Pozrite si najlepšie fotografie roka zo súťaže Slovak Press Photo

Šiesty ročník súťaže novinárskej fotografie Slovak Press Photo ukazuje dôležité udalosti roka, ale aj témy, ktoré bežne nie sú na prvých stranách novín, hoci by si to zaslúžili.
Pochodov a protestov odfotil už veľa. Medzi fotografmi to nie je práve obľúbená téma. Nečudo. Keď totiž po niekoľkých rozličných pochodoch dáte fotky vedľa seba, ich špecifiká sa veľmi rýchlo stratia a ostane len masa anonymných tvárí a viac či menej trefné heslá na plagátoch. Pocit podobný tomu, čo celý protest dosiahol.
Tento pochod bol celkom iný, hovorí fotograf Denníka N Tomáš Benedikovič. V apríli ho zorganizovala partia stredoškolákov a z toho, čo na prvý pohľad mohlo vyzerať iba ako naivná snaha ukázať, že im nie je jedno, v akej krajine žijú, sa stala najväčšou demonštráciou proti korupcii od novembra 89.

S Karolínou Farskou a Dávidom Strakom sme strávili 24 hodín pred Veľkým protikorupčným pochodom v Bratislave. Fotografie Tomáša Benedikoviča, ktoré mapujú celý tento nabitý deň, presvedčili aj porotu súťaže Slovak Press Photo, ktorá mu udelila druhú cenu v kategórii Aktualita.
Fotky stredoškolákov, ktorí si na obyčajnej tabuli rozdeľujú úlohy a sektory na priestore pre desaťtisíc ľudí, si môžete oddnes až do 30. novembra pozrieť spolu s fotkami všetkých ocenených v priestoroch Starej radnice Múzea mesta Bratislavy a v Justiho sieni Primaciálneho paláca.
Zaslúžia si obdiv
„Keď sa aj dnes k tomu dňu vrátim, išla z toho úplná čistota, úprimnosť a celkom iná energia, než akú som zažil dovtedy,“ hovorí Tomáš Benedikovič. „Byť medzi nimi a fotiť ich, bol zážitok. Všetko bolo veľmi spontánne, bezprostredné, a tak, ako nemali žiadne postranné záujmy, nemali ani žiadne pózy a nezáležalo im na vytváraní nejakého imidžu, ako je v takýchto prípadoch zvykom,“ dodáva.
Jeho fotky zachytávajú celých dvadsaťštyri hodín pred protestom od momentu, keď sa organizátori zobudili vo svojich posteliach a s počítačmi na kolenách rozmýšľali, kto bude čo hovoriť a koho pozvať, až po okamih, keď sa celí šťastní a zmoknutí objímu na pódiu, lebo všetko to dopadlo nad ich očakávania. Že bol tento pochod naozaj iný, je zrejmé aj z tejto série, na ktorej v prvom rade nevidno žiadneho politika, iba odvážnych študentov.
„Keď som tam bol, predstavoval som si, čo som robil v ich veku, a mal som naozaj iné priority. Niežeby vtedy nič podobné nebolo potrebné, naopak, bolo to obdobie mečiarizmu, ale akosi sme nič podobné s mojou generáciou neurobili,“ hovorí Tomáš Benedikovič. „To najdôležitejšie, čo som počas toho fotenia cítil a čo cítim dodnes, je, že ich obdivujem. Obdivujem, s akou energiou a ako vážne sa do toho pustili.“
Bubliny to unesú
Keď hlavnú cenu Grand Prix tento rok získala fotografia Andreja Belovežčíka zo Staromestského námestia, fotografi z médií sa cítili trochu zaskočení. Hovorili, že táto bezstarostná fotka s bublinami predsa nevystihuje to, čo sa počas celého roka na Slovensku dialo.

Porota argumentovala tým, že nájsť jednu fotku, ktorá by mala v sebe nejaké posolstvo, nie je ľahké. Zhodli sa, že radšej než záberom násilia či vojnových konfliktov vyzdvihnú fotku, ktorá by bola pozitívnou alternatívou – symbolom toho, že verejný priestor môže byť aj dnes miestom dobrých zážitkov a slobody.
Pocit, že niečo ostalo zabudnuté, však nie je pri pohľade na ocenených vo všetkých deviatich kategóriách opodstatnený. Jediné, čo naozaj chýba, je kategória reportáže, „kráľovská discplína“ fotografie, v ktorej porota neudelila ani jedinú cenu.
Súťaž hodnotí iba fotky, ktoré autori prihlásia. Automaticky má tak šancu ukázať iba to, čo fotografi pošlú. V každej kategórii majú pritom možnosť prihlásiť buď celé série, alebo iba samostatné zábery. Slovenskí fotografi sa však bežne prihlasujú aj do obdobnej súťaži v Česku – Czech Press Photo, ktorá tento týždeň vyhlásila nominácie. Fotograf Denníka N Tomáš Benedikovič získal hneď dve, medzi nominovanými sú však aj mnohí ďalší slovenskí fotografi – Peter Korček, Jozef Jakubčo, Martin Bandžák, Robert Barca, Marek Jančúch, Tomáš Halász a Michal Červený.
Robotníci aj otužilci
Ak ide o hlavné politické a spoločenské udalosti, medzi víťazmi sú fotky Roberta Barcu z tureckého referenda aj séria Michala Smrčoka zachytávajúca štrajk vo Volkswagene. Ocenená je fotka Borisa Németha s Andrejom Dankom, ktorý sleduje premiéra odvolávajúceho ministra Plavčana počas vrcholiacej vládnej krízy, aj ľudia protestujúci v uliciach New Yorku po vyhlásení výsledkov prezidentských volieb v USA. Marek Jančúch mapuje, ako Slovensko nahradilo „stagnáciu pokrokom“ a či je naša krajina naozaj pripravená stať sa plnohodnotným jadrom Európy, kým Marek Pupák ukazuje, ako veľmi naša sloboda naráža na nové a nové múry.
Dorota Holubová fotila transrodových ľudí žijúcich na Slovensku, Ľuboš Kotlár ponúka portréty z Jeruzalema, odhaľujúc „komplexné pojmy rozmanitosti, náboženstva, (ne)rovnosti, rodu aj bohom (ne)schválených životných štýlov“.
Dávid Doroš stavil na jednoduchosť – pred účinkujúcich prešovského klubu Christiania postavil aparát a nastavil dĺžku expozície na 60 sekúnd. Karol Stollmann fotil na nádrži Bukovec skupinu mužov, ktorí sa venujú otužovaniu, a Soňa Maletz, ktorá okrem víťazstva v študentskej kategórii získala aj ocenenie Mladý talent, ukazuje svet dôchodcov, ktorí odmietajú sedieť doma a každú nedeľu si spríjemňujú tancovaním.
A to, že v tejto súťaži majú miesto aj takéto, na prvý pohľad obyčajné príbehy ľudí, čo zväčša nebývajú tvárami v prime time televízi, je len dobre. Napokon, pred pochodmi nimi neboli ani títo stredoškoláci, a dnes je ich snaha meniť našu krajinu k lepšiemu jednou z najdôležitejších vecí, aké sme za posledné roky zažili.
Víťazi Slovak Press Photo 2017
O víťazoch rozhodovala porota v zložení: Roman Vondrouš, ČR (fotograf), Nina Berman, USA (fotografka, pedagogička), Bénédicte Kurzen, FR (fotografka), Jana Garvoldtová (riaditeľka súťaže), Jindřich Štreit, ČR (fotograf, pedagóg), Jana Hojstričová, SR (fotografka a pedagogička)
Slovak Press Photo hodnotí novinárske fotografie v deviatich kategóriách: Aktualita, Každodenný život, Reportáž, Šport, Príroda a životné prostredie, Svet umenia, Študenti a mladí fotografi do 25 rokov, Stredoeurópska fotografia, Portrét.
Okrem toho každý rok vyhlasujú autora, ktorý získa ročný grant na fotografovanie Bratislavy. Tento rok túto možnosť získava Olja Triaška Stefanovič, ktorá dlhodobo mapuje meniaci sa život hlavného mesta. Špeciálnu cenu mladý talent roka získala Soňa Maletz, ktorej snímky bodovali aj v ďalších kategóriách.
Výstavu víťazov môžete vidieť oddnes do 30. novembra v priestoroch Starej radnice Múzea mesta Bratislavy a v Justiho sieni Primaciálneho paláca.
Aktualita
Každodenný život
Portrét
Príroda a životné prostredie
Svet umenia
Šport
Študenti a mladí fotografi do 25 rokov
Stredoeurópska fotografia
Grant Bratislavy
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.