Denník N

Socha ČSAD od Meliša je dočasne v Cvernovke, dizajnéri ju chcú na stanicu Nivy neskôr vrátiť

Sťahovanie sochy ČSAD od Juraja Meliša. Foto - Šymon Kliman
Sťahovanie sochy ČSAD od Juraja Meliša. Foto – Šymon Kliman

Developer HB Reavis spolu so Slovenským múzeom dizajnu a Nadáciou Cvernovka zachránili sochu s logom Československej autobusovej dopravy. Z bratislavských Nív sa dočasne presunula do Novej Cvernovky.

Bratislavská autobusová stanica už posledné dni iba dožíva, v piatok zavrela miestna pošta, v sobotu spred budovy zmizla socha ČSAD a na budúci víkend sa majú autobusy vypratať do náhradnej stanice.

Obrovskú, vyše trojtonovú a sedem metrov dlhú sochu od Juraja Meliša mali stroje problém demontovať. Betónový podstavec bol extrémne odolný, robotníci preto odpálili kovové roxory pod sochou, aby ju zdvihli.

Betónový podstavec bol mimoriadne tvrdý. Foto – Šymon Kliman

Melišova socha bude dočasne v Cvernovke

Developer HB Reavis sochu odviezol do Novej Cvernovky pri železničnej stanici Vinohrady, kde ju počas trojročnej výstavby uskladní komunita umelcov.

Sochu zatiaľ zamkli v oplotenom antukovom kurte, Šymon Kliman z Nadácie Cvernovka hovorí, že ešte pre ňu budú hľadať využitie.

Melišovu sochu zatiaľ plánujú nasvietiť v rámci podujatia Biela noc, ktorá bude 7. októbra v Bratislave a časť programu spolu so záverečnou party má byť práve v Cvernovke. Nádacia Cvernovka momentálne robí zbierku na zabezpečenie techniky pre Bielu noc a ďalšie budúce podujatia.

„Zachovávanie tohto dedičstva je veľmi dôležité. Mali by sme sa starať o nechcené sochy, čo máme aj v štatúte. Bol to symbol stanice a je to krásna Melišova typografia z 82. roku. Veľa ľudí, ktorí sú u nás v Cvernovke, učil,“ hovorí Kliman.

Foto – Šymon Kliman

Do múzea dizajnu sa nezmestila

Sochu ČSAD HB Reavis ponúkol na želanie Meliša najskôr do Slovenského múzea dizajnu, no je taká veľká, že sa tam nezmestí. Šéf múzea Maroš Schmidt hovorí, že chcel, aby zostala na svojom pôvodnom mieste na Nivách.

„Nedalo sa to, lebo je tam prekládka sietí a vraj pán Meliš si neželal, aby tam socha zostala, lebo si nevedel predstaviť, ako by to komunikovalo s novostavbou. My sme bojovali za zachovanie, najmä po jeho smrti to získalo iný príbeh,“ hovorí Schmidt.

Schmidt hovorí, že dočasné odložisko v Novej Cvernovke bude zaujímavé. „Stretáva sa tam veľa kreatívnych ľudí, všetci od typografov, dizajnérov po technológov, ktorých ten nápis úžasne združuje. Po dokončení projektu by sa však mohol vrátiť niekam do blízkosti stanice.“

Pôvodné miesto sochy pri vchode do stanice. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vrátia sochu na Nivy?

Schmidt chce, aby sa developer k tomu zaviazal a určil miesto, kam sa socha vráti, aby sa na ňu nezabudlo. HB Reavis zatiaľ nevie povedať, ako sochu využije po dokončení novej stanice, no aj on spomína, že Cvernovka je iba dočasné riešenie.

„Uvedomujeme si spoločenskú hodnotu diela akademického sochára Juraja Meliša, ktorá dlhoročne dotvárala priestory bratislavskej autobusovej stanice a zároveň vnímame rozsah projektu Stanica Nivy,“ hovorí HB Reavis.

„Patrí tam, nech sa čokoľvek postaví bez ohľadu na socializmus a Československo. Keby sme mali Bratislavu vyjadriť, tak tento nápis bude na 12. mieste, je veľmi silný,“ hovorí Schmidt.

V ťažkej zváranej soche z hliníka si podľa neho nájde kvalitu odborník aj bežný človek. „Má presah od typografie, cez socharinu až po dizajn. Je to typografia a zároveň socha, takzvaná typosocha. Je unikátna a veľmi dobre urobená. Má to viacero úrovní, prečo je dôležité ju zachrániť.“

Presúvanie sochy ČSAD do Novej Cvernovky. Foto – Šymon Kliman

Meliš s ľuďmi zo zváračského ústavu sa podľa Schmidta zamýšľali, ako ukázať veľkosť Československej autobusovej dopravy.

„V prvom pláne je to ČSAD, priradené k autobusovej stanici, kde premávala počas Československa. Každé z písmen je v inej výške, čo by sa malo týkať autobusovej dopravy. Zboku má každé písmeno svoju cestu – cesty sú kľukaté. Zároveň vidíme S, ako Slovensko.“

Schmidt hovorí, že socha je dynamicky položená v diagonále, čo znamená rýchlosť. „Je to typografia v pohybe, logo ČSAD je rozohrané. Vtedy bolo módou umiestňovať sochy, ktoré by niečo symbolizovali.“

Foto – Šymon Kliman

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie