Denník N

Číňania k nám posielajú ďalší nákladný vlak, na Slovensku bude o dva týždne

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

V debate o budúcej Hodvábnej ceste je to demonštrácia, že to ide aj cez Slovensko, myslí si Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Z čínskeho prístavu Dalian v piatok vyrazil nákladný vlak so 41 kontajnermi, o dva týždne má byť v prekladisku na východnom Slovensku v Dobrej.

Ministerstvo dopravy píše, že je to po roku prvýkrát, čo sa veľká nakládka z Číny nevyhne slovenskému územiu a po prekládke zo širokého na úzky rozchod dorazí do bratislavského prístavu.

„Obavy čínskych zákazníkov z nedorozumenia medzi Ruskou federáciou a Ukrajinou zatiaľ obmedzovali väčšie využitie možností Slovenska,“ píše ministerstvo dopravy. Tento vlak označuje za skúšobný a jeho príchod pripisuje úspechu obchodnej misie v Šanghaji začiatkom tohto roka.

Manažér prekladiska v Dobrej Jiří Pokorný očakáva vlak 13. novembra. Podľa jeho slov vezie textil. Kto sú koneční klienti, zatiaľ nevie, náklad sa z bratislavského prístavu rozpošle najmä ďalej do Európy. Odosielateľ je jeden. Samotné prekladisko v Dobrej majú v podnájme ruské železnice.

Matej: Je to demonštrácia

Pokorný vraví, že vlaky z Číny chodia do Dobrej od polovice júna. „Za toto obdobie od 15. 6. prešlo 17 vlakov,“ vraví Pokorný s tým, že doteraz ich z Dobrej posielali na Budapešť a tento najnovší pôjde do Bratislavy.

V porovnaní s reálnymi objemami dovozov z Číny sú nákladné prepravy cez Slovensko kozmetické. Deje sa to v čase debát o budúcej novej hodvábnej ceste. Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu si preto myslí, že je za tým snaha dostať sa do budúcej hodvábnej cesty.

Plán investovať miliardy do novej hodvábnej cesty oznámil čínsky prezident Si Ťin-pching ešte v máji. Celkovo má ísť  približne o bilión dolárov.

„Je to demonštrácia toho, že to ide (aj cez Slovensko),“ myslí si o skúšobných väčších nákladoch na Slovensko.

Najväčšia porcia nákladu z Číny sa dnes vozí po vode, tak to trvá najmenej mesiac.

„Úspora času prepravy po železnici, v porovnaní s námornou prepravou, pritom predstavuje približne 16 dní,“ píše naše ministerstvo dopravy. Cez Slovensko sa odhaduje preprava na približne 15 dní. Pokorný vraví, že námorná cesta z Číny trvá aj 45 dní.

Nový jednoliaty dopravný kanál do Európy hľadajú Číňania na mape severnou trasou cez Poľsko. Tadiaľ dnes cez Bielorusko prúdi časť dopravy z Číny po železnici.

Debata o severnej trase podľa Mateja rozhnevala niektorých investorov a začala sa kresliť aj južná cesta, ktorá tiež obchádza Ukrajinu a Slovensko.

Expandujú

Podľa Mateja by najvýnosnejšia časť prepravného biznisu na veľkých dopravných tokoch z Číny bola spojená s prekladaním.

Ak by sa celkovo investícia mala vyplatiť, už by ju podľa neho zaplatil súkromný sektor. Vraví, že „by sa do toho oplatilo ísť“, keby sa z Číny vozilo 40 miliónov ton tovarov, no to je ďaleko od reality.

Čína medzitým čoraz viac expanduje v Európe. Získava aj podiely v kľúčových firmách na západných trhoch a Európska komisia preto plánuje viac strážiť priame zahraničné investície.

Číňania tvrdia, že do roku 2020 plánujú do Európy každoročne vypraviť 5 000 vlakov.

„Okrem prístavu Dalian majú záujem presmerovať časť svojich vlakov do Európy – cez Slovensko aj ďalšie čínske mestá a provincie. Čínska komunikačno-dopravná asociácia predpokladá v roku 2018 prepraviť cez Slovensko približne 500 ucelených vlakov z Číny do Európy,“ odhaduje ministerstvo dopravy.

Teraz najčítanejšie