Denník N

Filmárka Piussi: Česi si neodžili mečiarizmus, keď chcú mať za premiéra Babiša, tak nech ho majú

Film Selský rozum zachytil aj protesty voči Andrejovi Babišovi. Foto - D1FILM
Film Selský rozum zachytil aj protesty voči Andrejovi Babišovi. Foto – D1FILM

Česká televízia pred voľbami neodvysiela dokument o podnikaní Andreja Babiša.

Vo filme Sedliacky rozum ZUZANA PIUSSI a český režisér Vít Janeček s pomocou novinárov rozkrývajú biznis poľnohospodárskej firmy Agrofert. Reagujú tak na reklamný slogan bývalého ministra financií a šéfa hnutia ANO, ktorý chce riadiť štát ako firmu, a sledujú, ako riadi svoju spoločnosť.

Vychádza im z toho nelichotivý obrázok podnikateľského impéria, ktoré devastuje vidiek, likviduje menších rodinných farmárov, českých zamestnancov nahrádza zneužívanými agentúrnymi robotníkmi z Rumunska či Ukrajiny, cez politiku nastavuje pravidlá pre vlastné podnikanie, poberá najväčšie dotácie na úkor menších firiem, do údenín melie mäsový separát z dovozu, nerešpektuje zákony na ochranu životného prostredia a vďaka krytiu v najvyšších poschodiach politiky mu za nič nehrozí postih.

Film unikol na internet, legálne sa v Česku dá momentálne vidieť, keď si záujemca zorganizuje verejné premietanie po dohovore s filmármi. „Tam za Prahou, kde má Babiš fabriky, sa ľudia boja,“ hovorí filmárka, ktorá sa do Prahy presťahovala aj pre problémy na Slovensku. Pred časom jej snímku Od Fica do Fica odmietali multiplexy premietať, pre Nemoc tretej moci jej hrozilo trestné stíhanie.

Andrej Babiš je podľa vás horší ako Mečiar. V čom?

Po nástupe do vlády Andrej Babiš vyčistil všetky rezorty, na ktoré mal dosah, aby z toho profitoval jeho vlastný biznis. Má obrovské zdroje príjmov z verejných zdrojov, z dotácií, z obchodovania so štátom. V hnutí ANO, ktorému šéfuje, nefunguje vnútorná demokracia. Ak sa stane premiérom, v Česku bude vládnuť jeho firma Agrofert a jeho nikto neskontroluje.

O hrozbe pre demokraciu, ktorou má byť Babiš ako politik, sa hovorí veľa, už menej sa rozoberá jeho biznis v poľnohospodárstve. Aký vplyv má Agrofert na český vidiek?

Stojí na centralizovanom hospodárení, ktoré ničí menších farmárov. Z vidieka sa stáva nocľaháreň. K tomu tento kolos, mimochodom, najväčší vlastník pôdy v Česku, poberá dotácie určené pre malých farmárov.

Skupuje ich pôdu, sadí na nich repku olejnú, ktorá pôdu a spodnú vodu ničí, všetko je z nej žlté. Je to model podnikania postavený len na peniazoch, okamžitom zisku, ktorý vôbec nehľadí na prostredie, na krajinu a na ľudí.

Hovoríme o Česku. Ako je to na Slovensku?

Aj na Slovensku Agrofert veľkolepo hospodári, vlastní veľa pozemkov a fabrík. Iba pripomeniem, že bývalý minister hospodárstva za Smer Pavol Pavlis vlastní s Babišom firmu Port Servis a ako minister mu odklepol 58-miliónovú dotáciu pre Duslo Šaľa. Pri nakrúcaní sme sa smiali na tom, že pre Babiša by bolo vlastne výhodné znovuzjednotenie Česka a Slovenska, aby vznikla spoločná republika pod absolútnou nadvládou Agrofertu.

Málo sa na Slovensku hovorí o tom, že tá katastrofa so zamorenou vodou po fabrike Dimitrovka sa týka Babiša a Agrofertu. Kúpili ju so záťažou a mali investovať do toho, aby katastrofe predišli.

Namiesto toho jedy zamorili spodnú vodu, ľudia umierajú na rakovinu, nemôžu polievať ani záhradky. O vinníkovi, ktorý sa o to mal postarať, sa takmer nehovorí.


Podľa novinára Jakuba Patočku je Agrofert kľúč k Babišovi. Ak chceme rozumieť Babišovi – politikovi, musíme sa pozrieť na Babiša – hospodára, ktorý šiel do politiky preto, aby chránil biznis a v biznise vyvinul metódy pre politiku. Čo si o tom myslíte?

S tým môžem len súhlasiť.

Prečo ste do filmu dali veľa anonymných svedectiev?

Tam, v regiónoch za Prahou, kde má Babiš fabriky a vládnu tam starostovia jeho strany ANO, počujete ľudí samých vravieť: „tu je Babišovo“. Boja sa povedať na kameru, aké mafiánske praktiky tam vládnu.

