Denník N

Živnostníci budú od leta komunikovať s daniarmi už len online

Finančná správa má vlastné elektronické schránky, takže ak si už živnostník aktivoval štátny e-mail na stránke slovensko.sk, na komunikáciu s daniarmi to nebude stačiť.

Všetci živnostníci budú od júla budúceho roka komunikovať s daniarmi a colníkmi už len elektronicky. Parlament to potvrdil minulý týždeň, keď schválil novelu zákona o správe daní.

Pôvodne mali mať živnostníci túto povinnosť už od januára, nakoniec však dostali viac času na to, aby si na webe finančnej správy zriadili elektronickú schránku. Nie je to teda tá istá ako na stránke slovensko.sk.

Pre všetky eseročky bude online komunikácia s daniarmi a colníkmi povinná už od začiatku budúceho roka. Už dnes majú takú povinnosť všetci platcovia dane z pridanej hodnoty.

Aj tak dve e-schránky

Keď sa v lete rozprúdila debata o povinnej online komunikácii s daniarmi, vicepremiér Peter Pellegrini (Smer) kritizoval, prečo niektoré štátne inštitúcie nútia firmy či občanov, aby používali aj iné e-schránky ako na portáli slovensko.sk.

Odvtedy sa zmenilo len to, že sa o pol roka posunul termín pre samostatne zárobkovo činné osoby. No ak aj má živnostník alebo konateľ eseročky e-schránku na slovensku.sk, musí sa registrovať aj na webe finančnej správy.

Daňové priznanie za tento rok môžu živnostníci ešte podávať na papieri, od leta 2018 však už všetko len online. Bez ohľadu na to, či to bude daňové priznanie, odklad daňového priznania, žiadosť o zmenu preddavkov, alebo vyjadrenie k protokolom z daňovej kontroly.

Samozrejme, ak niekto nepodniká a predá byt alebo ho prenajíma, daňové priznanie môže aj naďalej podávať v papierovej forme.

Ako získať prístup

Na online komunikáciu s daniarmi treba najprv získať prístup na portál finančnej správy. Celý postup registrácie opisuje finančná správa na svojom webe.

Najprv sa živnostník registruje cez stránku finančnej správy (vpravo hore na stránke je „registrácia“). Sú tam tri možnosti registrácie – dve s elektronickým občianskym preukazom a jedna bez neho.

Pri všetkých troch spôsoboch živnostník najprv vyplní jednoduchý registračný formulár, finančná správa mu následne pošle overovací e-mail s aktivačným linkom. Na ten treba kliknúť, tým sa potvrdzuje aktivácia.

Ak už niekto má elektronický občiansky preukaz s bezpečnostným osobným kódom, jeho výhodou je, že všetko okolo schránky na portáli finančnej správy si vybaví cez počítač a nemusí nikam chodiť.

Ak elektronický občiansky preukaz nemá, notifikačný e-mail si vytlačí a pôjde s ním osobne na daňový úrad. Tam dokončia jeho registráciu. Zároveň prinesie dve kópie vyplnenej dohody o elektronickom doručovaní (tlačivo je na webe finančnej správy), ktoré podpíše až na daňovom úrade. Dá sa poslať aj poštou, no podpis treba overiť u notára.

Na základe podpísanej dohody dostane heslo, ktoré mu bude slúžiť namiesto elektronického podpisu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie