Denník N

Slovák českým premiérom? Prečo je Andrej Babiš taký populárny a kto ho vlastne volí

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Pár dní pred českými voľbami je miliardár zo Slovenska jasným favoritom, ktorý by mal zostavovať vládu. Ako je možné, že chce človeka, čo sa nedokázal naučiť poriadne po česky, je trestne stíhaný a má za sebou toľko afér, voliť toľko ľudí?

Je piatok 13. októbra – presne týždeň pred českými parlamentnými voľbami. Na námestí v 50-tisícovej Jihlave sa začína míting najpopulárnejšej strany v krajine – takmer 30-percentnej ANO slovensko-českého miliardára Andreja Babiša.

Na mítingu druhého najbohatšieho človeka v Česku s majetkom viac ako tri miliardy eur strieda kapela okresného formátu hity „dám dělovou ránu“ či „vymyslel jsem spoustu nápadů“. V stánku rozdávajú zadarmo párky v rožku a pridávajú malinovku farby, ktorá by skôr pasovala do niektorej z Babišových chemičiek. Zhruba 80 percent záujemcov o míting je v dôchodkovom veku.

Keď moderátor vyhlasuje súťaž v jedení párkov, ktorých potravinársky magnát Babiš vyrobí desiatky ton ročne, rad pred stánkom sa okamžite natiahne na 20 metrov. Míting pôsobí oproti podobným akciám slovenského Smeru akosi amatérsky a lacno.

Ešte pred meškajúcim Babišom sa na námestí postupne zbierajú jeho odporcovia. Medzi dve stovky priaznivcov sa najprv zamieša trojica ľudí s nápismi „nevolím za koblihu“. Marhuľové koblihy (šišky) Babiš osobne rozdával už počas predchádzajúcej kampane. Prichádza zhruba desať ľudí z protibabišovskej skupiny AUVA (Andrejove účtenky vrátime Andrejovi) s plagátom „Serú vás vaše deti? Voľte ANO, poseriete im celý život“.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Chcel by byť ako Baťa

Andrej Babiš mešká trištvrte hodiny. Na námestí ho už čaká tucet ochrankárov v civile aj nápis „ŠtB“ na okne jednej z budov. Prichádza v obleku a v bielom roláku. „Napsali jsme takovou vizu naší země,“ opisuje ľuďom svoju politickú ponuku (po slovensky je to vízia, po česky mal použiť správne vizi) svojou zlou češtinou.

Hovorí o podnikateľovi z čias prvej republiky Janovi Antonínovi Baťovi, o tom, ako na tom bolo Česko dobre pred vojnou, zdôrazňuje, že majú v programe špeciálnu časť o dôchodcoch, ktorých stojí pod pódiom najviac. Vymenúva, čo sa mu ako ministrovi financií podarilo, a pridáva aj narážku na Rómov – hovorí o  ľuďoch, čo majú toľko detí, že nemusia chodiť do práce.

Aktivisti z AUVA ho prekrikujú a Babiš je stále viac znechutený, aj keď sa ho jeho priaznivci zastávajú pokrikmi „neruš, hovado“. Nakoniec ani nedokončí príhovor a odchádza do stánku ANO podpisovať svoju knižku s víziou pre Česko v roku 2035 s názvom O čom snívam, keď náhodou spím.

Ani podpisovanie knižky, na ktoré dohliada Babišova početná ochranka, neprebieha hladko. Ľudia z AUVA na politika vykrikujú otázky súvisiace s jeho kauzami. Babiš je z toho taký nervózny, že vždy po niekoľkých minútach zo stánku vyjde, aby ich nemal pred očami. Nevrlý je aj na novinárov.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Nič som nepodpísal

Nudná je aj jeho podvečerná talkshow Babishow v poloprázdnom miestnom kultúrnom dome. Na pódiu je s ním ďalší obvinený z kauzy Čapí hnízdo, Jaroslav Faltýnek, ktorý je volebným lídrom kraja Vysočina. Unavený Babiš opäť krátko zopakuje svoju víziu a odpovedá na kamarátske otázky priaznivcov z publika, ktoré mu poslali na lístočkoch.

Na otázku o jeho spolupráci s ŠtB sa ho lístočkom spýta aj Denník N, ubehli len dva dni odvtedy, čo slovenský Ústavný súd rozhodol, že slovenské súdy budú opäť posudzovať, či bol Babiš v spisoch komunistickej Štátnej bezpečnosti oprávnene, alebo nie.

„Nič som nepodpísal, s nikým som nespolupracoval, neexistuje taký dôkaz,“ hovorí a pridáva, že rozhodovanie Ústavného súdu o jeho prípade teraz pred voľbami bola „taká náhodička“. Viackrát sa poľutuje. Vyjadrenie „urobil som chybu, do politiky by som neliezol“ už vyvolá u jeho priaznivcov rozpaky.

