Michal Piško: Slovensko je v boji proti korupcii v mnohom inšpiráciou aj pre svet

Transparency International je terčom súdov len výnimočne, žaloby podávame skôr my, hovorí Michal Piško.

Michal Piško

MICHAL PIŠKO sa narodil v roku 1978 v Trenčíne, vyštudoval divadelnú dramaturgiu na VŠMU v Bratislave. Od roku 2003 písal pre denník Sme, v roku 2015 odišiel do Transparency International, kde sa venuje zvyšovaniu transparentnosti a boju proti  korupcii v samosprávach a vo verejných firmách. Je ženatý, má dve deti, žije v Trnave.

Ak novinárovi alebo analytikovi v treťom sektore pristane na stole či v e-maile zaujímavá informácia z druhej ruky, má možnosť ju ignorovať, alebo aj preveriť a prípadne otvoriť kauzu na verejnosti. Je podiel takýchto tipov zásadný?

V tomto smere je moja súčasná práca v Transparency dosť podobná s tou v novinách. V oboch je možnosť pracovať s tipmi od ľudí štandardom.

Spomeniem konkrétny príklad, keď som pracoval s informáciami z druhej ruky, lebo na začiatku bol tip konkrétnych frustrovaných ľudí – kauza pezinská skládka. Začalo to ako regionálny problém, postupne sa však k nemu museli vyjadrovať aj ministri, premiér o ňom zvolával tlačovky, nakoniec padali aj hlavy.

Celoslovenská kauza z toho vznikla aj preto, lebo bola pre ľudí ľahko pochopiteľná – šlo tam o jasné príklady klientelizmu a prepojenia podnikateľov či úradníkov s politikmi. Venoval som sa tomu snáď tri roky.

Čo je rozhodujúcim kritériom, aby ste si povedali, že tip preveríte a spracujete?

V novinách aj v treťom sektore je situácia taká, že novinári ani analytici, žiaľ, nemajú príliš veľa času na hĺbkové preverovanie každého podnetu, ktorý príde. Mnohé sú veľmi všeobecné, nekonkrétne.

Rozhodujúca je preto relevancia, dosah na väčšie publikum, ale najmä miera konkrétnosti a možnosť overiť si pravdivosť. Preto ľuďom, ktorí sa chcú so svojím tipom obrátiť na média alebo na mimovládne organizácie, odporúčam, aby ho skúsili trochu „predpracovať“.

Konkrétne?

Na internete je dnes mnoho otvorených zdrojov, z ktorých sa dá vychádzať – jednak sú tam zverejňované všetky zmluvy, faktúry, objednávky, nákupy cez elektronické trhovisko či cez Úrad pre verejné obstarávanie, jednak je tam k dispozícii aj Obchodný register, kataster, dokonca Register konečných užívateľov výhod pri firmách.

Ak niekto posunie ďalej tip, pričom si tvrdenia overil, prípadne priložil aj dôkazy, je oveľa vyššia šanca, že sa tomu novinár či analytik bude venovať.

Platí, že v Transparency máte komfortnejšie možnosti pracovať s tipmi od ľudí? Na rozdiel od denníka vás totiž nečaká každodenná uzávierka.

Faktom je, že na spracovanie témy máme viac času, lebo nie sme tlačení „dedlajnom“. Novinár neraz musí vyjsť aj s textom, ktorý by si zaslúžil ešte nejaký čas práce na ňom.

Napriek tomu v Transparency nie sme v komfortnejšej pozícii, lebo venovanie sa kauzám je len malá časť našej práce. Zverejňujeme priemerne jeden článok na blogu za dva týždne. Fungujeme však na projektovej báze, kde máme presný harmonogram aktivít, ktoré musíme dodržať.

V praxi to znamená, že okrem káuz sa musím venovať aj množstvu iných činností – analytickej práci, školeniam, spolupráci s verejným sektorom, administratívnej práci. Nie je to teda tak, že tri týždne pracujem výhradne na jednom článku o kauze, všetky tie činnosti prebiehajú paralelne.

Nechcete, aby vám ušiel nový rozhovor autora? Kliknite na jeho stránku na Facebooku.

Dá sa povedať, koľko informácií z druhej ruky vám ročne príde?

Presne sa to určiť nedá, lebo sú prerozdeľované podľa špecializácie – niekto rieši zdravotníctvo, iný whistleblowing, súdnictvo, samosprávy, verejné firmy, médiá a podobne.

Odhadujem to však na stovky ročne, lebo len v prípade samospráv chodí tip snáď každý druhý deň. Často sú to však len správy typu – mám problém, samospráva ma ignoruje, koná protizákonne, čo mám robiť? Tu ide najmä o žiadosti o radu, nie vždy je to tip na hlbšiu investigatívnu prácu pre nás.

Stíhate odpovedať všetkým?

Nie. Práve preto sa stretávame aj s istým rozčarovaním, lebo pri našej kapacite nie sme schopní odpovedať na každú otázku a na každý lokálny problém sťažovateľa. Síce sa o to snažíme, dokonca to robíme radi, lebo sa pri tom veľa naučíme, musíme si však ukrajovať čas z iných projektov a nemáme to ani hradené.

Uchádzame sa však aj o podporu na projekt s právnym poradenstvom, takže situácia sa môže zmeniť.

Michal Piško

Stáva sa, že začnete s nejakým tipom pracovať a ukáže sa, že všetko je inak? Že vinný je v skutočnosti oznamovateľ?

Nespomínam si na prípad, že by sa nás niekto snažil vedome zaviesť a predostrel by informácie o niečom, čo sa odohralo úplne inak, v snahe niekoho zdiskreditovať. Pamätám si však na viac prípadov, ktoré

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Prvá kniha od Karola Sudora Ešte raz a naposledyViac info

Rozhovory

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |