Denník N

Na opravy 3000 kilometrov ciest prvej triedy posiela štát toľko, čo na kilometer novej diaľnice

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Najrýchlejšie a najlacnejšie riešenie, ako odľahčiť dopravu pre čo najviac ľudí, je naliať peniaze do ciest prvej triedy. Na ministerstve s tým zatiaľ v žiadnom záväzku nerátajú.

Keď v roku 2015 popraskal most v Podbieli na Orave, museli ho zatvoriť a domácim postavili provizórny oceľový priechod. Rok trvalo, kým dali most do poriadku a stálo to viac než 6 miliónov eur. Trpela tým doprava na celej Orave.

Stačilo by aj 500-tisíc eur, keby kompetentní zasiahli skôr, upozornil v rozhovore vládny splnomocnenec pre rýchlostné cesty Igor Janckulík.

O zlom stave mosta vedeli na ministerstve dopravy roky.

Takýchto havárií bude pribúdať, z viac než 8000 mostov na Slovensku ich je zanedbaných čoraz viac. Nielen na regionálnych cestách 2. či 3. triedy, ale aj na štátnych jednotkách.

Svedčia o tom každoročne aktualizované hodnotenia stavu mostov z obhliadok, ktoré musia robiť správcovia jednotlivých ciest.

„Ešte v roku 2010 bol v havarijnom stave jediný most (na cestách 1. triedy, pozn. red.), teraz ich je 24. Vo veľmi zlom stave je ďalších sto a v zlom ďalších dvesto len na cestách 1. triedy. Je to časovaná bomba,“ upozorňuje analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík.

Vinu za to pripisuje „totálnej nezodpovednosti vládnych politikov v prístupe k cestám prvej triedy“.

Ciest prvej triedy máme Slovensku viac než 3 300 kilometrov.

Aj keď celkový počet kilometrov ciest 1. triedy je menší než u miestnych ciest nižších kategórií spravovaných župami, na „jednotkách“ prebieha zhruba polovica cestnej premávky.

Zrejmé je to aj zo štatistík nehôd.

Vláda na opravy a údržbu ciest 1. triedy schválila na budúci rok 40,5 milióna eur. To je o čosi menej, ako je cena za jeden kilometer diaľničného obchvatu Čadce.

Bežne by sa za takúto sumu dali postaviť štyri kilometre diaľnice v menej náročnom teréne. Na prevádzku a správu „jednotiek“ pôjde ešte ďalších 7,57 milióna eur.

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej upozorňuje, že celkový budúcoročný rozpočet cestárov je ešte nižší ako tohtoročný.

Riadna údržba a opravy sú kľúčové. Cesty sa pri investovaní do nich napríklad môžu rozšíriť. Takouto investíciou sa dá pomôcť väčšiemu počtu ľudí rýchlejšie než dlhoročnou prípravou siete diaľnic.

Na ilustráciu: Z 300-kilometrového diaľničného plánu druhej vlády Roberta Fica sa stavajú načas 4 kilometre.

Príprava a stavba novej diaľnice trvá podľa Národnej diaľničnej spoločnosti v priemere 14,2 roka.

Érsek vraví, že peniaze pýtal

Prečo nie je na cesty 1. triedy v rozpočte viac peňazí?

„Ministerstvo dopravy rovnako ako po minulé roky žiadalo počas rokovaní o návrhu rozpočtu zvýšiť štátne zdroje na cesty prvej triedy, ale v rámci rokovaní sa nám nepodarilo vyrokovať zvýšenie tejto kapitoly,“ vysvetľuje hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Ministerstvo financií, ktoré vedie Peter Kažimír (Smer), zasa argumentuje, že na dopravu vyčlenili v rozpočte medziročne o 67 miliónov eur viac.

„Pre ministerstvo financií je dôležité, že predložený rozpočet napĺňa ciele programového vyhlásenia vlády a počíta aj s prioritami vlády, na ktorých sa dohodli koaliční partneri,“ odpísali z tlačového oddelenia ministerstva financií.