Aby sme vôbec niečo nakrútili, museli sme tam nakrúcať skrytou kamerou. V strižni to potom bola dilema. Zverejniť svedectvo a ohroziť ľudí, ktorí sú v malom meste vždy ľahko identifikovateľní, alebo použiť iba to, čo nikoho neohrozí?

Ako ste sa rozhodli?

Pre tú druhú z možností. Myslím, že sme urobili dobre. Keď sa potom film začal premietať, vyskytli sa prípady, že ho v niektorých mestách zakázali.

Zuzana Piussi (1971)

Vyštudovala filmovú réžiu na VŠMU, ako herečka pôsobila v divadlách Stoka a SkRAT. Nakrútila 19 dokumentov, napríklad Výmet, Koliba, Muži revolúcie, Krehká identita. Jej dokument Od Fica do Fica odmietali hrať slovenské multiplexy, za Nemoc tretej moci jej hrozilo trestné stíhanie. Žije v Česku. FOTO – D1FILM

V snímke padne prirovnanie koncentrácie moci v rukách jedného muža k totalite päťdesiatych rokov. To je trochu zveličené, nie?

To hovorí Jan Rambousek, daňový expert, ktorý zvnútra sledoval, ako sa cez finančné kontroly odstavujú Babišovi odporcovia. Aj ja dúfam, že s týmto prirovnaním preháňa.

Čo vravíte na reakcie: „Babiša nemusím, ale tento film je protibabišovská agitka“?

Nakrútili sme angažovaný dokument, výkrik, náš vlastný pohľad na Babišov model hospodárenia. Zaoberali sme sa tým skoro tri roky. Babiš má v rukách časť médií, má významný vplyv na súkromné televízie.

Náš dokument zámerne reaguje na to, že Babiš pri všetkej svojej sile odmieta účasť v situáciách, ktoré vyhodnotí ako neutrálne, či nevýhodné pre svoje PR. Lebo by mohli ukázať pravdu, ktorej on svojím populizmom nedokáže čeliť.

Skúšali ste mu dať priestor?

Oslovili sme Babiša aj Agrofert s okruhom otázok o poľnohospodárstve. Navrhovali sme im, nech nám ukážu niektorú zo svojich fariem podľa vlastného výberu a nech navrhnú k rozhovorom svojich expertov. Kompletne to zamietli. Myslím, že aj to o niečom vypovedá.

Dokument mal už pred dvoma týždňami ísť v Českej televízii. Prečo ho neodvysielala?

Nad filmom prebiehala intenzívna a kritická debata. Pripomienky od televízie sme zapracovali. Oficiálny dôvod Českej televízie je ten, že schvaľovanie trvalo príliš dlho a teraz film odvysielať nemôžu pre volebné moratórium a navyše neprináša žiadne nové informácie.

My sme ho však televízii odovzdali v máji. Času na odvysielanie teda bolo dosť, ak by bola vôľa.

Predtým ako koproducent televízia pripomienky nemala?

Nemala mať k čomu. V dokumente je to totiž tak, že konečný tvar viete ťažko predpovedať, mení sa to v priebehu. Nakrútili sme 120 hodín materiálu o poľnohospodárstve, ale nakoniec sme sa rozhodli zamerať na Agrofert a Babiša, ktorý v tomto odvetví absolútne určuje trendy a pravidlá hry, či už prostredníctvom mnohorozmerného biznisu, alebo cez narastajúcu politickú moc.

Čo teraz s filmom bude? Stihne byť na obrazovkách do volieb?

Nestihne. To je v tomto momente už jasné.

Mohol by film niečo zmeniť? Typického Babišovho voliča argumenty nepresvedčia.

Netrápim sa tým. Česi si neodžili mečiarizmus, možno si tým musia prejsť. Keď chcú mať za premiéra Babiša, tak nech ho majú. Ja len viem, že ďalší mečiarizmus zažívať nechcem. Urobili sme pravdivý film, a kto chce, ten sa nad ním môže pred hlasovaním ešte zamyslieť.

Odkiaľ mohol uniknúť na internet?

Z našej kinodistribúcie, zavesili ho tam ľudia, ktorí ho premietali.

Česká televízia sa snaží jeho šírenie zastaviť a my s ňou debatujeme o nápade, že by sme film mohli distribuovať na internete za poplatok a legálne, aby mal divák aj takúto možnosť, keď už došlo k úniku.

Keď minulý mesiac filmová škola FAMU napriek protestom študentov a časti pedagógov prepustila vášho manžela a spoluautora dokumentu Víta Janečka, v reakciách sa objavili konšpirácie, že to má mať súvis práve s týmto filmom. Čo si o tom myslíte?

Podla mňa to súvisí s duchom doby. Dekan FAMU je technokrat. Nechápe, čo sú to akademické slobody. Vítovi nepredĺžil zmluvu za jeho článok vo filmovom časopise Cinepur, ten článok má titulok „FAMU ako zážitková agentúra“, je aj online, stojí za prečítanie.

Za Víta sa v tejto kauze postavilo veľa študentov, pedagógov a osobností z verejného života. Irónia je, že práve dokončujeme novú verziu filmu o akademických slobodách a ani sme nečakali, že nám táto situácia poskytne silný osobný materiál.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie