Denník N

Slovenské športové coupé zo 60. rokov chcú znovu oživiť

Tatra 603X – fotomontáž z laminátového modelu limuzíny 1:1 (1964/2017)
Tatra 603X – fotomontáž z laminátového modelu limuzíny 1:1 (1964/2017)

Luxusné a silné športové auto sa malo začať vyrábať už pred päťdesiatimi rokmi, ale okolnosti mu nepriali. Slovenské múzeum dizajnu však chce projekt dotiahnuť aspoň do laminátového modelu.

V roku 1967 sa v Bratislave našlo pár nadšencov, ktorí verili, že v 70. rokoch budeme vyrábať luxusné športové Coupé s 8-valcovým, vzduchom chladeným motorom umiestneným za zadnou nápravou. Veľké plány sa v závode Tatra Bratislava skončili pri kresbách, technických výkresoch a niekoľkých modeloch v mierke 1:10.

Dokončiť sen o slovenskom Coupé sa po 50 rokoch vďaka príspevku privátnej banky pokúsi Slovenské múzeum dizajnu SCD, spolu s vtedajšími konštruktérmi a súčasnými slovenskými automobilovými dizajnérmi, ktorým naše dejiny automobilového dizajnu nie sú ľahostajné.

Stop Coupé

Presne pred 50 rokmi začali v závode Tatra na Mlynských nivách v Bratislave so stavbou prototypu Tatra 603X Coupé. Bolo to v čase veľkého sklamania zo zamietnutia prototypu Tatra 603X, ktorý po štyroch rokoch vývoja skončil napriek tomu, že bol vyrobený funkčný prototyp tejto vládnej limuzíny.

Na veľkej porade v Prahe vraj vtedy zazneli tvrdé slová na adresu bratislavskej Tatry. Národnostný rozkol bol síce na prvý pohľad marginálny, ale svojou kvapkou oleja rozpútal následný oheň. Vedúci vývoja motorových vozidiel v Tatre Bratislava Ivan Mičík akoby zo vzdoru a možno aj v slepej viere, že celý projekt ešte zachráni, začal v roku 1967 podľa návrhu (1964) Jána Cinu projekt Tatra 603X Coupé, ktorý mal na podvozku práve zamietnutej limuzíny 603X demonštrovať technickú, konštrukčnú a formálnu vyspelosť slovenského návrhu.

Kresba Fridricha Hudeca podľa návrhu Jána Cinu, z roku 1964.

Vzniklo viacero ďalších modifikácií Coupé od Jána Oravca a Ivana Schustera, z ktorých jedna sa nachádza ako model v mierke 1:10 v Dopravnom múzeu v Bratislave. Zachovali sa aj fotografie, technické výkresy a dokumentácia, ktorá je v Dopravnom múzeu a v Slovenskom múzeu dizajnu SCD.

Projekt Tatra 603X Coupé nakoniec nebol dokončený v dôsledku zastavenia financovania projektu a aj politických zmien, ktoré spustil august 1968. Kolektív bratislavských vývojárov a konštruktérov sa postupne rozpadol a Tatra Bratislava ako závod zanikol.

Štart Coupé

Dejiny prvého slovenského Coupé, ktoré malo vďaka svojej 4-dverovej „sestre“ potenciál sériovej výroby, skladáme z fotografií, výkresov, modelov a útržkov spomienok priamych účastníkov projektu. Niektorí z nich sú ochotní nielen spomínať, ale opätovne sa na projekte aj podieľať a realizovať to, čo sa vplyvom negatívnych ľudských a politických faktorov pred pol storočím nepodarilo.

Sadrový model Tatra 603X Coupé v mierke 1:10 (1967)

Jedinečná možnosť sadnúť si opäť za stoly, rysovacie dosky, otvoriť dielňu a začať pracovať na laminátovom modeli v mierke 1:1 je natoľko výnimočná, že si zaslúži profesionálne filmové spracovanie. Aj preto sme oslovili Pavla Jeleneka, ktorý spolu so svojím tímom zaznamenáva každý pohyb na prípravných prácach budúceho automobilového exponátu. Možno vzácnejší ako samotný model je jeho vznik a spolupráca dvoch generácií automobilových konštruktérov a dizajnérov na spoločnom projekte.

Tatra v Moste

Pomyselný závod Tatra Bratislava sa po 50 rokoch presúva do FormLABu (Most pri Bratislave), v ktorom pod vedením absolventa oddelenia transport dizajnu na VŠVU, Petra Zelmana, vznikne na dva roky zázemie na vytvorenie laminátovej makety slovenského Coupé v mierke 1:1 – podľa návrhu Jána Cinu z roku 1964 aj s jeho pôvodným návrhom interiéru.

Slovenskému múzeu dizajnu sa podarilo pre projekt získať aj ďalších absolventov oddelenia transport dizajnu, ktorí majú za sebou paletu návrhov pre domácu i zahraničnú automobilovú produkciu. Digitálny 3D model a prípravu dát pre frézovanie vytvorí Tomáš Malý a na finalizácii samotného modelu bude pracovať Juraj Mitro. Most pri Bratislave sa tak na pár rokov stane mostom medzi dvomi generáciami automobilových nadšencov.

Technický výkres Tatra 603X Coupé (1967)

Raz určite naštartuje

Ambícia funkčného automobilu je zatiaľ vzdialená našim finančným a technickým možnostiam, no túto ideu v Slovenskom múzeu dizajnu SCD určite neopúšťame. Stavba laminátového modelu v mierke 1:1 bola v 60. rokoch povinnou jazdou vývoja automobilu.

Každý schválený projekt sa začínal kresbou, pokračoval desatinkovými sadrovými modelmi, technickými výkresmi, laminátovými modelmi v skutočnej veľkosti a končil sa funkčným prototypom. Taká mala byť aj cesta Tatry 603X Coupé, no ostal z nej iba sen. Teraz je možno posledná šanca, aby sa ľudia z bratislavského závodu Tatra stretli a spoločne s nami tento sen uskutočnili.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie