Denník N

Britská novinárka vychválila Košice, oceňuje kultúru aj gastronómiu. Máte však medzery v marketingu, hovorí

Košice. Foto: Wikimedia
Košice. Foto: Wikimedia

Britka Lucy Mallowsová pripravila 27 turistických sprievodcov, opísala aj Košice. Nešetrila chválou, hoci tvrdí, že sú oblasti, v ktorých by sa mesto malo zlepšiť.

Lucy Mallowsová pôsobila v Budapešti dvanásť rokov ako reportérka a editorka. Okrem iného pracovala aj pre maďarský parlament, kde sa ako bilingválna reportérka zaoberala aj vzťahmi Maďarska s jeho bezprostrednými susedmi, teda aj so Slovenskom.

Následne pôsobila sedem rokov ako kultúrna editorka v The Budapest Sun. V rámci tejto práce navštívila celý stredoeurópsky región. Lucy je autorkou zhruba 3 500 článkov na rôzne témy: cestovanie, história, politika a architektúra. Okrem toho napísala 27 turistických sprievodcov o európskych krajinách, vrátane Slovenska.

Poklona Košiciam

V auguste tohto roku napísala o Košiciach mimoriadne pochvalný článok pre britské metro.co.uk. „Košice jednoznačne stoja za návštevu, majú veľký historický význam, široký výber kultúrnych atrakcií, mnohé architektonické poklady a vynikajúce reštaurácie, bary a kaviarne,“ píše v ňom.

Často sa nazývajú aj „bránou do východného Slovenska“, pretože slúžia ako výborný východiskový bod pri objavovaní tejto neobjavenej a podceňovanej časti strednej Európy, napísala Mallowsová v spomínanom článku.

Britka vyzdvihla aj kultúrny rozmach mesta, ktorý súvisí najmä s titulom Európske hlavné mesto kultúry z roku 2013.

Košice sú moderné mesto, ľudia hovoria dobre po anglicky

Mallowsová prvýkrát navštívila Košice v roku 1982. Študovala ruštinu, češtinu, španielčinu a angličtinu na Leeds University a v rámci štúdia češtiny strávila štyri mesiace na Univerzite J. E. Purkyně v Brne.

Cestovala po celom vtedajšom Československu, pričom víkendy trávila v Prahe, Bratislave, Poprade, Košiciach, Českom Krumlove atď. „Bolo to jedno z najšťastnejších a najzaujímavejších období môjho života. Košice som navštívila ešte niekoľkokrát počas toho, ako som žila v Budapešti (1993-2005). Naposledy som tam bola v roku 2015 v rámci výletu pre novinárov, ktorý organizoval VisitKošice,“ povedala v rozhovore pre Denník N.

Košice sa podľa Mallowsovej od jej prvej návštevy v roku 1982 zmenili. „Dnes sú oveľa modernejšie, čistejšie a miestne kaviarne a reštaurácie sú naozaj skvelé. Milujem všetky domáce limonády – so žihľavou, s uhorkami, malinami, mätou, so zázvorom. Kiežby kaviarne a bary vo Veľkej Británii mali v ponuke takéto nealkoholické nápoje,“ povedala Britka.

Oceňuje aj to, že ľudia v Košiciach sa k nej správali veľmi priateľsky a boli nápomocní, navyše ich úroveň angličtiny bola na slušnej úrovni. „To je veľký rozdiel oproti roku 1982, keď sa sotva našiel niekto, kto hovoril po anglicky, a komunikovali sme len v slovenčine alebo češtine,“ dodala Mallowsová.

Veľké problémy v marketingu a propagácii

Mallowsová však nielen chválila, ale kriticky zhodnotila fungovanie, propagáciu cestovného ruchu v Košiciach a na celom Slovensku.

„Elektronicky som poslala môj článok a odkazy VisitKošice a na Twitteri uviedla všetky organizácie, ktoré som spomenula v článku v Metre. Avšak slovenskí používatelia Twittera/Instagramu nie sú ani zďaleka takí aktívni ako švédski, pretože tam bol môj posledný článok o Malmö zdieľaný 8 800-krát. Emailom som oslovila pracovníkov VisitKošice, Tabačky, Kasární-Kulturpark, Kunsthalle atď, ale nedostala som žiadnu odpoveď,“ opisuje Mallowsová.

„Môj hlavný problém pri písaní turistického sprievodcu o Slovensku bol, že oficiálne organizácie cestovného ruchu mi neposkytli takmer žiadnu pomoc s výskumom, informáciami a nijakým spôsobom nepropagovali môjho sprievodcu. Nemôžem robiť reklamu celej krajine sama, s obmedzeným finančným rozpočtom a veľmi nízkym honorárom,“ uzatvára.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie