Denník N

Deti zbičujú, ich telo rozštvrtia. Nigérijský aktivista bojuje proti poverám a zachraňuje deti obvinené z čarodejníctva

Leo Igwe. Foto - archív Lea Igweho/Facebook
Leo Igwe. Foto – archív Lea Igweho/Facebook

Leo Igwe poskytuje deťom obvineným z čarodejníctva ochranu a pomáha ich umiestňovať do kliník, kde sa o ne postarajú. „Mali sme však prípady, že niektoré centrá odmietli vziať dieťa do starostlivosti, lebo sa báli, že by sa iné deti nakazili čarodejníckymi schopnosťami,“ hovorí.

„Áno, samozrejme,“ odpovie mi Leo Igwe na otázku, či sa bojí o svoj život.

Igwe je nigérijský ľudskoprávny aktivista a skeptik, ktorý kritizuje povery a v Nigérii, ale aj iných afrických krajinách bojuje za ochranu ľudí obvinených z čarodejníctva, najmä detí.

Nigérijská polícia Igweho opakovane zatkla, zrejme najhoršie to bolo v roku 2011. „Vládni predstavitelia nigérijského štátu Akwa Ibom neboli spokojní s prácou mimovládnych organizácií, ktoré zachraňovali deti obvinené z čarodejníctva, a tvrdili, že štát vykresľujú v zlom svetle,“ hovorí pre Denník N Igwe.

Najväčšia bolesť

Tesne po tom, čo Igwe zachránil deti obvinené z čarodejníctva a odovzdal ich do sociálnej starostlivosti, ho spolu s jeho šoférom a fotografom zadržala polícia. „Než som mohol čokoľvek povedať, začali ma mlátiť obuškami, ďalší policajt ma kopol, takže som spadol na zem. Násilne zo mňa strhli tričko a použili ho na to, aby mi zaviazali ruky za chrbtom. Strašne to bolelo. Nikdy v živote som necítil takú bolesť ako vtedy.“

Na policajnej stanici bitie pokračovalo. Na tretí deň Igweho a jeho dvoch kolegov prepustili. „Nevzniesli proti nám žiadne obvinenie,“ vraví mi humanista a skeptik Igwe.

Premeny na kozu alebo vtáka

Ľudia v Nigérii stále veria na povery a myslia si napríklad, že sa môžu reálne premeniť na zvieratá. V roku 2009 mali nigérijské noviny Vanguard na titulnej strane príbeh o koze, ktorú zadržali, lebo ju obvinili z krádeže auta. Podľa polície bola koza ozbrojeným zločincom, ktorý sa pokúsil o krádež auta, ale zmenil sa na zviera, aby ho miestni neodhalili.

Takýto príbeh nie je v tejto krajine ojedinelý. V roku 2014 médiá v Nigérii informovali o prípade starej ženy, ktorá sa zmenila na vtáka. Žena sa vracala domov zo stretnutia čarodejníc v meste Ibadan a spolu s ostatnými čarodejnicami letela domov.

Cestou sa však stratila, jej mystické schopnosti vyprchali a ona sa zmenila späť na ženu. Svedkom incidentu mala byť žena, ktorá videla, ako si vták sadol na autobus a premenil sa na ženu s modrinami na čele. Polícia „čarodejnicu“ zatkla.

Minulý rok písali v Nigérii o príbehu muža, ktorému údajne zmizli genitálie. Malo sa to udiať tesne po tom, čo dal poškodený peniaze žobrákovi na autobusovej zastávke v Lagose.

Leo Igwe na Svetovom humanistickom kongrese v Oxforde v roku 2014. Foto – archív Lea Igweho/Facebook

Amulety s magickými schopnosťami

Nigérijská polícia spolupracuje s miestnymi skupinami obyvateľov na ochranu poriadku. Igwe vysvetľuje, že súčasťou ich bezpečnostných prvkov sú aj amulety s magickými schopnosťami proti strelám. Ľudia veria, že vďaka nim sa pri prestrelke môžu premeniť na zvieratá alebo kamene.

Igwe pre Denník N povedal, že ľudia takýmto poverám skutočne veria. „Človeka, ktorý sa to snaží spochybniť, považujú za pojašeného. Alebo povedia, že myslí ako biely muž. Majú chybnú predstavu, že belosi neveria na kúzla a povery. Ľudia si myslia aj to, že čarodejnícke schopnosti spochybňujú tí, ktorí sú s nimi nejako spojení.“

Testy so sliepkou alebo s krokodílom

Podľa Igweho 90 až 95 percent obyvateľov Nigérie verí na čarodejníctvo a Boha. „V niektorých afrických krajinách je to ešte viac. Na povery ľudia veria najviac na vidieku, kde je len malá podpora vedy, alebo neexistuje vôbec.“

