Denník N

Obchody zažijú opäť nápor, veľké straty pre širší zákaz počas sviatkov necítia

Prognózy, že rozšírenie zákazu predaja na viac dní sviatkov, bude mať vplyv na zamestnanosť či tržby reťazcov, sa zatiaľ veľmi nepotvrdili.

Utorok 31. októbra bude v obchodoch opäť náročný. Predošlé štyri sviatky, počas ktorých bol podľa nových pravidiel na Slovensku zakázaný predaj, totiž ukázali, že sa väčšina domácností zásobuje najmä v posledný deň pred sviatkom. Potvrdili to obchodné reťazce, ktoré Denník N oslovil.

Neukazuje sa teda až tak veľmi, že by si domácnosti rozložili nákupy do iných dní, napríklad aj po samotnom sviatku, keď sú zatvorené obchody.

„Podľa našej analýzy nakupujú zákazníci viac deň pred štátnym sviatkom. Tento deň je silnejší z pohľadu predajov ako deň po sviatku,“ reagoval Ján Bilinský z reťazca COOP Jednota Slovensko.

„Naše skúsenosti sú zatiaľ také, že si zákazníci prídu nakúpiť deň pred sviatkom. Deň po sviatku je takmer štandardný,“ povedal Peter Varmuža z reťazca bratislavských predajní Yeme.

Deň pred sviatkom aj deň po ňom zaznamenávajú zvýšené tržby obchody reťazca Terno. Tvrdia, že deň pred sviatkom sa zákazníci predzásobujú, deň po sviatku zase dopĺňajú chýbajúce zásoby.  Väčšie nákupy deň vopred potvrdil aj hovorca reťazca Lidl Tomáš Bezák.

V Bille síce spočiatku zaregistrovali zvýšený počet väčších nákupov deň pred sviatkom, postupne je však vidieť, že si zákazníci už nový spôsob nakupovania s väčší počtom dní so zatvorenými obchodmi osvojujú a nákupy si nenechávajú nárazovo na poslednú chvíľu.

Výpadky nie sú veľké

Tak, ako si spotrebitelia, ktorí od júna nemôžu nakupovať počas väčšieho počtu sviatkov ako vlani, rozložia nákupy do iných dní, tak sa do nich rozložia aj tržby, ktoré obchodníci strácajú na zatvorených obchodoch počas sviatočných dní. Niekoľko reťazcov totiž na základe štyroch sviatkov navyše, počas ktorých predajne zatvorili, tvrdí, že veľké straty na tržbách necítia.

„Výraznú stratu sme nezaznamenali, tržby sa rozložili do ďalších dní,“ povedal Bezák z Lidla.

„Negatívny dopad na obrat sme nezaznamenali. Pred prvými sviatočnými dňami robilo množstvo zákazníkov veľké nárazové nákupy, v súčasnosti si zákazníci zvykli prísť nakúpiť počas iných dní,“ tvrdí Billa.

O miernych stratách za zatvorené obchody počas sviatkov hovorí Yeme, aj keď pred svatkami má tržby vyššie. “ Celkovo sa strata z predaja počas dňa zatvorenia síce úplne nevynahradí, ale nie je veľká,“ tvrdí Varmuža.

V horšej pozícii je oproti sieťam s veľkoplošnými obchodmi Terno, ktoré priznáva, že mu ani vyššie tržby pred a po sviatku nepokrývajú plne tržby, ktoré by mali počas otvorených prevádzok v sviatočné dni. Zákazníci totiž robia väčšie nákupy, počas ktorých sa predzásobia, v iných – väčších typoch  prevádzok.

„Navyše, bratislavskí zákazníci využívajú možnosť vycestovať na nákup do prihraničných predajní v Rakúsku, ktorým, naopak, tržby počas slovenských sviatkov rastú,“ tvrdí Terno. To, že počas dní so zatvorenými obchodmi u nás vo väčšej miere funguje aj nákupná turistika do prihraničných oblastí, potvrdzuje aj Lidl.

Zamestnanosť to neohrozuje

Žiadny reťazec nepriznal, že by malo rozšírenie zákazu predaja na väčší počet sviatkov vplyv na zamestnanosť.

Tesco potvrdilo, že zákonom stanovená povinnosť neotvoriť obchody počas sviatočných dní sa dotýka brigádnikov, obzvlášť v období Vianoc a Veľkej noci, keďže počas týchto sviatkov je zoskupených viac dní sviatkov a sú pre obchod najnáročnejšie. „Opatrenie však nemalo vplyv na počet našich interných zamestnancov,“ doplnila Veronika Bush z reťazca Tesco.

Žiadne zmeny v úväzkoch svojich zamestnancov nemusel urobiť pre viac dní sviatkov ani Lidl. Podľa Bezáka sú však v trochu inej pozícii ako konkurencia aj preto, že už pred schválením zákazu predaja na väčší počet dní boli predajne Lidl zatvorené aj v niektoré dni navyše, ako prikazoval zákon.

Viac dní voľna teda ešte pred schválením zákazu predaja na ďalšie dni mali ich zamestnanci napríklad počas vianočných či veľkonočných sviatkov. Pridanie ďalších voľných dní tak reťazec až tak nepocítil.

Zatvorenie ešte pripomínajú

Keďže si ešte na zatvorenie predajní počas viac dní sviatkov nie všetci zvykli, reťazce stále pripomínajú, že počas nich neotvoria. Spravidla tak robia na sociálnej sieti, ale aj na webe či v predajni.

Billa napríklad upozorňuje na zatvorené predajne prostredníctvom oznamov v predajniach väčšinou 5 dní vopred. Na Facebooku to oznamuje zvyčajne 1-2 dni pred sviatkom.

Deň pred sviatkom informuje o zatvorení obchodov na svojom webe a Facebooku Tesco. Terno upozorňuje na zatvorenie predajní Terno a Moja Samoška na svojom webe, na Facebooku aj prostredníctvom newslettera, ktorý odoberá 100-tisíc zákazníkov, aj na vchodových dverách každej z predajní.

Teraz najčítanejšie