Ochráňme naše mestá pred naivnými sľubmi o smart cities

Foto – Fotolia

Naše mestá môžu byť smart, ale nemôžu si to nechať dodať na kľúč a prehliadať naozaj bystré riešenia, ktoré máme všetci poruke.

Autor je odborník na cloud a informatiku

Digitálne technológie sľubujú zmeniť naše mestá na usporiadané oázy šťastia a pokoja. „Máme všetky kľúče na to, aby sme postavili lepšie mesto,“ vraví telekomunikačný gigant Telefónica a v obdobnom duchu znejú ponuky IT firiem na prepojené senzory, inteligentné kamery či „chytré“ odpadkové koše.

Potenciál využiť takzvanú štvrtú priemyselnú revolúciu na zlepšenie života v mestách je nepochybný. IT a telekomunikačné firmy si však neuvedomujú, že vhupli do už veľmi zabehnutej vedy a rozvinutého umenia. Urbanistika sa vyvíja tisícročia a stojí na poznaní a úsilí nespočetného množstva architektov, urbanistov, vládcov, politikov, staviteľov, umelcov a všetkých občanov. Namieste je úcta voči predchodcom, pokora, zvedavosť a chuť učiť sa, nie sebavedomé tvrdenia, na ktoré zatiaľ chýba dostatok dôkazov.

Som technooptimista, ale …

Svet sa rýchlo sťahuje do miest. Tie lákajú stále nových obyvateľov, lebo urýchľujú čas stláčaním priestoru a umožňujú nám spraviť viac. Aj keď oboch, času aj miesta, je čoraz menej.

Mestá (v Mezopotámii) vynašli informatiku – písmo aj čísla. Mestá splodili stroje. Technika a mestá sú späté od nepamäti. Koncept „Smart Cities“, ktorý do miest umiestňuje nové digitálne technológie, je preto prijímaný akosi prirodzene a pozitívne.

Ja sám som nadšencom nových technológií – živím sa ako expert na cloud a mám rád svoj smartfón, tempomat, aj Xbox. Kým niektorí si myslia, že napríklad technológia blockchain spôsobí chaos, ja tam vidím možnosť zlepšiť spoľahlivosť a dôveru medzi počítačmi, s pozitívnymi dosahmi na ekonomiku a spoločnosť.

Som technooptimista. Ale zo Smart Cities mám aj obavy. Technológie môžu mestám pomôcť, ale treba veľmi premyslieť ako, inak to môžu byť vyhodené peniaze, či dokonca isté nebezpečenstvo.

Chvíľu sa zdalo, že technológie umožnia ľuďom mesto opustiť. „Mobilná kancelária“ či „práca na diaľku“ ale odliv na vidiek nespôsobili. Tí, čo odišli, sa rýchlo vrátili, lebo pochopili – je to mesto, kde sa tvoria pracovné príležitosti, hodnoty, vzťahy, aj nápady.

Reklama na ticho

Smart Cities je o veciach ako sú semafory, čo reagujú na dopravu, o parkovacích senzoroch, či o kamerách, ktoré rozpoznajú tváre. Nikto však presne nezadefinoval, čo znamená, keď je mesto „smart“. Firmy, ktoré tieto riešenia ponúkajú, predkladajú obraz mesta, kde je všetko fajn práve vďaka tomu, že sú v ňom nasadené rôzne tieto novodobé senzory, ktoré posielajú dáta do „cloudu“ a z neho aktivujú rôzne činnosti.

Cisco, americký výrobca sieťových riešení, napríklad tvrdí, že keď mestá zabezpečia „konektivitu ľudí, procesov a dát“, tak sa „zlepší ich obývateľnosť“.

V segmente domácich produktov sme si na marketingové hyperboly zvykli. Nikto našťastie neverí, že Coca Cola ľuďom zabezpečí v televíznej reklame proklamovaný dynamický životný štýl, ani že prací prášok utuží rodinné väzby. Ale v oblasti podnikového biznisu nie sú obdobné vzdušné zámky vôbec bežné. Nákupca na magistráte je zvyknutý veriť napríklad reklamovanej schopnosti smetiarskeho vozidla odviezť všetok odpad, či tomu, že nové detské ihrisko spôsobí deťom radosť ako overeným doslovným faktom.

Preto ak nadnárodný telekomunikačný operátor povie , že „máme všetko na to spraviť vaše mesto smart“, tak hrozí, že magistrát uverí, aj keď to nemôže byť pravda.

Ak má mesto plniť funkciu bezpečného, pohodlného, kultúrneho a tvorivého miesta pre život, aj podvedome sa dá vycítiť, že na to treba oveľa viac ako kôpku prepojených senzorov. Mesto, na ktorom by sme sa všetci zhodli, že je „smart“, napríklad Viedeň, sa odlišuje od menej príjemného mesta, povedzme Karáčí, nepochybne aj v iných oblastiach ako len v počte techno hračiek či „cloudov“.

Na silné tvrdenia firiem ponúkajúcich Smart Cities minimálne nie sú dôkazy v potrebnom rozsahu. Mesto Dubrovník napríklad nasadilo smart parking aplikáciu, o ktorej

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |