Takýchto oltárov je v Európe len pár, jeden z nich je vo Svätom Jure
Oltár vo Svätom Jure vytesali do kameňa.

Svätojurskí grófi boli pánmi veľkého územia. O ich bohatstve a moci hovorí rímskokatolícky kostol svätého Juraja. Ukrýva pohrebnú svätyňu rodu Svätojurských a v nej vzácnu náhrobnú platňu, zaujímavé architektonické detaily a hlavne do kameňa vytesaný oltár, akých je v Európe len pár.
Kostol postavili okolo roku 1300. Stojí na okraji vyvýšeniny, nad horným koncom mesta a ľudia sa tu ubránili aj pred tureckým nájazdom. Vďaka tomu sa zachovali vzácne stredoveké pamiatky v kostole.
Kostol postupne dostavovali a prebudovávali. Vo svätyni bol pôvodne aj jedinečný náhrobok grófa Juraja zo Svätého Jura a Pezinka z roku 1467. Ten sa nezachoval. V rohu kaplnky je však ukrytá neskorogotická náhrobná platňa z tohto náhrobku. Je z červeného mramoru. Nie je vzácna len ako dôkaz o živote grófa Juraja, ale platňa sama osebe patrí medzi špičkové neskorogotické diela. Gróf Juraj bol významným diplomatom kráľa Žigmunda Luxemburského, strážcom kráľovskej koruny.

Najvzácnejšou pamiatkou v kostole je hlavný oltár. Je vytesaný do bieleho vápenitého pieskovca. Iba pár sa ich zachovalo v oblasti okolo Dunaja. Väčšia časť oltára je neskorá gotika, postranné výjavy už robil mladší sochár v renesančnom štýle. V tomto čase sa oltáre vyrezávali takmer výlučne z dreva.
Ako sa dostal do Svätého Jura oltár vytesaný z pieskovca? Grófi zo Svätého Jura vlastnili panstvá vo vinohradníckych obciach na brehu Neziderského jazera. Pri jednej z nich, pri Breitenbrunne, bol povestný lom na tento druh kameňa. Jedna z verzií príbehu by teda mohla byť, že grófi si dali urobiť oltár z vlastného kameňa.
V kostole je niekoľko záhad, ktoré nemajú ľahké vysvetlenie. Hľadať odkazy a nápovedy môže byť vzrušujúcou zábavou. Dobu vzniku hlavného oltára napríklad pomáha určiť socha svätého Leopolda, ktorá je na jednej strane oltára. Leopold sa tam mohol dostať až po roku 1485, lebo až vtedy bol vyhlásený za svätého.
Prečo však južný vstupný portál vyzerá ako nedostavaný, zostáva záhadou. Nedokončili ho alebo sa časom poškodil? Isté je, že nad vchodom sú konáre a na nich zavesené prilby vojakov. Helma zavesená na strome je znakom pokoja: skončila sa bitka a pred vstupom do chrámu si ich vojaci odložili.
Hlavným tvorcom figurálnej časti výjavov bol starší sochár, ktorý pracoval ešte štýlom označovaným dnes neskorá gotika. Mladší kolega v dielni, ktorému dali vyhotoviť dva postranné výjavy v predele, pracoval už v čisto renesančnom štýle, s vecne realistickými detailmi.

