Najvzácnejšie stredoveké maľby sa dajú nájsť na Rimave
Maľby zo 14. a 15. storočia sú v Rimavskej Bani, Rimavskom Brezovom, Kraskove a Kyjaticiach.
Je to ako vo filme. Ako keby maliar kládol za seba jedno filmové políčko za druhým. Výjav bitky uhorského svätého kráľa Ladislava s pohanskými Kumánmi (mylne sa zamieňajú za Mongolov, lebo prišli tiež z Ázie) je nezvyčajný a najlepšie to vidieť na konských kopytách. Cval koní sa maliar v kostole v Rimavskej Bani pokúsil naznačiť prekrývaním kopýt, maľoval jedno za druhým, akoby ich chcel rozhýbať.
Gemer bol kedysi veľmi bohatým krajom, s ložiskami rúd a drahých kovov, baňami a hutami. Tak vyzerajú aj miestne kostoly. V údolí Rimavy je ich hneď niekoľko a skrývajú vzácne stredoveké nástenné maľby.
Najvzácnejšie maľby zo 14. a 15. storočia sú v Rimavskej Bani, Rimavskom Brezovom, Kraskove a Kyjaticiach. Znovu ich objavili až na konci 19. storočia a seriózne zreštaurovali až na konci 20. storočia.
Stačí len vybehnúť na kopec a z Rimavskej Bane sa dostaneme do Kraskova. Aj tu je v kostole zobrazená ladislavská legenda. Aj tu je to monumentálna maľba. Rozdiely sú však zarážajúce.
V susednej Rimavskej Bani je zápas plný krutosti. Je z nej cítiť uhorskú záľubu v drsných obrazoch zoťatých hláv, polámaných rúk a krvi. V Kraskove je súboj kráľa Ladislava s pohanským Kumánom znázornený takmer ako tanec. Kumánova tvár vôbec nie je ázijská a divoká.
Odevy, ale aj brnenie majú priesvitnú ľahkosť, ktorú autor dosiahol chvejivou linkou bielej farby.
Maliar v Kraskove nepatril k bežným dielenským majstrom. Je veľmi pravdepodobné, že prišiel z Talianska. Viacerí v tomto období a v tomto kraji študovali na univerzite v Bologni. Je možné, že po prázdninách strávených u priateľa z univerzity sa vrátil späť do Talianska. Podobné maľby sa tu už neobjavili.
K tejto maľbe sa najviac približujú nástenné maľby v benediktínskom opátskom chráme St. Lambrecht na hranici Štajerska a Korutánska z obdobia okolo roku 1360.
Len pár kilometrov ďalej je kostol v Kyjaticiach. Aj v ňom sú bohaté stredoveké maľby. Najväčšiu pozornosť púta monumentálny Posledný súd. Zadávateľ tohto komplikovaného intelektuálneho obrazu dal maliarom vzor, ktorý pripomína filozoficko-názorné grafické kruhové ilustrácie v rukopisoch svätej Hildegardy z Bingenu, povestnej opátky kláštora v Diessenbergu, vedkyne a umelkyne, ktoré poznala aj elita stredovekého gemerského regiónu.
Kruh s deviatimi poliami interpretuje aj nástup osobitých deviatich anjelských chórov a zástupov víťaznej Cirkvi. Anjelské chóry i zástupy cirkvi s postavami sú označené nápisovými páskami. Na páske s nápisom „zástup mníšok“ je datovanie 1485. Obraz je maľovaný podľa spisu Dionýza Areopagitu, ktorý ovplyvnil stredovekú mystiku.
🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].