Denník N

Slovenskou inscenáciou roka je tristoročná opera, najlepší herci sú v Prešove a v Nitre

Z predstavenia Arsilda v SND. Foto N – Vladimír Šimíček
Z predstavenia Arsilda v SND. Foto N – Vladimír Šimíček

V Slovenskom národnom divadle vyhlásili ceny Dosky. Najviac ich získala medzinárodná koprodukcia Arsilda, večer priniesol prekvapenia aj pekné gestá.

Dosky 2017 – víťazi

Mimoriadny počin v oblasti činoherného divadla
Mercedes Benz, Činohra SND

Mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla
Denník Anny Frankovej, Balet Štátneho divadla Košice

Mimoriadny počin v oblasti operného divadla
Arsilda, Opera SND a koproducenti

Najlepšia scénická hudba
Daniel Fischer – Túžba po nepriateľovi, Činohra SND

Najlepší kostým
Zuzana Ježková – Arsilda

Najlepšia scénografia
David Radok – Arsilda

Najlepší mužský herecký výkon
Tomáš Mischura za postavu Dávida v inscenácií hry Michaely Zakuťanskej Deň, keď zomrel Gott, Prešovské národné divadlo

Najlepší ženský herecký výkon
Lucia Korená za postavu Anny Frankovej v inscenácii Anna Franková, Nové divadlo Nitra

Najlepšia réžia
David Radok – Arsilda

Najlepšia inscenácia
Antonio Vivaldi: Arsilda

Mimoriadna cena Asociácie súčasného divadla
Iveta Škripková a Marián Pecko, Bábkové divadlo na Rázcestí za koncept festivalu Bábkarská Bystrica Tour 2016

Už pri premiére bolo jasné, že ide o veľkú udalosť presahujúcu hranice jedného divadla aj jednej krajiny. A nielen preto, že premiéru v priamom prenose vysielala televízia. Inscenácia roka 2017 vznikla v Slovenskom národnom divadle, nie však v Činohre, ale v Opere. Inscenáciou roka, s celkovými piatimi doskami aj najviac ocenenou inscenáciou roka, sa právom stala Vivaldiho Arsilda.

Dielo vzniklo v roku 1776, ale doteraz nebolo uvedené v pôvodnej podobe, takže ide o novodobú premiéru. SND ju pripravilo v koprodukcii s divadlami zo štyroch európskych miest a s medzinárodným tímom na čele s českým režisérom a scénografom Davidom Radokom. Bolo to vôbec prvé scénické naštudovanie barokového hudobno-dramatického diela s orchestrom hrajúcim na replikách starých nástrojov a so sólistami špecializujúcimi sa na interpretáciu starej hudby na Slovensku vôbec. Arsilda teda znela čo najvernejšie k originálu, no zároveň súčasne, pretože režisér nechcel imitovať baroko ani ho povrchne aktualizovať. Bolo to vidno už na posledných skúškach, ktoré sme navštívili aj s naším fotografom:

Kto nestihol vidieť Arsildu v tejto sezóne, má ďalšiu šancu o dva roky. Predstavenie sa po európskom turné vráti do Opery SND v jubilejnej sezóne 2019/2020.

Galavečer udeľovania cien Dosky sa konal v Slovenskom národnom divadle, v ktorom zostávajú ešte ďalšie dve ceny. Aj príbeh inscenácie Mercedes Benz je „exportný“ – rovnomenná inscenácia Činohry vznikla na jej objednávku a napísal ju známy maďarský spisovateľ Péter Esterházy. Presne takéto udalosti v podobe svetových premiér čakáme od našej prvej scény.

Azda najväčším prekvapením je Doska za najlepšiu scénickú hudbu. Že si ju odniesol herec Daniel Fischer, však môže prekvapiť len tých, ktorí nepoznajú jeho hudobné schopnosti a ktorí nevideli v SND Túžbu po nepriateľovi. Okrem toho, že išlo o ďalší text na objednávku od zahraničného autora (Rakúšana Bernharda Studlara), táto inscenácia mala naozaj unikátny soundtrack. Daniel Fischer ho predvádza naživo na pódiu, navyše na nástroji, ktorý si sám vymyslel a zhotovil. Treba vidieť, treba počuť.

Denník Anny Frankovej a Deň, keď zomrel Gott

Kým v minulosti sa objavovala kritika, že Dosky sa až príliš zameriavajú na bratislavské divadlá, v 22. ročníku ich udeľovania to už pri nomináciách vyzeralo vyváženejšie. Trochu miatlo iba viacnásobné opakovanie mena Anna Franková. Súviselo to s tým, že slávny vojnový denník nemeckého dievčaťa židovského pôvodu, ktoré zahynulo v koncentračnom tábore, mal 70 rokov od prvého vydania a bol veľkou celosvetovou témou. Siahli po nej aj tri slovenské súbory – Nové divadlo v Nitre, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene a Balet Štátneho divadla Košice.

Ceny si nakoniec odniesli Lucia Korená, ktorá stvárnila hlavnú postavu v Nitre, a Ondrej Šoth so Zuzanou Mistríkovou ako tvorcovia košického predstavenia s medzinárodným obsadením. Za najlepší mužský herecký výkon získal najviac hlasov od 40 kritikov, teoretikov a divadelných publicistov Tomáš Mischura za postavu Dávida v inscenácií hry Michaely Zakuťanskej Deň, keď zomrel Gott. Táto doska teda putovala do Prešovského národného divadla a SND nemalo žiadnu šancu na jej zisk, pretože už v nomináciách mužskí členovia jeho súboru úplne chýbali. O čom to hovorí? Že nedostali dobré príležitosti? Že v uplynulej sezóne nijako špeciálne herecky nevynikli? Že sa príliš venujú televíznym seriálom? Alebo hrozilo, že by príliš veľa Dosiek zostalo v SND?

Lucia Korená ako Anna Franková. Foto – Collavino

Tomáš Mischura v inscenácii Deň, keď zomrel Gott.

Tohtoročné novinky Dosiek boli tri samostatné ceny pre mimoriadne počiny v oblasti činohry, opery a baletu aj jedna úplne špeciálna cena. Tá si dokonca vyžiadala úpravu stanov Dosiek, pretože tie sa doteraz udeľovali len za výkony v konkrétnych inscenáciách. Mimoriadnu cenu Asociácie súčasného divadla získali Iveta Škripková a Marián Pecko za koncept festivalu Bábkarská Bystrica, ktorý sa konal v kultúrnych sálach alebo exteriéroch dediniek Banskobystrického kraja. Bolo to zároveň pekné gesto podpory súboru Bábkového divadla na Rázcestí, ktorému robil veľké problémy župan Marian Kotleba.

„Tento projekt získal v ankete veľkú podporu, ale nespĺňal podmienky udelenia ceny Dosky. Jednoznačne však plní základnú úlohu, ktorú divadlo má, a to aj v neľahkých podmienkach, v ktorých pracuje, a v opozícii k moci, ktorá sa snaží zo všetkých síl umlčať základné práva umelca slobodne vyjadrovať svoje pocity, názory a myšlienky,“ vysvetlil spoluautor ocenenia Dosky René Parák. Organizátori večera urobili aj ďalšie sympatické gesto, keď zavolali odovzdávať ceny zástupcov najznámejších slovenských amatérskych súborov.

Teraz najčítanejšie