Existuje niekoľko testov, ako v Afrike určujú, či človek ovláda mágiu (záleží na lokalite). „Medzi Dagombami na severe Ghany existuje takzvaný kurací test. Zabije sa sliepka, a ak zomrie tak, že má zobák hore smerom k oblohe, človek je nevinný, v opačnom prípade je u obvineného potvrdené čarodejníctvo.“

Igwe nám povedal, že rozšírený bol aj test s krokodílom, hoci podľa najnovších informácií, ktoré skeptik má, sa už zrejme nevykonáva. Test spočíval v tom, že nešťastníkov hodili do rieky, o ktorej sa vedelo, že v nej žijú krokodíly. Ten z nich, na ktorého sa krokodíl vrhol, bol považovaný za čarodejníka. Skúška sa nezriedka končila smrťou človeka, lebo ho predátor v súboji zabil.

Exorcizmus, reťaze a smrť

Nigérijský aktivista a skeptik hovorí, že v južnej Nigérii a v Konžskej demokratickej republike je okolo 15-tisíc detí, ktoré sú označené za čarodejníkov. Igwe odhaduje, že značná časť z 25-tisíc detí bez domova, ktoré žijú na uliciach hlavného mesta Kinshasa, je obeťou obvinenia z čarodejníctva.

Igweho sme sa opýtali, čo sa stane deťom, ktoré sú obvinené z čarodejníctva. „Môže sa im stať veľa vecí. Spravia na nich exorcizmus, ktorý zahŕňa aj mučenie a neľudské a ponižujúce zaobchádzanie. Niektoré deti sú v reťaziach, zbičujú ich a sú vyhladované. Členovia rodiny alebo tí, ktorí sú poverení exorcizmom, rozštvrtia ich telo nožmi alebo inými ostrými predmetmi. Iné deti obvinené z čarodejníctva lynčujú a sú na úteku z domova. Rodiny sa ich zbavia a už sa o ne nestarajú.“

Igwe poskytuje deťom obvineným z čarodejníctva ochranu a pomáha ich umiestňovať do štátnych alebo súkromných kliník, kde sa o ne postarajú. „Mali sme však prípady, že niektoré centrá odmietli vziať dieťa do starostlivosti, lebo sa báli, že by sa iné deti nakazili čarodejníckymi schopnosťami.“

Igwe nám vysvetlil, že zákony v Nigérii trestajú obvinenia z čarodejníctva, ale „zneužívanie detí v mene ochrany pred čarodejníctvom sa deje potajomky. Niekedy je ťažké určiť, či dieťa zabili, lebo ho obvinili z čarodejníctva, alebo zomrelo z nejakého iného dôvodu.“

Leo Igwe v roku 2012 na akcii James Randi Educational Foundation. Foto – archív Lea Igweho/Facebook

Náboženstvo nie je modernizujúci prvok

Nigérijský aktivista pre Denník N povedal, že povery a náboženské predstavy v krajine, ale aj inde v Afrike dominujú preto, že ľudia žijú v chudobe a veda a skepticizmus sa ich životov ešte nedotkli.

Povery a náboženstvo sú náplasť, ktorú ľudia používajú, aby sa vyznali vo svete, ktorý ich obklopuje, a so skepsou a s vedou, ktorá by spochybnila ich mylné intuície a predstavy, nemajú šancu sa stretnúť.

Náboženstvo nepovažuje Igwe za „modernizujúci prvok“ v krajine, pretože kresťanskí aj moslimskí duchovní vychádzajú z ľudových povier, nejako ich zamontujú do svojho náboženstva a pozmenia, aby mu vyhoveli.

Náboženstvá tak fungujú, píše Igwe, ako predĺžená ruka povier, ktoré nijako nespochybňujú, ale vyhovujú im a vyrábajú si vlastné „zázraky“. „Náboženstvá nám podstrkávajú mýtické príbehy a posilňujú antivedecké a antiskeptické nálady v regióne,“ vraví pre Denník N Igwe.

„Zázrak“ chodenia vo vzduchu pastora Bushiriho. Zdroj – YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=T1JQY8_Uj_0

Na verejnosti ticho

Pastor Bushiri napríklad tvrdil, že sa dokáže vznášať vo vzduchu. Natočil video, ako kráča po schodoch a potom sa na pár sekúnd vznesie. Nanešťastie, vo chvíli, keď „zázrak“ vykoná, kamera urobí detail na jeho nohy, takže nevidíme, čoho sa pastor akurát drží.

„Ak v takýchto prípadoch požadujete dôkazy alebo ukážete na chyby v uvažovaní, označia to za rúhanie, za ukážku nedostatku viery a formu duchovnej choroby,“ píše Igwe.

Aktivista nám povedal, že byť skeptikom a sekularistom v Nigérii nie je vôbec ľahké, tobôž ateistom. „Je to v poriadku, pokiaľ verejne nehovoríte, že ste ateista a prečo ste proti učeniam teistických náboženstiev.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Človek

Svet, Veda

Teraz najčítanejšie