Míting, ktorý pre unaveného a neistého Babiša nedopadol dobre, je výnimkou na jeho cestách po Česku. Bývalý minister sa zväčša vie s voličmi porozprávať o ich problémoch, vypočuť ich. To, že mu chýba program, ideológia, nie je v kampani vážnejší problém. Posledné týždne kampane prešiel do ofenzívy a okrem prebitia svojich káuz najmä útočí na svojho koaličného partnera ČSSD.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Prečo chcú Babiša voliť jeho priaznivci v Jihlave? Väčšinou sú skúpi na slovo, tak ako on neveria médiám. Najčastejšie hovoria, že nie je ako ostatní politici. „Má toľko peňazí, že nemusí kradnúť,“ hovorí dôchodkyňa, ktorá si na míting prišla po Babišovu knižku aj s postihnutou dcérou.

Dve staršie ženy exministra financií považujú za sympaťáka aj za obeť spolčenia sa starých skorumpovaných politikov. Dôchodca s párkom v rožku v ruke tvrdí, že kupuje hlavne potraviny od jeho firiem, lebo sú zdravé, a preto mu dá hlas, a páči sa mu aj jeho „horúca slovenská krv“.

Kampaň Andreja Babiša a jeho ľudí je do značnej miery taká, ako sa snaží profilovať on sám – ako razantný človek so zrozumiteľným jazykom a jednoduchými riešeniami. Často používa slangové slogany, ako „makáme“ či „neblábolíme“. Napriek tomu, že sú za ňou profesionálni poradcovia, pôsobí často až insitne, čo je s veľkou pravdepodobnosťou zámer. Na megabordoch pri diaľnici D1 drží Babiš pod krkom postavu v obleku s hlavou v tvare mince a so symbolmi eura namiesto očí, obrázok dopĺňa slogan „postavit se korupci a neblábolit“.

Slangové i vulgárne výrazy používa aj naživo. V Jihlave po odporcovi kričal „jste placenej pako“, v dokumente Matrix Andreje Babiše pred kamerou a počas telefonátu s novinárom bez problémov opakovane používal slovo „kurva“.

Párky zadarmo a knižočka o Babišových snoch. Foto N – Tomáš Benedikovič

Neovláda počítač

Zatiaľ čo Andrej Babiš riadi svoje impérium SMS správami a pred počítačom uprednostňuje zápisky do papierových blokov, v kampani ho dopredu ženú sociálne siete. Statusy či desiatky jeho selfie záberov však nespravuje, facebookový či twitterový účet miliardára a jeho strany spravuje jeden z najschopnejších expertov na sociálne siete v Česku, Marek Prchal.

„Viete, ako to funguje? Je to veľmi jednoduché. My všetci spolu sedíme pri stole a Marek Prchal to píše, pretože Andrej Babiš nevie písať na počítači,“ opisovala v auguste prácu na sociálnych sieťach hovorkyňa strany Lucie Kubovičová.

Popularita Babiša a jeho umierneno-populistickej a antisystémovej strany ANO je dnes veľká. V prieskumoch sa pohybuje medzi 25 a 31 percentami, čo je dvoj- a viacnásobne viac, než je popularita ktorejkoľvek z konkurenčných strán. Neskrýva ambíciu stať sa premiérom, a keďže vylúčil vládu s komunistami, xenofóbnou a protieurópskou stranou Sloboda a priama demokracia Tomia Okamuru aj s TOP 09, vládu by mal zostavovať s niekým z trojice tradičných strán ČSSD, ODS, KDU-ČSL, prípadne s antisystémovými pirátmi, ktorí sa môžu prvýkrát dostať do parlamentu.

Ako je možné, že je v Česku taký populárny Slovák, ktorý sa ani za 20 rokov nenaučil poriadne po česky?

Prečo mu jeho priaznivci odpúšťajú škandál s dotáciou na oddychové centrum Čapí hnízdo, za čo mu teraz hrozí aj väzenie?

Ako je možné, že im neprekáža ani to, že je v registračných zväzkoch ŠtB evidovaný ako agent?

Z akého dôvodu prehliadajú, že chcú dať hlas predátorovi, ktorý skupuje firmy, spája ich do obrovského impéria a potom na ne dostáva dotácie od štátu?

Ako to, že im neprekáža, že skupuje médiá a dokázateľne ovplyvňuje ich obsah?

A kto vlastne chce Andreja Babiša voliť?

Dobrú chuť! Foto N – Tomáš Benedikovič

Ja v takmer každej vete

Najprv pokus dostať vysvetlenie od samotného politika, potom si prečítajte pohľad sociológa. Keď sa Babiša Denník N na mítingu v Jihlave pýtal na jeho kampaň a voličov, odvrkol: „Len klamete o mne, čo sa s vami budem baviť.“ Na niekoľko otázok napokon po slovensky odpovedal. K odpovediam pridával poznámky o skorumpovaných médiách.

„Ja som napísal nejakú víziu Českej republiky, ktorá je dobrá,“ vysvetľuje stručne svoj úspech s dôrazom na slovko ja. „Ja nemám žiadne škandály, pane. Škandály sú vyfabrikované novinármi, ktorí sú podobní ako vy,“ odpovedá na otázky o kauzách, ktoré sa skončili jeho obvinením z dotačného podvodu. „Vy si myslíte, že keď ja nebudem v politike, že sa budem mať horšie, než sa mám?“ pýta sa.

Kto teda Andreja Babiša volí? Podľa sociológa Jana Červenku z výskumnej agentúry CVVM štruktúra voličov ANO pomerne verne kopíruje štruktúru obyvateľov Českej republiky. To je príznačné pre strany s vysokou popularitou a je to tak aj u nás napríklad pri strane Smer. To je jedna z mála vecí, ktoré z hľadiska štruktúry voličov najsilnejšej českej a slovenskej strany spájajú.

Babiša vo zvýšenej miere volia ľudia starší než 45 rokov, Fica dôchodcovia. „ANO volia viac ekonomicky aktívni ľudia, ktorí sa neživia manuálnou prácou, v menšej miere sú tam zastúpení nezamestnaní a dôchodcovia, pretože špeciálne dôchodcovia sú primárne voličmi strán ako KSČM, KDU-ČSL a v menšej miere sociálnej demokracie,“ hovorí Červenka.

Bral modrým aj červeným

Z analýzy voličov agentúry Median vyplýva, že sa k Babišovi v tomto volebnom období presunuli najmä bývalí voliči ČSSD. Od sociálnych demokratov sa k hnutiu ANO presunulo viac ako pätina z ich voličov z roku 2013. V menšej miere strana Andreja Babiša prevzala aj bývalých priaznivcov xenofóbnej strany Tomia Okamuru, ale aj TOP09 i komunistov. Prilákal aj desatinu ľudí, ktorí ešte v roku 2013 voliť nemohli.

Zatiaľ čo podľa Červenku k Babišovi počas tohto volebného obdobia vlády ČSSD, ANO a KDU-ČSL prešla pomerne veľká časť voličov sociálnych demokratov, predtým – v roku 2013 a skôr – bral najmä bývalých voličov pravicovej ODS.

Analytik tieto voličské presuny k stredovej populistickej strane vysvetľuje aj tým, že Babiš bol ministrom pomerne úspešnej vlády, ktorá vydržala bez väčších koaličných kríz štyri roky, čo sa v Česku nestalo od roku 2002. Babiš podľa neho nebol zlý minister financií a dokázateľne výrazne zvýšil výber daní.

Navyše, minister v tejto vládnej koalícii s ČSSD a KDU-ČSL vyložene priťahoval pozornosť. Popri nevýraznom premiérovi ČSSD Bohuslavovi Sobotkovi a podobne málo charizmatickom šéfovi ľudovcov Pavlovi Bělobrádkovi je veľmi výraznou osobnosťou. Babišovi jeho kauzy ŠtB či Čapí hnízdo podľa sociológa veľmi neublížili. Vraví, že nejde o nové témy, takže jeho voliči si už na ne zvykli.

V stane ANO. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vyhrá, ale nemusí mať dosť

Z posledného predvolebného modelu a agentúry Median vyplýva, že popularita ANO začala mierne klesať. Hoci ide len o jeden percentuálny bod a zostup na 25 percent, mohlo by to ukazovať, že kauzy Babišovi začínajú škodiť.

„Keď ANO v roku 2013 začínalo, bola to strana, ktorá oslovovala skôr ľudí do 60 rokov, bola mierne silnejšia v menších obciach. Teraz sa posunuli k strane, ktorá je silnejšia medzi ľuďmi nad 55 rokov a silnejšia v menších obciach. Kým predtým bola silnejšia medzi ľuďmi s maturitou, teraz je silnejšia medzi ľuďmi bez maturity,“ hovorí Daniel Prokop z Medianu. To sú ľudia, ktorým neprekážajú Babišove kauzy a ktorí radi počúvajú kritiku súčasného politického establišmentu, za ktorý sa ANO stále nepovažuje a snaží sa voči nemu vymedzovať.

Čo by mohlo stredového populistu bez ideológie Babiša zastaviť v jeho raketovej politickej kariére? Sociológ Prokop hovorí, že veľká časť jeho voličov si nie je istá a zďaleka nie každý je pevne rozhodnutý, že dá v piatok či v sobotu hlas práve jemu.

ANO podľa neho pomohlo, že sa z českej politiky vytratilo tradičné pravicovo-ľavicové rozdelenie politiky, čo súvisí aj s tým, že sa krajina ocitla v relatívnom ekonomickom dostatku. „Nemusíme si napríklad vyberať, či budú vyššie dôchodky alebo nižší schodok rozpočtu, takže to umožňuje situáciu, keď tá ľavo-pravosť nie je taká dôležitá.“ Babiša by podľa Prokopa mohol ohroziť práve návrat jasného rozdelenia na pravicu a ľavicu pri prípadnom ekonomickom poklese krajiny, v ktorej je teraz najnižšia nezamestnanosť v EÚ (2,9 percenta). Babišova strana by si vtedy musela vybrať, či bude stranou dôchodcov, pracujúcich či podnikateľov.

„ANO má dnes istotu len zhruba 18 percent hlasov a, naopak, potenciál viac než 30 percent. Bude záležať na finálnom rozhodnutí, ktoré dnes nie je úplne jasné,“ vraví analytik Prokop.

Andrej Babiš

Teraz najčítanejšie