Denník N

Sagan pomohol dvihnúť povedomie o kuchynských linkách sedemnásobne. Ako otec môže predávať ešte viac

Majiteľ spoločnosti Bora Willi Bruckbauer označil spoluprácu s Petrom Saganom za najlepší podpis v živote.

Peter Sagan momentálne patrí medzi najpopulárnejších cyklistov na svete, a preto sa stal aj tvárou viacerých značiek. Jednou z nich je spoločnosť Bora – hlavný sponzor jeho cyklistického tímu.

Cyklistika je športom, ktorý sponzori často rýchlo opúšťajú. Aj bývalý Saganov zamestnávateľ Oleg Tiňkov ju nechal, pretože kritizoval zle nastavené financovanie. „Uvedomil som si, že so mnou nikto nechcel pracovať na zmene financovania tohto športu,“ uviedol ruský miliardár pre cyclingnews.com.

„V našom športe neexistuje žiadny Real Madrid či Pittsburgh Penguins. Tímy sa nazývajú podľa sponzorov a tí sa môžu meniť každé dva roky. Keby si teraz Sky povedalo, že na to kašle, tím Sky zanikne,“ napísal v osobnej spovedi Peter Velits, bývalý profesionálny cyklista a majster sveta v časovke.

Bora je však presne opačným prípadom – sponzorskú zmluvu s tímom podpísala až na päť rokov, čo je v cyklistike raritou. Prečo sa však majiteľ firmy Willi Bruckbauer rozhodol investovať práve do zdanlivo nenávratnej cyklistiky?

„Dôvody sú dva. Športový manažér tímu Ralph Denk a Willi Bruckbauer sú odmalička kamaráti, firma sídli na rovnakom mieste ako cyklistický tím,“ približuje pre Denník N obchodný zástupca Bory na Slovensku Peter Doležal.

„Druhým dôvodom bol prieskum, podľa ktorého vyšlo, že cyklistika by bola spomedzi športov najvhodnejšia,“ dodáva bývalý profesionálny cyklistický mechanik.

Sagan? Najlepší podpis v živote

Zakladateľ a majiteľ Bory Willi Bruckbauer v januári priznal, že cyklistický tím a Peter Sagan boli pre firmu zaujímavejší než bundesligový futbalový tím.

„Verím, že sponzorstvo v cyklistike je zaujímavé prevažne pre firmy, ktoré vyrábajú pre maloobchodných spotrebiteľov a chcú rásť po celej Európe,“ povedal v rozhovore pre teamvision-mmc.de.

„Dosah väčšiny klubov v bundeslige je len národný, a to nebol strategický cieľ Bory. Tour de France sa vysiela v 190 krajinách, niekoľko hodín denne,“ dodal Bruckbauer.

V nedávno skončenej sezóne firma viedla marketingovú kampaň prostredníctvom televíznych spotov s Petrom Saganom a Rafalom Majkom. „Nešlo ani tak o to, aby sa zvýšila predajnosť, ale povedomie ľudí o značke. A to sa zvýšilo nielen na Slovensku,“ hovorí Peter Doležal.

https://youtu.be/9Y6rcODQx0c

Výrobcovi inovatívnych kuchynských spotrebičov sa sponzorovanie cyklistiky zatiaľ náramne vypláca.

„V krajinách, ktoré majú väzby na cyklistiku, ako napríklad Taliansko, Francúzsko, Španielsko, krajiny Beneluxu a Veľká Británia, rastieme o 30 percent rýchlejšie než vo všetkých ostatných,“ povedal Willi Bruckbauer pre teamvision-mmc.de.

Majiteľ firmy tiež uviedol, že rozpoznateľnosť značky medzi ľuďmi sa od vstupu do cyklistiky zvýšila až sedemnásobne. K rastu renomé výrazne prispieva aj Peter Sagan a jeho reklamný potenciál.

„Willi Bruckbauer povedal, že to bol najlepší podpis v živote,“ tvrdí obchodný zástupca Doležal.

Prišiel v správnom čase

Sagan momentálne spolupracuje s viacerými spoločnosťami. Konzultant v oblasti športového marketingu Roman Krajniak si myslí, že na Slovensku je v súvislosti s Petrom Saganom najvýraznejšia spoločnosť Telekom.

„Spojenie športu a marketingu by malo byť dlhodobejšie. Telekom Sagana do kampaní zapája už niekoľko rokov, je to konzistentné a dá sa z toho ťažiť,“ povedal Krajniak pre Denník N.

Sagan je podľa Krajniaka marketingovo jasne najzaujímavejším slovenským športovcom súčasnosti. „Svojimi úspechmi sa stal ikonou svojho športu. Osobne ho radím na jednu úroveň so športovcami ako Michael Jordan a Lebron James v basketbale alebo Usain Bolt v atletike,“ hovorí.

„Lákavé na ňom je, že prišiel v správnom čase. Cyklistika sa spamätávala z dopingových škandálov a práve vtedy prišiel jazdec, ktorý je trochu šoumen aj trochu flegmatik. Je výnimočný a výrazný. Ak ho postavíte napríklad vedľa víťaza Tour Frooma, hneď je jasné, s kým sa chcú firmy spájať,“ tvrdí športový marketér.

Sagan podľa Krajniaka svoj reklamný potenciál stále nevyužíva naplno, pričom do istej miery naráža na slovenské limity. „Ak by nepochádzal z takej malej krajiny, mohol by mať v biznisovom poli omnoho viac úspechov.“

Nové možnosti v marketingu môže Saganovi otvoriť nedávne narodenie dieťaťa. „Teraz sa mu narodilo dieťa a jeho potenciál sa opäť rozrástol. Doteraz bol známy vďaka športovým úspechom a šoumenstvu. Dnes má rodinu a dieťa, čo je príležitosťou pre ďalšie značky,“ uzatvára Roman Krajniak.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Peter Sagan

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie