Denník N

Autonómne autá by prispeli k záchrane obrovského počtu ľudských životov

Foto – Fotolia
Foto – Fotolia

Sme na len začiatku vývoja autonómnych áut a vízie sú, že raz, keď budú plne spoľahlivé, nebudú potrebovať volant ani pedále.

Musíme sa nejako popasovať so strachom zákazníkov, že ich autonómne auto sa jedného dňa rozhodne ublížiť im, píše psychológ Azim Shariff z University of California, Irvine a jeho tím v článku, ktorý vyšiel tento mesiac v časopise Nature Human Behaviour.

Podľa autorov nie sú prekážky, ktoré by bránili masovo zaviesť autonómne autá technologického rázu, ale psychologického. Z nedávneho prieskumu vyplýva, že až 78 percent Američanov sa bojí jazdiť v plne autonómnom aute a len 19 percent opýtaných povedalo, že by takému vozidlu verili.

Test morálnych intuícií

Problém je v tom, že vodiči a ostatní účastníci premávky očakávajú od autonómneho vozidla, že sa v krízovej situácii zachová celkom inak.

Ak by hrozila zráža s chodcom, ktorej sa nedá vyhnúť, vodiči by chceli sedieť v aute, ktoré za každých okolností ochráni posádku. Ostatným účastníkom premávky, ako sú chodci alebo cyklisti, sa to nepáči, lebo by chceli, aby autá chránili predovšetkým ich životy a zdravie.

Ak si chcete otestovať vlastné morálne intuície, ako by sa malo zachovať autonómne auto v rôznych krízových scenároch, keď hrozí zrážka a úmrtie účastníkov cestnej premávky, navštívte stránku Moral Machine (z angl. morálny prístroj), na ktorej sa podieľa aj Massachusettský technologický inštitút (MIT). Test umožňuje porovnanie výsledkov s ostatnými respondentmi.

Moral Machine. Zdroj – Youtube

Nepredvídateľné situácie

Pre nemeckú spolkovú vládu vytvorila etická komisia smernicu (nemecky, anglicky), ako by sa mali správať autonómne autá, krízové situácie nevynímajúc.

Dokument uvádza, že ľudský život má absolútnu prioritu a systémy musia byť naprogramované tak, aby došlo k poškodeniu majetku alebo zvierat, ak možno takýmto spôsobom predísť ujme na živote a zdraví človeka.

Dokument prísne zakazuje robiť akékoľvek rozdiely medzi ľuďmi na základe ich veku, pohlavia a fyzického či duševného stavu.

Podľa smernice musia byť „technologické systémy nadizajnované tak, aby sa predchádzalo nehodám“. Etická komisia však uznáva, že môžu nastať „nepredvídateľné“ situácie, na ktoré sa autonómne autá nedajú naprogramovať tak, aby sme ich rozhodnutie mohli považovať „z morálneho hľadiska za nespochybniteľné“.

Na hypotetický scenár, keď by na cestu vybehlo dieťa a autonómne auto by stálo pred možnosťou buď ho zraziť, alebo obetovať posádku, ktorá by zahynula pri vyhýbacom manévri nárazom do prekážky, Tibor Petrov zo Žilinskej univerzity odpovedal, že „riešenie takejto otázky je mimoriadne ťažké a nikto na ňu nevie priamo odpovedať. Nikto si nekúpi vozidlo, ktoré by dobrovoľne obetovalo život posádky, aby zachránilo chodca. Nechcel by som rozhodovať o tom, ako naprogramovať riešenie situácií tohto typu.“

Petrov sa zaoberá výskumom komunikačných systémov pre autonómne vozidlá a pôsobí ako doktorand na Katedre multimédií a informačno-komunikačných technológií na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej univerzity.

Expert pre Denník N povedal, že by sme mali mať na pamäti, že uvedené krízové situácie by nastávali iba extrémne zriedkavo. „Na veci sa treba pozerať zo širšej perspektívy. Z testov, ktoré sa robili, jednoznačne vyplýva, že už súčasné autonómne vozidlá by výrazne zvýšili bezpečnosť cestnej premávky. Takže z celkového hľadiska by autonómne vozidlá prispeli k záchrane obrovského počtu ľudských životov.“

Prijatie novej technológie

Odborníka Petrova sme sa opýtali, či by sa na jazdu autonómnym autom tešil, alebo by bol v strese, že musí kedykoľvek prebrať riadenie vozidla, ak to vyžaduje situácia. „Jazdu by som si veľmi užil, ale bol by som v strehu. S autonómnymi autami je to ako s každou novou technológiou. Trvalo veľa rokov, kým ľudia prestali mať strach z lietania a začali dôverovať tejto technológii.“

Petrov si myslí, že účinný spôsob, ako prekonať prípadný strach ľudí z autonómnych vozidiel, spočíva v tom, že „výrobcovia áut a vedci budú transparentne informovať o výsledkoch testov a pokrokoch v technológii, aby ľudia videli, že primárnou motiváciou, prečo sa autonómne autá vyvíjajú, je zvýšenie bezpečnosti a komfortu“.

Psychológovia Shariff a jeho kolegovia výrobcom autonómnych áut radia, aby „ľuďom nesľubovali neomylnosť technológie, ale zdôrazňovali, že bezpečnosť autonómnych áut prekonáva bezpečnosť áut, ktoré šoférujú ľudia“.

Jedného dňa bez volantu a pedálov

Podľa Petrova zo Žilinskej univerzity sa odborníci plne nezhodujú, kedy nastane boom autonómnych áut. „Niektoré odhady uvádzajú, že éra autonómnych áut nastane okolo roku 2035. Odhaduje sa, že sa vtedy bude predávať 12 miliónov autonómnych áut ročne, čo je už značné zastúpenie. Pre orientáciu, ročné predaje áut sú v súčasnosti na úrovni zhruba 78,5 milióna,“ povedal odborník na inteligentné dopravné systémy.

Tesla plánuje, že jej vozidlá budú plne autonómne v roku 2019. „Toyota a Nissan hovoria, že autonómne autá začnú pre spotrebiteľský trh vyrábať okolo roku 2020, v BMW hovoria o roku 2021.“

Petrov vraví, že sme na len začiatku vývoja autonómnych áut a vízie sú, že raz, keď budú autonómne autá plne spoľahlivé, nebudú potrebovať volant ani pedále.

Technológia na koordináciu vozidiel

Aj na Slovensku pracujeme na technológiách, ktoré by sa dali využiť pre vývoj autonómnych vozidiel. „Autonómne autá by mohli využiť informácie o stave komunikácie ďaleko pred nimi alebo o stave premávky. Vozidlá by komunikovali aj medzi sebou. Odhaduje sa, že zavedenie takejto komunikácie môže zredukovať nehody až o tri štvrtiny. Aj u nás na Žilinskej univerzite pracujeme na týchto komunikačných sieťach,“ vraví Petrov o technológiách, ktoré s kolegami vyvíjajú.

Petrov nedávno získal ocenenie od Európskej komisie za vývoj technológie na koordináciu vozidiel s prednostným právom jazdy. „Auto by dostalo informáciu, že sa k nemu blíži záchranné vozidlo a v akom čase sa budú míňať. Systém by vedel ponúknuť možnosť, kde sa dá záchrannému vozidlu bezpečne vyhnúť,“ objasnil Petrov.

Dostupné z: doi:10.1038/s41562-017-0202-6

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Človek

Technológie

Veda

Teraz najčítanejšie