Podnikatelia chceli ľuďom ukázať, že aj v Bystrici môže vyrásť kostol, ktorý by obstál aj vo Viedni

Oltár objednali od slávneho Majstra Pavla z Levoče.
Banskí podnikatelia chceli Banskej Bystrici a ľuďom dať to najkvalitnejšie umenie. Ukázať, že aj tu môže vyrásť kostol, ktorý by obstál aj vo Viedni. Objednali si najlepších majstrov.
Pôvodne románsky Kostol Nanebovzatia Panny Márie opakovane prestavovali a zväčšovali. Pribudli neskorogotické kaplnky aj svätyňa. Najveľkorysejší bol ťažiar Michal Königsberger, ktorý objednal aj oltár od slávneho Majstra Pavla z Levoče.
Bol to on, kto ku stavbe privolal aj Antona Pilgrama. Pilgram bol v tej dobe popredným stredoeurópskym staviteľom a sochárom a bol aj vedúcim viedenskej stavebnej huty. Bol posledným významným gotickým staviteľom na Dóme svätého Štefana vo Viedni.
Vo Viedni sa zachovali ním podpísané plány k bystrickým klenbám v sakristii a oratóriu nad ňou. Na štýl jeho dielne poukazujú aj symbolické kamenné plastiky na oporných pilieroch fasád.

Kostol v 18. storočí vyhorel a oheň zničil sieťové klenby aj šesť zo siedmich oltárov. Kostol opravili a aj vtedy privolali kvalitných majstrov, opäť z Viedne. Výsledkom je kvalitný neskorobarokový interiér.
Bohaté banské mestá Kremnica a Banská Štiavnica nadväzovali na podnety z južného Nemecka. Iste v tom bol aj vzdor a snaha byť iný, lepší a práve preto sa bystrickí ťažiari obrátili na Viedeň.
