratislavského župana v prvej debate hovorili najmä o doprave, kritizovali Frešov nápad

Kandidáti na bratislavského župana mali prvú debatu s Cyklokoalíciou. Foto N
Kandidáti na bratislavského župana mali prvú debatu s Cyklokoalíciou. Foto N

Prvú debatu kandidátov na predsedu Bratislavského kraja zorganizovala Cyklokoalícia. O cyklotrasách, verejnej doprave a výbere peňazí pre kraj diskutovali Ftáčnik, Droba, Frešo, Kusý a Mrva.

Kandidáti na bratislavského župana sa stretli v prvej predvolebnej diskusii, debatovali najmä o zlepšení dopravy. Cyklokoalícia pozvala súčasného župana Pavla Freša, bývalého primátora Bratislavy Milana Ftáčnika (nezávislý), poslanca SaS Juraja Drobu (koalícia SaS, OĽaNO, Nova, SMK, OKS a Zmena zdola), starostu Nového Mesta Rudolfa Kusého (nezávislý) a starostu Vajnôr Jána Mrvu (nezávislý).

Diskusia bola bez zvyšných dvoch kandidátov z prvej sedmičky septembrového prieskumu AKO. Jozef Uhler (nezávislý) pozvanie odmietol a bývalého moderátora Daniela Krajcera (koalícia Most-Híd, Skok, Strana zelených) Cyklokoalícia nepozvala.

Keďže diskusia bola najmä o doprave, organizátori do nej volali ľudí, ktorí už majú skúsenosti s dopravnou politikou mesta.

Favoritom volieb je zatiaľ Ftáčnik, v prieskume agentúry AKO získal 21,7 percenta, na druhom mieste je Droba (15,2 percenta) a za ním Frešo s Kusým (obaja po 15 percent). Mrva mal 6,7 percenta a Uhler 4,4 percenta.

Ako budovať viac cyklotrás?

Kandidáti hovorili napríklad o tom, ako by chceli rozvíjať cyklodopAravu v kraji. Ftáčnik sa chce zamerať na zlepšenie cyklotrás z obce k železničnej stanici, napríklad tá v Dunajskej Lužnej je od stredu obce vzdialená niekoľko kilometrov a ľudia tam nechcú chodiť peši.

Okrem toho chce rozšíriť cyklotrasy v okolí Pezinka a vytvoriť kanceláriu, ktorá by riešila vysporiadanie pozemkov pod budúcimi cyklotrasami.

Droba chce zlepšiť čerpanie eurofondov a zriadiť cyklokomisiu, ktorá by pomáhala obciam a mestským častiam, aby peniaze z EÚ stihli vyčerpať. Hovoril aj o prepojení všetkých mestských častí v Bratislave s centrom.

Kusý chce cyklodopravu zlepšiť budovaním nových cyklotrás pri každej budúcej rekonštrukcii cesty, čo sa podľa neho zanedbalo pri súčasnej oprave cesty na Čiernu vodu.

Diskusia kandidátov na bratislavského župana. Autor: Cyklokuchyňa

„Je potrebné pospájať obce cyklotrasami. Nie smerom na Rakúsko a Moravu, ale Pezinok a Modru, ktoré sú rovnako atraktívne.“

Mrva sľubuje za päťročné volebné obdobie postaviť 100 kilometrov cyklotrás a prepojiť všetky obce cyklotrasami. Napríklad rozširovaním ciest alebo popri potokoch. Priestor na to podľa neho je. Súčasnú župu kritizuje, že nemá organizáciu, ktorá by projektovala a udržiavala cyklotrasy. Starostovia na to podľa neho nemajú kapacitu.

Kraj potrebuje viac ľudí s trvalým pobytom

Súčasný župan Frešo hovorí, že je nutné vybrať viac daní, inak budú cyklotrasy aj v budúcnosti vznikať len vďaka eurofondom. Hlavná téma jeho predvolebnej kampane je doprava zadarmo. Frešo chce motivovať ľudí, ktorí žijú v Bratislave, k prehláseniu trvalého pobytu do hlavného mesta, tieto peniaze by však podľa jeho výpočtov stačili iba na pokrytie strát z tržieb a podľa ostatných kandidátov ani na to.

„Na model, ktorý predstavil pán Frešo, by sa muselo prihlásiť 120-tisíc obyvateľov, aby sme boli na nule s bratislavskou MHD. V Talline, ktorý je rovnako veľké mesto ako Bratislava, sa prihlásilo 30-tisíc ľudí. To by bola sekera do mestského rozpočtu, akú sme nevideli,“ hovorí Ftáčnik.

„Je to pomerne jednoduché. Ak urobíme dopravu zdarma pre prihlásených ľudí, vznikne obrovský tlak aj na ľudí v podnájme.“ Dnes podľa neho veľa ľudí býva načierno a bez zmluvy si nemôžu prehlásiť pobyt.

Droba hovorí, že sa málo komunikuje s obyvateľmi o trvalom pobyte. „Veľa ľudí to nerobí, len preto, lebo sa obávajú veľmi pracného procesu, pričom realita je taká, že dnes už tento systém funguje relatívne rýchlo a prehlásenie trvalého pobytu je otázka možno 15 minút.“

Kusý tvrdí, že ľudia si pobyt prehlásia, ak budú chápať, že to v skutočnosti znamená viac peňazí pre samosprávu, ktorá bude robiť pre ľudí.

Mrva chce ľudí motivovať župnou kartou výhod pri rôznych službách, kde by mohla byť napríklad zľava na verejnú dopravu.

Ftáčnik hovorí, že sú dva nástroje, ako získať pre kraj viac trvalých pobytov. Obce by mohli obmedziť miesta v škôlkach len pre ľudí s pobytom a spustiť parkovaciu politiku v Bratislave.

Parkovanie chcú kandidáti obmedziť

Ftáčnik a Droba by parkovanie chceli riešiť aj vypustením povinnosti developera postaviť ku každému bytu parkovacie miesto, čím by vznikli štvrte pre ľudí, ktorí auto nepotrebujú.

Ak by mesto a mestské časti schválili parkovaciu politiku, zmizlo by asi 20 percent súčasných miest na parkovanie. Kusý hovorí, že s tým už rátajú, Mrva chce, aby sa najskôr postavili bezplatné parkovacie domy.

Proti je momentálne aj Frešo, ľudia podľa neho cítia, že za spoplatnené parkovanie nedostanú nič.

Témou debaty bola aj integrovaná doprava, ktorú kraj spolu s mestom a so železnicami spustil za Freša. Podľa Mrvu je integrovaná doprava zle nastavená a regionálne autobusy nečakajú na cestujúcich, ktorí vystupujú z vlakov. Spoje z okolia by chcel nasmerovať do regionálnej stanice Filiálka, ktorá by bola spojená s Petržalkou.

Ftáčnik hovorí, že je málo spojov, napríklad vlaky v smere z Dunajskej Lužnej podľa neho kapacitne nestačia. Myslí si, že vlaky a autobusy by  mali jazdiť v pravidelnom takte.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Župné voľby 2017

Slovensko

Teraz najčítanejšie