Denník N

Dielo dňa: Veľkonočná oblievačka

Martin Martinček: Veľkonočná oblievačka II., 1966 – 1970. Digitálna reprodukcia SNG.
Martin Martinček: Veľkonočná oblievačka II., 1966 – 1970. Digitálna reprodukcia SNG.

Vedrá vody a šťastné tváre mladých mužov – tak zachytil Veľkonočný pondelok najvýznamnejší slovenský fotograf 20. storočia Martin Martinček.

Ktovie, či aj on dodržiaval tradície veľkonočného pondelka a vyšibal či oblial svoju manželku – známu výtvarníčku Ester Šimerovú-Martinčekovú. Je to vlastne dosť bizarná predstava. Spýtať sa ho už, žiaľ, nemôžeme – je to už jedenásť rokov, čo Martin Martinček zomrel. To, ako sa pozeral na veľkonočné tradície, môžeme vidieť už „len“ na jeho fotografiách – to však vôbec nie je málo.

Zanechal nám totiž čosi, čo sa nepodarilo žiadnemu jeho fotografickému súputníkovi – nielen v oblasti dokumentárnej, ale i výtvarnej fotografie. A to si celý život s nadsádzkou vravel, že on je len „najlepším fotografom medzi právnikmi a najlepším právnikom medzi fotografmi“.

K fotografii sa dostal až v 50. rokoch, dovtedy sa venoval právu – ako sudca, prokurátor i prezidiálny šéf Úradu Predsedníctva SNR. Koncom februára 1948 ho však uväznili, potom sa živil ako robotník, neskôr pracoval v Dome osvety a Múzeu Janka Kráľa. Tragédii čelil aj v osobnom živote – pri nehode mu zahynula prvá manželka aj deti. Vrátil sa do rodného Liptova a naplno sa pohrúžil do fotografovania. Jeho cieľom bolo vytvoriť výtvarný slovník liptovskej krajiny, no napokon sa z toho stala celá encyklopédia liptovskej duše.

Fotografoval detaily, ktoré nachádzal v prírode, pôvodnú architektúru, nájdené zátišia v interiéroch dreveníc – a najmä príbehy ich obyvateľov, zväčša starých ľudí, stojacich mimo veľkých dejín, no krásnych a inšpiratívnych.

Ďalšie fotografie Martina Martinčeka si môžete pozrieť na Webe umenia, alebo v niektorej z viacerých fotografických publikácií, ktoré vyšli.

Dielo dňa

Teraz najčítanejšie