Denník N

Anketa: Ako vidia zmeny facebooku Kiska, Remišová, Sulík či Kollár?

Väčšina z nich počíta s tým, že si za viditeľnosť na facebooku budú musieť priplatiť.

Vybraných politikov, ktorí majú množstvo fanúšikov a veľký dosah na facebooku, sme sa spýtali, či si všimli zmeny na facebooku, či plánujú nejaké zmeny v komunikácii na sociálnych sieťach a či počítajú s vyššími nákladmi na reklamu. Spýtali sme sa ich aj na to, z akých zdrojov si reklamu na facebooku zvyčajne platia.

Boris Kollár, predseda hnutia Sme rodina

Samozrejme, že sme zaregistrovali nové javy na FB.  V našom hnutí momentálne prebieha analýza týchto zmien a ešte nejaký čas potrvá. Dovtedy sa nebudeme vyjadrovať k pripravovanej stratégii. Naše príspevky na FB sme sponzorovali aj v minulosti podľa aktuálnej situácie a úspešnosti jednotlivých príspevkov. Predpokladám, že v tomto pokračovať budeme. Na stránkach hnutia sme sponzorovali z peňazí strany a na osobných stránkach z peňazí ich vlastníkov.

 

Veronika Remišová, poslankyňa (OĽaNO)

Zmeny v návštevnosti stránky som si všimla. Dlho sa hovorí, že facebook by sa mal správať zodpovednejšie pri šírení falošných správ rozvracajúcich spoločnosť, no facebook spravil presný opak. Nový systém zníži dostupnosť seriózneho obsahu, ktorý bude vytláčaný rôznymi falošnými správami. Takisto nový systém podporuje dôležitosť zdieľania a namiesto serióznych správ budeme zaplavovaní správami, ktoré majú nádych nejakého škandálu a ľudia ich častejšie zdieľajú.

Facebook pravdepodobne týmto opatrením chce zvýšiť príjmy z reklamy. Tu by však malo byť našou odpoveďou, aby stále väčšie príjmy z reklamy boli zdanené na Slovensku. Nemôžeme pripustiť, aby sa peniaze, ktoré facebook zarobí na našich firmách a našich ľuďoch, zdaňovali neviem kde. Chcela by som vyzvať ministra financií Petra Kažimíra, aby sa týmto problémom začal intenzívne zaoberať. Je veľmi pravdepodobné, že výdavky na reklamu budú stúpať a je neprijateľné, aby čoraz väčšie zisky sociálnych sietí neboli zdaňované na Slovensku.

Na nové zmeny sa pripravujeme, zatiaľ nevieme, aký budú mať dosah. Facebook je najväčšie sociálne médium a bude ťažké ho nahradiť niečím iným.

Pri novom systéme pravdepodobne bude potrebné zvýšiť objem finančných prostriedkov, keďže organický dosah facebook pri stránkach prakticky zrušil. Budeme sa musieť aj v hnutí zamyslieť nad stratégiou do budúcnosti a pravdepodobne budeme nútení šetriť na iných formách reklamy.

 

Jozef Mihál, nezaradený poslanec (Spolu)

Všimol som si nižší dosah príspevkov. Svoju stránku som však postavil na inom modeli, ako sú bežné stránky politikov, čo je teraz výhoda. Moji fanúšikovia sa na stránku vracajú a aktívne si ju vyhľadávajú, zvykli si, že odo mňa dostanú konkrétne praktické rady, ktoré im pomáhajú. Na tom nič meniť nebudem. Ak by s nami Prieskumník zostal, budem viac premýšľať nad obsahom.

Ak by som si musel platiť viac reklamy, sponzoroval by som najdôležitejšie príspevky a hradil to len zo súkromných zdrojov.

 

Monika Beňová, poslankyňa európskeho parlamentu (Smer)

Štatistiky na facebooku nesledujem. Čo sa týka komunikácie s návštevníkmi mojej stránky, tam som zmenu zatiaľ nepostrehla, prebieha rovnako ako predtým.

Neplánujem žiadne zásadné zmeny a nepredpokladám, že si budem platiť viac reklamy. Vždy si však akúkoľvek propagáciu hradím z vlastných zdrojov.

 

Katarína Svrčeková, hovorkyňa SaS

O pripravovaných zmenách sme vedeli. Momentálne pripravujeme plán, ako sa novej situácii prispôsobíme, samozrejme, podľa toho, čo táto novinka na našich stránkach spôsobí. Keďže Explore Feed očividne slúži na to, aby si stránky za svoj obsah viac platili, sponzorovaniu sa nevyhneme, hoci sme ho doteraz využívali len sporadicky a z financií strany. Strana Sloboda a Solidarita je medzi facebookovými fanpage-mi jedna z najúspešnejších politických strán, to sa týka aj stránky Richarda Sulíka, a záleží nám na tom, aby sme si túto pozíciu udržali. Je dobre, že vývoj ide ďalej a momentálne je ťažké odhadnúť, či je Explore Feed krok správnym smerom. Všetko ukáže čas, my v SaS na to budeme pripravení.

 

Miroslav Beblavý, nezaradený poslanec (Spolu)

Na mojej fanúšikovskej stránke pozorujem oveľa menší dosah príspevkov, to isté platí aj pre našu spoločnú stránku SPOLU – občianska demokracia. Tento trend mi už potvrdili aj kolegyne z nášho poslaneckého tímu, ktoré majú svoje stránky – Simona Petrík, Viera Dubačová, Katarína Macháčková a Zuzana Zimenová.

Nechceme robiť unáhlené kroky, ešte nevieme, či je zavedenie Prieskumníka trvalé, ale už premýšľame, čo by sme v takom prípade robili. Mám aj populárny osobný profil, čo ma momentálne zachraňuje. Budem viac pracovať na jeho budovaní. V SPOLU nás to zatiaľ povzbudilo k tomu, čo už sme chceli spraviť dávnejšie – aby sme konečne našej vznikajúcej politickej sile založili instagram.

Ak Prieskumník zostane, budem si musieť platiť viac reklamy. Na svojej osobnej stránke použijem vlastné prostriedky. Čo sa týka stránky SPOLU – občianska demokracia, my ešte len vznikáme a máme veľmi obmedzený rozpočet z dvoch zdrojov – od malých darcov a z našich osobných vkladov. Doteraz sme súťažili s veľkými stranami, ktoré majú na reklamu peniaze, len kvalitným obsahom a darilo sa nám rásť. Bol by som nerád, ak by sme museli facebooku platiť, je to ďalšia bariéra pre vznik novej politickej sily, ktorú tu potrebujeme na výmenu Smeru.

 

David Púchovský, oddelenie komunikácie a prevencie prezídia Policajného zboru

Od spustenia takzvaného Prieskumníka zo strany spoločnosti Facebook sme zaznamenali pokles dosahu niektorých príspevkov.

Vzhľadom na to, že táto zmena bola spustená len včera a podľa medializovaných informácií ide zatiaľ o testovaciu prevádzku na Slovensku a v niektorých ďalších krajinách, budeme jej dosah v najbližšom období vyhodnocovať. Základné informácie o zmene zo strany sociálnej siete poskytneme našim sledovateľom čoskoro.

Od spustenia oficiálnej stránky Policajného zboru na facebooku bolo na jej reklamu použitých necelých 300 € z prostriedkov Ministerstva vnútra SR. Ďalšie využitie prostriedkov z rozpočtu na reklamu budeme zvažovať podľa dosahu zavedených zmien na sociálnej sieti.

 

Roman Krpelan, hovorca prezidenta Andreja Kisku

Zmeny v návštevnosti stránky sme si zatiaľ nevšimli. Prezident Andrej Kiska má viac ako 250-tisíc sledovateľov. Status v tomto týždni zasiahol 200-tisíc ľudí, okolo tritisíc ľudí mu dalo like, čo je bežná úspešnosť na facebooku Andreja Kisku.

Je príliš skoro na akékoľvek hodnotenia a závery, aj vzhľadom na to, že podľa facebooku ide len o testovacie zmeny. Prezidentovi okrem facebooku výrazne rastie sledovanosť na instagrame, momentálne má 17-tisíc sledovateľov. Rovnako využíva aj twitter, kde má 88-tisíc sledovateľov. Komunikácia na twitteri je však viac zameraná na zahraničné publikum.

Prezident Andrej Kiska nikdy nezaplatil z rozpočtu kancelárie žiaden sponzorovaný post. Sponzorované posty sme využili jediný raz, a to pred parlamentnými voľbami v rámci samostatnej aktivity na webe – Verejná objednávka. Financované to bolo z vlastných úspor.

 

Milan Uhrík, poslanec a kandidát na župana v Nitrianskom kraji (ĽSNS)

Zavedenie prieskumníka na FB vnímam negatívne nielen ako politik, ale aj ako užívateľ. Nerozumiem dôvodu, prečo by som na hlavnej stránke nemal vidieť príspevky zo stránok, ktoré som si lajkol alebo dal sledovať.

Zatiaľ nič sponzorovať neplánujeme a do volieb zmeny nechystáme, už to dobojujeme tak, ako je.

 

Richard Raši, poslanec (Smer), primátor Košíc a kandidát na župana v Košickom kraji

Zmeny na  facebooku sme si zatiaľ príliš nevšimli. Obsah mojej fanúšikovskej stránky sa šíril medzi mojimi fanúšikmi prevažne prirodzene – organickým dosahom a až čas ukáže, či bude potrebné urobiť nejaké zmeny. V každom prípade budeme klásť dôraz na to, aby sa dôležité informácie dostali k našim fanúšikom aj touto cestou. Ak bude treba využiť cestu reklamy, pre tento prípad máme uzavretú zmluvu s reklamnou agentúrou. Stále mám aktívny aj svoj osobný profil, kde mám takmer 5000 priateľov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Facebook

Slovensko

Teraz najčítanejšie