Denník N

Pozrite si najlepšie fotografie roka zo súťaže Slovak Press Photo

Slovak Press Photo vyhlásilo víťazov šiesteho ročníka.
Slovak Press Photo vyhlásilo víťazov šiesteho ročníka.

Šiesty ročník súťaže novinárskej fotografie Slovak Press Photo ukazuje dôležité udalosti roka, ale aj témy, ktoré bežne nie sú na prvých stranách novín, hoci by si to zaslúžili.

Pochodov a protestov odfotil už veľa. Medzi fotografmi to nie je práve obľúbená téma. Nečudo. Keď totiž po niekoľkých rozličných pochodoch dáte fotky vedľa seba, ich špecifiká sa veľmi rýchlo stratia a ostane len masa anonymných tvárí a viac či menej trefné heslá na plagátoch. Pocit podobný tomu, čo celý protest dosiahol.

Tento pochod bol celkom iný, hovorí fotograf Denníka N Tomáš Benedikovič. V apríli ho zorganizovala partia stredoškolákov a z toho, čo na prvý pohľad mohlo vyzerať iba ako naivná snaha ukázať, že im nie je jedno, v akej krajine žijú, sa stala najväčšou demonštráciou proti korupcii od novembra 89.

S Karolínou Farskou a Dávidom Strakom sme strávili 24 hodín pred Veľkým protikorupčným pochodom v Bratislave. Fotografie Tomáša Benedikoviča, ktoré mapujú celý tento nabitý deň, presvedčili aj porotu súťaže Slovak Press Photo, ktorá mu udelila druhú cenu v kategórii Aktualita.

Fotky stredoškolákov, ktorí si na obyčajnej tabuli rozdeľujú úlohy a sektory na priestore pre desaťtisíc ľudí, si môžete oddnes až do 30. novembra pozrieť spolu s fotkami všetkých ocenených v priestoroch Starej radnice Múzea mesta Bratislavy a v Justiho sieni Primaciálneho paláca.

G7 Kotleba. J7 Kotleba. Študenti žartujú o tom, ako sa budú dorozumievať vysielačkami. Foto N – Tomáš Benedikovič

Zaslúžia si obdiv

„Keď sa aj dnes k tomu dňu vrátim, išla z toho úplná čistota, úprimnosť a celkom iná energia, než akú som zažil dovtedy,“ hovorí Tomáš Benedikovič. „Byť medzi nimi a fotiť ich, bol zážitok. Všetko bolo veľmi spontánne, bezprostredné, a tak, ako nemali žiadne postranné záujmy, nemali ani žiadne pózy a nezáležalo im na vytváraní nejakého imidžu, ako je v takýchto prípadoch zvykom,“ dodáva.

Jeho fotky zachytávajú celých dvadsaťštyri hodín pred protestom od momentu, keď sa organizátori zobudili vo svojich posteliach a s počítačmi na kolenách rozmýšľali, kto bude čo hovoriť a koho pozvať, až po okamih, keď sa celí šťastní a zmoknutí objímu na pódiu, lebo všetko to dopadlo nad ich očakávania. Že bol tento pochod naozaj iný, je zrejmé aj z tejto série, na ktorej v prvom rade nevidno žiadneho politika, iba odvážnych študentov.

„Keď som tam bol, predstavoval som si, čo som robil v ich veku, a mal som naozaj iné priority. Niežeby vtedy nič podobné nebolo potrebné, naopak, bolo to obdobie mečiarizmu, ale akosi sme nič podobné s mojou generáciou neurobili,“ hovorí Tomáš Benedikovič. „To najdôležitejšie, čo som počas toho fotenia cítil a čo cítim dodnes, je, že ich obdivujem. Obdivujem, s akou energiou a ako vážne sa do toho pustili.“

Víťazná fotografia Slovak Press Photo – Staromestské námestie. Foto – Andrej Belovežčík

Bubliny to unesú

Keď hlavnú cenu Grand Prix tento rok získala fotografia Andreja Belovežčíka zo Staromestského námestia, fotografi z médií sa cítili trochu zaskočení. Hovorili, že táto bezstarostná fotka s bublinami predsa nevystihuje to, čo sa počas celého roka na Slovensku dialo.

Porota argumentovala tým, že nájsť jednu fotku, ktorá by mala v sebe nejaké posolstvo, nie je ľahké. Zhodli sa, že radšej než záberom násilia či vojnových konfliktov vyzdvihnú fotku, ktorá by bola pozitívnou alternatívou – symbolom toho, že verejný priestor môže byť aj dnes miestom dobrých zážitkov a slobody.

Pocit, že niečo ostalo zabudnuté, však nie je pri pohľade na ocenených vo všetkých deviatich kategóriách opodstatnený. Jediné, čo naozaj chýba, je kategória reportáže, „kráľovská discplína“ fotografie, v ktorej porota neudelila ani jedinú cenu.

Súťaž hodnotí iba fotky, ktoré autori prihlásia. Automaticky má tak šancu ukázať iba to, čo fotografi pošlú. V každej kategórii majú pritom možnosť prihlásiť buď celé série, alebo iba samostatné zábery. Slovenskí fotografi sa však bežne prihlasujú aj do obdobnej súťaži v Česku – Czech Press Photo, ktorá tento týždeň vyhlásila nominácie. Fotograf Denníka N Tomáš Benedikovič získal hneď dve, medzi nominovanými sú však aj mnohí ďalší slovenskí fotografi – Peter Korček, Jozef Jakubčo, Martin Bandžák, Robert Barca, Marek Jančúch, Tomáš Halász a Michal Červený.

Robotníci aj otužilci

Ak ide o hlavné politické a spoločenské udalosti, medzi víťazmi sú fotky Roberta Barcu z tureckého referenda aj séria Michala Smrčoka zachytávajúca štrajk vo Volkswagene. Ocenená je fotka Borisa Németha s Andrejom Dankom, ktorý sleduje premiéra odvolávajúceho ministra Plavčana počas vrcholiacej vládnej krízy, aj ľudia protestujúci v uliciach New Yorku po vyhlásení výsledkov prezidentských volieb v USA. Marek Jančúch mapuje, ako Slovensko nahradilo „stagnáciu pokrokom“ a či je naša krajina naozaj pripravená stať sa plnohodnotným jadrom Európy, kým Marek Pupák ukazuje, ako veľmi naša sloboda naráža na nové a nové múry.

Dorota Holubová fotila trans­rodových ľudí žijúcich na Slovensku, Ľuboš Kotlár ponúka portréty z Jeruzalema, odhaľujúc „komplexné pojmy rozmanitosti, náboženstva, (ne)rovnosti, rodu aj bohom (ne)schválených životných štýlov“.

Dávid Doroš stavil na jednoduchosť – pred účinkujúcich prešovského klubu Christiania postavil aparát a nastavil dĺžku expozície na 60 sekúnd. Karol Stollmann fotil na nádrži Bukovec skupinu mužov, ktorí sa venujú otužovaniu, a Soňa Maletz, ktorá okrem víťazstva v študentskej kategórii získala aj ocenenie Mladý talent, ukazuje svet dôchodcov, ktorí odmietajú sedieť doma a každú nedeľu si spríjemňujú tancovaním.

A to, že v tejto súťaži majú miesto aj takéto, na prvý pohľad obyčajné príbehy ľudí, čo zväčša nebývajú tvárami v prime time televízi, je len dobre. Napokon, pred pochodmi nimi neboli ani títo stredoškoláci, a dnes je ich snaha meniť našu krajinu k lepšiemu jednou z najdôležitejších vecí, aké sme za posledné roky zažili.

Víťazi Slovak Press Photo 2017

O víťazoch rozhodovala porota v zložení: Roman Vondrouš, ČR (fotograf), Nina Berman, USA (fotografka, pedagogička), Bénédicte Kurzen, FR (fotografka), Jana Garvoldtová (riaditeľka súťaže), Jindřich Štreit, ČR (fotograf, pedagóg), Jana Hojstričová, SR (fotografka a pedagogička)

Slovak Press Photo hodnotí novinárske fotografie v deviatich kategóriách: Aktualita, Každodenný život, Reportáž, Šport, Príroda a životné prostredie, Svet umenia, Študenti a mladí fotografi do 25 rokov, Stredoeurópska fotografia, Portrét.

Okrem toho každý rok vyhlasujú autora, ktorý získa ročný grant na fotografovanie Bratislavy. Tento rok túto možnosť získava Olja Triaška Stefanovič, ktorá dlhodobo mapuje meniaci sa život hlavného mesta. Špeciálnu cenu mladý talent roka získala Soňa Maletz, ktorej snímky bodovali aj v ďalších kategóriách.

Výstavu víťazov môžete vidieť oddnes do 30. novembra v priestoroch Starej radnice Múzea mesta Bratislavy a v Justiho sieni Primaciálneho paláca.

Aktualita

Aktualita, 1. miesto (séria) – Robert Barca: Áno Erdoganovi, nie demokracii. Reportáž vznikla pri príležitosti tureckého referenda o rozšírení právomocí prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana, ktoré sa konalo 16. apríla 2017.

 

Aktualita, 2. miesto (séria) – Tomáš Benedikovič: Veľké protikorupčné pochody (denník N). S organizátormi veľkých protikorupčných pochodov sme boli 24 hodín pred pochodom. Pripravili najväčšiu demonštráciu proti korupcii od Novembra 1989.

 

Aktualita, 3. miesto (séria) – Michal Smrčok: Festival Volkswagen (Plus jeden deň). V júni vstúpili zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia do štrajku za vyššie mzdy.

 

Aktualita, 1. miesto (samostatná fotografia) – Boris Németh: Odvolávanie (.týždeň). 16. august 2017, kancelária predsedu Národnej rady SR: Šéf SNS Andrej Danko vo svojej kancelárii sleduje na televíznej obrazovke, ako premiér Robert Fico odvoláva Petra Plavčana, Dankovho nominanta na poste ministra školstva.

 

Aktualita, 2. miesto (samostatná fotografia) – Peter Korček: Not my president (Ringier Axel Springer/Život) Protesty v uliciach NYC deň po vyhlásení výsledkov prezidentských volieb v USA v novembri 2016.

Každodenný život

Každodenný život, 1. miesto (séria) – Marek Pupák: Ostrov slobody (voľný fotograf). Fotografická esej o krajine Krajine, kde ľudia rezignovali a sú uväznení v labyrinte plotov a stien, ktoré im vybudovali vnútorný strach. Napriek získanej slobode sa stali paradoxne viac neslobodní a svoju komfortnú zónu našli za dverami svojich, na dva západy zamknutých domoch, vo svojej uzavretosti.

 

Každodenný život, 2. miesto (séria) – Alexander Rehorovský: Jedno leto pred sto rokmi (voľný fotograf). Na juhozápadnom úpätí rumunských Karpát, šesťdesiat kilometrov severne od toku Dunaja, sa nachádza jedna z najizolovanejších komunít Európy. Oddelená kultúrne, nábožensky aj jazykovo od okolitého Rumunska prežíva malá česká obec Šumice, jedna zo šiestich obcí osídlených českými vysťahovalcami na začiatku 19. storočia. Geograficky odsunutá z okruhu piatich väčších českých sestier zostávajú Šumice dlhodobo mimo hlavného záujmu turistov, etnografov aj civilizácie.

 

Každodenný život, 3. miesto (série) – Marek Jančúch: Jadro Európy (voľný fotograf). Pred domom nám dávno nestoja trabanty. Do reštaurácie nechodíme len na guláš či halušky. Stagnáciu sme nahradili pokrokom, staré sme vymenili za nové, z Východu sme sa obrátili na Západ. Ako hlboko však siaha táto rekonštrukcia?

 

Každodenný život, čestné uznanie (série) – András A. Cséfalvay: Alfred (Parameter.sk) Alfred je desaťročný integrovaný žiak s poruchami učenia a správania so suicidálnymi sklonmi. V dôsledku užívania liekov je takmer celý deň unavený, ospalý. Jediná činnosť, ktorá ho dokáže aktivizovať a zároveň pomôcť v socializácii, je futbal.

Portrét

Portrét, 1. miesto (séria) – Ľuboš Kotlár: Prípadová štúdia: Jeruzalem (voľný fotograf) Príručka pre začiatočníkov približujúca pohľad mladého kolonialistu na komplexné pojmy rozmanitosti, náboženstva, (ne)rovnosti, rodu, bohom (ne)schválených (životných) štýlov a instagramovateľnosti.

 

Portrét, 2. miesto (séria) – Dávid Doroš: 60 sekúnd s… (voľný fotograf). Séria portrétov účinkujúcich spevákov, speváčok a skupín v podniku Christiania v Prešove v roku 2017. Názov série je odvodený od dĺžky expozície 60 sekúnd, keďže fotografovanie prebieha technikou camery obscury na čiernobiely fi lm formátu 4×5 palca.

 

Portrét, 3. miesto (séria) – Dorota Holubová: Sami sebou (voľná fotografka) Sami sebou je aktivistický fotožurnalistický projekt o transrodových ľuďoch na Slovensku. Hlavným cieľom je rozšíriť sociálne povedomie širokej verejnosti a odstrániť predsudky voči transrodovým osobám na Slovensku pomocou pravdivých a skutočných príbehov ľudí a podporiť u nás transkomunitu.

 

Portrét, 1. miesto (samostatná fotografia) – Soňa Maletz: zo série Neuznaní (voľná fotografka) Beduíni žili po dlhé stáročia kočovným spôsobom života. Ich tradičný životný štýl prechádza veľkou premenou. S vyhliadkou vyššej životnej úrovne či získania štátnej príslušnosti opúšťajú nomádsky život a sťahujú sa do miest.

Príroda a životné prostredie

Príroda, 1. miesto (samostatná fotografia) – Tomáš Hulík: Labutie jazero (voľný fotograf). Počas treskúcich mrazov v januári 2017 si labute na jazere pri Malých Levároch udržiavali neustálym pohybom kus nezamrznutej vodnej plochy.

 

Príroda a životné prostredie, 2. miesto (séria) – Diana Černáková: Slovenský futbal (SITA). Séria fotografi í vznikla počas futbalových zápasov na štadióne Pasienky v Bratislave.

 

Príroda, 3. miesto (série) – Robert Csere: To najlepšie z Las Palmas (voľný fotograf). Las Palmas na španielskych Kanárskych ostrovoch skončili podľa štúdie newyorskej Syrakúzskej univerzity ako mesto s najpriaznivejšou klímou na svete. Štúdia merala všetko od teploty až po priemerné zrážky, vlhkosť a výkyvy počasia. Podľa iných zas má najlepšie mestské pláže na svete. Tie sú najčarovnejšie v noci.

Svet umenia

Svet umenia, 1. miesto (série) – Boris Németh: Exkurzia do zákulisia romantizmu (.týždeň). Balet SND siahol po klasike z tých najklasickejších. Giselle bola prvýkrát uvedená v Paríži roku 1841. Ako to vyzeralo v zákulisí v Bratislave v roku 2017, pár dní pred premiérou?

 

Svet umenia, 2. miesto (série) – Dorota Holubová: Red Cat (voľná fotografka). Séria fotografi í vznikla počas niekoľkých predstavení v zákulisí nového kabaretného klubu s názvom Red Cat na Obchodnej ulici v Bratislave, ktorý založila slovenská herečka Lucia Šipošová.

 

Svet umenia, 3. miesto – András A. Cséfalvay: Výstava nahých žien (parameter.sk) Séria fotografi í dokumentujúca kontroverznú Výstavu nahých žien 1. septembra a 2. decembra 2016 v Bratislave.

Šport

Šport, 1. miesto (séria) – Karol Stollmann: Ľadoborci (voľný fotograf) Skupina Ľadoborci sú ľudia, ktorý sa popri aktívnemu športovému životu venujú aj otužovaniu v ľadovej vode. Túto sériu fotografií som nafotil v priebehu zimy 2016 a 2017. Otužovanie je zdravé pre telo , ale aj dušu. Pri otužovaní sa zlepšuje krvný obeh a tak isto sa vylučujú v mozgu endorfíny – hormóny šťastia. Táto séria bola vytvorená na vodnej nádrži Bukovec v blízkosti mesta Košice.

 

Šport, 2. miesto (série) – Eduard Genserek: Biela stopa (voľný fotograf) 44. ročník pretekov s hromadným štartom na 50 km voľnou technikou so štartom aj cieľom na Skalke pri Kremnici.

Študenti a mladí fotografi do 25 rokov

Študenti a mladí fotografi, 1. miesto (séria) – Soňa Maletz: Nedeľa (voľná fotografka). Séria fotografi í s názvom Nedeľa sa zameriava na tému starnutia mestského človeka. Divák sa ocitá v pestrom svete dôchodcov, ktorí si neváhajú spríjemniť život každonedeľným tancovaním. Napriek výslovnému zákazu si do sály nosia vlastné jedlo či alkohol a vyťahujú najlepšie kúsky zo svojho šatníka. Vracajú sa tak to dôb svojej mladosti a prebúdza sa v nich akási vnútorná rebélia voči očakávaniam spoločnosti, voči tomu, ako sa má „normálny dôchodca“ správať.

Stredoeurópska fotografia

Stredoeurópska fotografia, 1. miesto (série) – Damian Lemański: Luník (voľný fotograf, Poľsko).

Grant Bratislavy

Grant Bratislavy: Olja Triaška Stefanovič. Grant Bratislavy je ročné štipendium 2 000 eur na fotografovanie premien Bratislavy, ktoré udeľuje primátor Bratislavy na odporúčanie medzinárodnej poroty. Je ukážkou projektu so súťažnými fotografiami. Po ročnom fotografovaní odovzdá víťaz do archívu magistrátu kolekciu 30 najlepších fotografi í, ktoré môžu byť použité aj na výstavné účely.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie