Denník N

Za neoholené nohy sa švédskej modelke vyhrážajú znásilnením

Švédska modelka vyvolala pobúrenie, keď pre športovú značku Adidas pózovala s neoholenými nohami. Vedecké štúdie však ukazujú, že čoraz viac žien si prestáva holiť nohy a podpazušie.

Na prvý pohľad je to obyčajná reklamná fotografia s mierne extravagantnou modelkou. Na ružovom tričku má natiahnuté biele čipkované šaty pripomínajúce živôtik. Na rukách s ružovými nechtami má niekoľko náramkov a na nohách s ružovými ponožkami má obuté sivé tenisky značky Adidas.

Švédka Arvida Byströmová sa však od ostatných modeliek podstatne odlišuje – neholí si nohy.

Reklamné fotografie a videá na novú značku tenisiek preto vyvolali množstvo reakcií, medzi ktorými sa modelke vyhrážali znásilnením. Byströmová to pripisuje ochlpeniu na nohách a popri tom kritizuje spoločenské normy, ktoré ženy nútia neprimerane sa holiť.

https://www.youtube.com/watch?v=elDe_kHYTb8

„Myslím si, že ženskosť je obvykle vytvorená z našej kultúry, takže si myslím, že každý môže robiť ženské veci, môže byť ženský. Mám pocit, že v dnešnej spoločnosti sa toho dosť bojíme,“ tvrdí v 15-sekundovom videu pre Adidas.

„Takto má vyzerať žena? Nie, ďakujem,“ uvádza sa v reakcii pod videom na YouTube. Iní ju obvinili z bláznivého feminizmu a holenie nôh prirovnali k umývaniu si zubov.

Objavili sa však aj podporné reakcie. „Každý by sa mal rozhodnúť za seba, či sa bude holiť, alebo nie. Alebo robiť čokoľvek so svojím telom.“ Iný používateľ napísal: „Je absurdné tvrdiť niečo také v roku 2017, ale ona je taká odvážna, že ukázala svoje prirodzené nohy. Dotoho, dievča!“

Holiť či neholiť

Nedávny prieskum pre spoločnosť Mintel ukázal, že čoraz viac žien sa prestáva holiť. Kým v roku 2013 sa holilo 92 percent žien vo veku 16 až 24 rokov, vlani to bolo približne 85 percent. Pre holenie podpazušia čísla klesli ešte výraznejšie – z 95 percent v roku 2013 na 77 percent v roku 2016.

Tohtoročná americká štúdia zase ukázala, že 76 percent Američanov si odstraňuje svoje ochlpenie – 67 percent mužov a takmer 85 percent žien.

„Aké magické posolstvo majú v sebe 13-roční, keď sa 76 percent z nich cíti nepríjemne, kým si s krikom neodstráni ochlpenie?“ uvádza v komentári denník Guardian, ktorý sa tiež odvoláva na minuloročnú štúdiu YouGov.

Podľa nej je len 56 percent žien presvedčených, že by si mali odstrániť ochlpenie, ale 72 percent z nich to aj tak urobí. Výsledky tiež ukázali, že čoraz viac Američanov je posadnutých odstraňovaním svojho ochlpenia a celkovo na to míňajú 11 miliárd dolárov ročne.

Celulitída aj menštruácia

Spoločnosť Adidas Byströmovú označila za umelkyňu, fotografku a modelku známu svojimi fotografiami, ktoré sa dotýkajú ženskosti a rodových štandardov.

Dnes 26-ročná Švédka je známa na sociálnych sieťach. Jej konto na Instagrame sleduje viac ako 204-tisíc používateľov. Pravidelne publikuje fotografie svojho tela s prirodzeným ochlpením rovnako ako zverejňuje snímky svojej celulitídy. Často pózuje v ružovej farbe, aby odkázala na feminizmus.

Práve vyhrážky znásilnením ju rozhorčili najviac a k reklamnej fotografii verejne napísala svoju reakciu. V tej uvádza, že jej neoholené nohy sú jediným neobvyklým prvkom a že si nedokáže predstaviť, ako by čelili svetu, keby takýchto vecí bolo viac.

Svoje neoholené nohy tiež nedávno ukázala americká modelka, aktivistka a dcéra speváka Michela Jacksona Paris, ktorá pod svoju fotografiu na Instagrame napísala: „Ak s bratom nesúťažíte o to, komu môžu narásť dlhšie chlpy na nohách…“

Byströmová so svojou priateľkou Molly Soda vydala knihu s 270 fotografiami, ktoré cenzurovala sociálna sieť Instagram. Išlo o fotografie ženských bradaviek, vaginálnych výtokov a ochlpenia.

V roku 2012 sa tiež objavila v kampani Bude tam krv, ktorá priniesla fotografie žien počas menštruácie.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie