Denník N

Dielo dňa: Tagesnotizen

Legenda českej hudobnej scény Mikoláš Chadima venoval album nemeckému disidentskému básnikovi Jürgenovi Fuchsovi.

Legenda českej hudobnej scény Mikoláš Chadima venoval jeden zo svojich albumov nemeckému disidentskému básnikovi Jürgenovi Fuchsovi. Jeho poéziu náhodne objavil v 80. rokoch v samizdate a v exilových časopisoch.

V bohatej diskografii kultovej postavy českej alternatívnej hudby Mikoláša Chadimu patrí výnimočné postavenie albumu Tagesnotizen (Denné poznámky), ktorý vyšiel v roku 2002. Chadima so svojou skupinou MCH Band na ňom predstavil výlučne texty nemeckého básnika Jürgena Fuchsa.

Obaja aktéri albumu sa stretli prvý raz až po páde komunizmu v Európe, no Chadima, skladateľ, spevák, saxofonista a gitarista sa k Fuchsovým básňam dostal už niekoľko rokov predtým vďaka samizdatu a exilovým časopisom.

Vyhostený básnik

Fuchs (1950 – 1999), pochádzajúci z Nemeckej demokratickej republiky, bol v pozornosti tajnej polície Stasi už od roku 1968, keď sa verejne postavil voči okupácii Československa armádami Varšavskej zmluvy. Napriek tomu veril v socializmus a začiatkom sedemdesiatych rokov dokonca vstúpil do východonemeckej komunistickej strany SED. Svoje kritické názory na fungovanie režimu si však nenechával pre seba, a tak sa tlak Stasi stupňoval až do jeho zatknutia. To však už bol známym spisovateľom, a tak po protestoch zo zahraničia ho po deviatich mesiacoch bez súdneho procesu prepustili, ale aj okamžite vyhostili do Západného Berlína.

Oficiálne vstúpil Fuchs na československú literárnu scénu až v roku 1990, keď sa v prvom ponovembrovom vydaní (predtým samizdatovej) Revolver Revue objavili jeho verše v českom preklade Josefa Rauvolfa.

„Zlé není sedět / V cele / Být vyslýchán // Teprve potom / Když zase stojíš před nejakým stromem / Nebo piješ pivo / A chceš aby ti bylo fajn / Skutečně fajn / Jako předtím // Teprve potom.“

Na hranici legality a v undergrounde

Podobne aj Chadima bol v Československu považovaný oficiálnou mocou za nepriateľskú osobu a najmä po podpise Charty 77 pôsobil MCH Band na hranici legality a v undergrounde. Chadima popri komponovaní a tajnom koncertovaní stihol vlastným nákladom v samizdate vydať aj knihu Od rekvalifikací k Nové vlně se starým obsahem, ktorá potom vyšla po revolúcii vo vydavateľstve Host pod názvom Alternatíva. Samozrejme, aj nahrávky piesní, v ktorých zhudobnil Fuchsove texty, sa šírili len ako hudobný samizdat a hrali sa na tajných koncertoch.

Patrila k nim aj dvadsaťminútová skladba Gorleben, pomenovaná podľa nemeckého mesta, v ktorom sa skladoval jadrový odpad a v ktorom došlo aj k stretom aktivistov s políciou. „V televizi v sedm se každý mohl dívat. / Postavili si domy a tančili a zpívali. / A pak, když spadla klec a když zakroužily vrtulníky, / rozštěkali se psi. / Přikrčili se v prostředku na mýtině v / naději, / že bude jenom kontrola průkazů / a že ještě nepřistavily náklaďáky.“ To je úvod tejto monumentálnej piesne, tvoriacej finále albumu Tagesnotizen, na ktorom je ešte ďalších sedem Fuchsových textov.

Mikoláš Chadima, ktorý už vyše troch desaťročí spolupracuje s básnikom Ivanom Wernischom, sa v poslednom čase zúčastňuje na spoločných projektoch aj s priekopníkom slovenskej alternatívnej hudby Julom Fujakom.

Dielo dňa

Teraz najčítanejšie