nedeľa

Krajcer v boji o župana: Stojím aj o voličov Smeru, nehanbím sa za to

Kusý o svojej kampani klame, Ftáčnik s Frešom sú len údržbári, kritizuje svojich súperov v župných voľbách bývalý minister kultúry Daniel Krajcer.

Daniel Krajcer. Foto N - Vladimír Šimíček

Bývalý novinár a moderátor a exminister kultúry vo vláde Ivety Radičovej, Daniel Krajcer, po štyroch rokoch opäť kandiduje na župana. Podporujú ho Most-Híd, Skok a Strana zelených. V rozhovore hovorí:

  • či nie je vo voľbách dostatok pravicových kandidátov,
  • či mu Bratislavčania uveria, že práve on môže vyriešiť dopravu,
  • odkiaľ by zobral peniaze na veľké dopravné projekty a mestské vlaky,
  • či by mu prekážala podpora strany Smer,
  • prečo Ftáčnika s Frešom nazýva údržbármi,
  • ale aj o novom vedení RTVS či Pente v Markíze.

Čo ste robili posledný rok a pol, odkedy nie ste v parlamente?

Venoval som sa niektorým vlastným podnikateľským projektom, okrem iného v gastronómii. Prednášal som jeden semester na vysokej škole, na Akadémii médií. A konečne som mal viac času na svoje deti, čomu sa veľmi teším. Navyše som si po desiatich rokoch dokončil usadlosť a učil sa bežným veciam, napríklad strihať stromčeky.

A nie ste s tým spokojný tak, že by ste pri tom vydržali, a nevracali sa do politiky?

Úprimne, viem si predstaviť, že by som pri tom vydržal. No som človek, ktorý má rád výzvy. Pred niekoľkými mesiacmi prišli za mnou nejakí ľudia, či by som nezvážil kandidatúru na župana. Vychádzali z toho, že pred štyrmi rokmi som mal slušný výsledok, napriek tomu, že som mal podporu len jednej malej politickej strany (skončil tretí s 13,56 percenta za Pavlom Frešom so 48 percentami a Monikou Flašíkovou Beňovou s 24 percentami, pozn. red.). Nakoniec rozhodlo najmä to, že po štyroch rokoch vidím, že župa stagnuje.

Už predtým, než ste ohlásili kandidatúru, tu bol celý rad pravicových aj iných kandidátov. Naozaj by sa medzi nimi nedalo vybrať?

Nie. Napríklad pána Ftáčnika vnímam ako slušného človeka, ale on je údržbár. Je úplne na úrovni Pavla Freša, s ktorým ho tento údržbársky prístup spája. Každého, kto ide do politiky, by sme mali vnímať nielen podľa toho, čo hovorí, ale aj podľa toho, čo dokázal. Pán Ftáčnik mal možnosť ukázať progres na čele mesta. Všetci sa zhodneme na tom, že mesto sa významne neposunulo nikam, tak ako sa významne neposunul nikam kraj za osemročného pôsobenia Pavla Freša.

Prečo si myslíte, že by ste mohli v Bratislave vyhrať?

Lebo ponúkam reálny progres. Kraj nevnímam ako súbor hlavného mesta, nejakých ďalších miest a 90 obcí, ale ako spojený región. Je jasné, že župa ani iné samosprávy v nasledujúcich rokoch nebudú mať významne viac peňazí. Kraj nenaštartoval žiaden väčší projekt, ktorý by ich priniesol. Kraj by s nejakou takouto víziou mal prísť, konkrétne v oblasti dopravy. Rozdiel medzi mnou a inými kandidátmi je, že ja viem reálne povedať, ako to urobiť.

Keď Cyklokoalícia nedávno organizovala debatu županských kandidátov, ktorá sa týkala dopravy, vás ani nezavolali. Nie je to tak, že si ľudia myslia, že v doprave – kľúčovej téme županských volieb – sa nevyznáte?