Rozpočet nie je definitívny, ešte pôjde na rokovanie do Národnej rady. Ak sa tam rozpočet neupraví, platí, že cesty prvej triedy medzi priority nepatria.

Česi investujú do ciest viac

Kovalčík si myslí, že výdavky na údržbu a opravy ciest 1. triedy treba aspoň zdvojnásobiť.
„Analytici z Útvaru Hodnota za peniaze urobili vlani porovnanie s Českou republikou. Vyšlo im, že Slovensko dáva na údržbu a opravy ciest prvej triedy v prepočte na meter štvorcový vozoviek iba 41 percent z toho, čo dávajú Česi,“ povedal Kovalčík.

„Preto máme 40 % vozoviek v nevyhovujúcom stave a stav mostov sa rapídne zhoršuje,“ vysvetľuje.

Rozdiel vidia v regiónoch aj voľným okom. „My sme hraničná obec, a keď prejdeme na druhú stranu, to je neskutočný rozdiel,“ opisuje starosta obce Makov (okres Čadca) Martin Pavlík.

Vraví, že práce na ceste u susedov vidno častejšie. Má pocit, že sa o cesty celkovo viac starajú a v starostlivosti neuprednostňujú hlavné ťahy na úkor iných.

Primátor Turčianskych Teplíc Igor Hus si spomína, ako desať rokov upozorňoval kompetentných na zlý stav tamojšej cesty I/65 prezývanej tankodróm. „Ľady sa pohli až minulý rok. Pritom ide o súčasť medzinárodného tranzitného koridoru spájajúceho Poľsko s Maďarskom,“ vraví.

Érsek kreslí diaľnice na juhu

Verejná debata sa medzitým zameriava na diaľnice. Tie sa nedarí stavať.

Nervozitu v regiónoch tak vyvolávajú nielen župné a budúcoročné komunálne voľby, ale aj nahromadené a nesplnené diaľničné sľuby vládnych špičiek, ktoré voliči zosobňujú starostom. Tým sa ťažko vysvetľuje, keď sa v regióne nepresadí rovno diaľnica, hoci by významne a rýchlejšie pomohla aj cesta prvej triedy.

Pre diaľnice predstavil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) nový plán výstavby. Zameral sa v ňom na stavbu rýchlostných ciest na juhu. Vraví, že sa sústreďuje na projekty, ktoré sú najlepšie pripravené.

Oficiálne štatistiky hovoria, že v iných regiónoch je potreba odľahčenia existujúcich ciest naliehavejšia, než za Rimavskou Sobotou (6-tisíc áut denne). Inde sú aj úseky s násobne vyšším zaťažením a napríklad medzi Trenčínom a Prievidzou sú úseky R2 už v rovnakej fáze prípravy.

Ministerstvo dopravy už mesiace sľubuje, že začne rozhodovať o výstavbe čisto podľa faktov. Má k tomu pomôcť národný generel dopravy. Prinesie informácie, kde je aký dopravný problém, koľko áut tadiaľ jazdí, aké sú možné riešenia a vzájomné dopravné vzťahy.

Kovalčík odporúča, aby sa kompetentní ešte raz zamysleli nad rozpočtom na zanedbané cesty prvej triedy.
„Ak s tým poslanci nič neurobia, tak je to totálna rezignácia na elementárnu údržbu kľúčovej časti cestnej siete,“ povedal Kovalčík.

„Ja som to pánovi ministrovi Érsekovi aj hovoril, že je najlepšie naliať peniaze do ciest prvej triedy, porobiť koberce, ľudia budú spokojní. Takto sa buď stavia diaľnica, alebo sa nestavia diaľnica,“ povedal v rozhovore pre Denník N vládny splnomocnenec pre rýchlostné cesty Janckulík.

Drahé a meškajúce diaľnice

Teraz najčítanejšie