Župan nemusí byť vyštudovaný dopravný inžinier. Mal by to byť človek, ktorý má víziu a niečo dokázal. Preto je dôležité pri každom politikovi vyhodnocovať aj to, čo má za sebou. Bol som ministrom kultúry necelé dva roky a mal som pred sebou dve oblasti, kde dochádzalo k totálnemu úpadku. Verejnoprávne médiá a oblasť obnovy kultúrnych pamiatok. V oboch oblastiach sa mi podarilo naštartovať výrazný progres.

Čo má byť tým veľkým dopravným projektom, ktorým chcete presvedčiť voličov?

Chcel by som z pozície župana presvedčiť mestá a obce v kraji, aby sme založili spoločné združenie a išli do dlhodobého PPP projektu, možno na 30 rokov, a vytvorili nový dopravný systém. Zokruhovať koľajovú dopravu, vybudovať nástupištia, postaviť odstavné parkoviská. Eurofondy sem neprídu, významne väčšie príjmy kraj ani samosprávy mať nebudú. Preto PPP projekt.

Čo by to presne bolo? Niečo ako veľký krajský dopravný podnik?

Nie, bolo by to združenie obcí, miest a kraja, ktoré by našlo koncesionára a vysúťažilo dopravné riešenie, vďaka ktorému by sme do niekoľkých rokov mali zabezpečenú aspoň koľajovú dopravu. Nakoniec, veľké cestné projekty tak či tak rieši štát. Každá veľká metropola má buď metro, alebo fungujúcu nadzemnú železnicu. To je podľa mňa riešenie pre Bratislavu a celý kraj.

Stále nerozumiem, čo by presne bolo úlohou koncesionára.

Išlo by o firmu či konzorcium, ktoré by nám ten systém postavilo a zafinancovalo, a my by sme im to tridsať rokov splácali. Všetci kandidáti hovoria, čo chcú všetko vybudovať, ale už nehovoria, ako. V tom som iný.

Na presadenie vízie potrebujete najprv podporu. V Bratislave je paradoxná situácia, že najsilnejšia strana v krajine zatiaľ nikoho nepodporila. Vy ste povedali, že kandidátom Smeru je Milan Ftáčnik, aj keď sa k nemu nepriznáva. Je to tak?

Otvorene poviem, že sa mi ten stav nepáči. Ak by som sa reálne uchádzal o podporu Smeru, považoval by som za veľmi nekorektné, keby som sa tváril, že ju zároveň nemám. Robert Fico zvykne hovoriť, že keď niečo chodí ako kačka, správa sa ako kačka, kváka ako kačka, tak je to kačka. Podľa mňa to platí aj teraz. Aj v roku 2010 Milan Ftáčnik kandidoval na primátora s podporou Smeru, aj keď nebol ich oficiálnym kandidátom. A riaditeľom magistrátu sa potom stal vplyvný predstaviteľ Smeru Viktor Stromček, súčasný štátny tajomník na doprave. Som presvedčený, že pán Ftáčnik je s veľkou pravdepodobnosťou kandidátom Smeru, a je nekorektné voči voličom, že sa k tomu nehlási. Ja napríklad mám záujem aj o voličov Smeru, vôbec sa tým netajím a ani sa to nehanbím povedať.

Zároveň však hovoríte, že nemáte záujem o podporu strany Smer.

Ja tú podporu ani nemám. Nestojím o ňu. Som bývalý minister vlády Ivety Radičovej, prirodzene nemám blízko k Smeru. No ak by som raz jeho podporu mal, zdalo by sa mi neúctivé voči voličom tej strany, že by som to zároveň tajil.

A čo keby sa teraz Smer rozhodol, že vás oficiálne podporí?

To by bolo rozhodnutie Smeru, nie moje.

Pýtam sa, či by ste tú podporu prijali.

To je taká hypotetická a nereálna úvaha, že sa tým ani nemá význam zaoberať.

Je to naozaj také nereálne, keď vidíme, že vaša strana Skok postavila koalíciu na župných poslancov nielen s Mostom-Hídom, ktorý vás podporuje, ale aj so Smerom?

Tým som sa vôbec nezaoberal.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Župné voľby 2017

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 103524 z vás dostáva správy e-mailom