Dobrí duchovia hlasových harmónií
Americká kapela Fleet Foxes vydala po dlhšom čase album Crack-Up s jedenástimi tak trochu „pastorálne“ znejúcimi piesňami. Naživo ho uvedie v stredu vo Viedni.
Americká indie folková formácia Fleet Foxes je v súčasnosti naozaj špecifickým úkazom. Pracuje pomaly a nenásilne, na jej nahrávky sa čaká a v našich expresných časoch pôsobia jej členovia ako dobrí duchovia očarujúcich hlasových harmónií z minulého storočia.
Už ich debutový eponymný album Fleet Foxes (2008) vyvolal senzáciu a zabodoval vo väčšine ankiet svetových hudobných časopisov. Dôraz na osobitý viachlasový spev pri diskrétnej inštrumentácii prinášal spomienky na kapely ako Byrds, Crosby, Stills, Nash & Young, Beach Boys alebo duo Simon & Garfunkel či Everly Brothers.
Šialené, ale pritom skutočne živé a reálne sny
Druhé CD Helplessness Blues vyšlo o tri roky neskôr v podobnom „symfonickom“ duchu so zasnenými až miestami halucinujúcimi veršami. Hlavný hudobný a textový autor, spevák, multiinštrumentalista a vedúci hráč na gitarách všetkých typov Robin Pecknold o tom vtedy pre New Musical Express povedal: „Keď si dáte na noc nikotínové náplasti, zdajú sa vám naozaj šialené sny, ktoré sú však skutočne živé a reálne. Bola to zábava.“
Po dlhom turné k vydanej nahrávke nebolo o nich posledných šesť rokov prakticky nič počuť. Pecknold dokončil štúdium literatúry na Kolumbijskej univerzite v New Yorku, skupinu opustil bubeník Josh Tillman, zmenila vydavateľa a jej členovia spolu s rozličnými hosťami prakticky celý vlaňajšok strávili v rozličných štúdiách po celých Spojených štátoch.
Z množstva nahraného materiálu nakoniec pre svoju – na prvé počutie rozpačito znejúcu – novú kolekciu Crack-Up (Nonesuch/Warner Music 2017) vybrali jedenásť tak trochu „pastorálne“ znejúcich viacdielnych piesní na prapodivné motívy. V hudbe sa od svojho smerovania neodchýlili, len inštrumentácia je bohatšia. Ale ich viacvrstvové nové texty plné básnivých rébusov môžu pozornému poslucháčovi zamotať hlavu ešte viac ako tie z minulých čias.
Inšpirácie z kníh
Pecknold sa v načítaných knižkách inšpiroval viac než dosť. K antickej histórii a mytológii odkazuje dvojskladba Cassius, – / – Naias, Cassadies, starým anglickým eposom Beowulf je presiaknutá pieseň Mearcstapa a titulná Crack Up s prízvukujúcimi dychovými nástrojmi je zasa inšpirovaná Scottom Fitzgeraldom.
Rôzne epochy a časti sveta navštívime vďaka netypicky znejúcej I Should See Memphis, „sopečne“ tryská I Am All That I Need/Arroyo Seco/Thumb-print Scar a keltsky znejúcou poctou lídra svojmu najbližšiemu parťákovi z kapely, multiinštrumentalistovi a spoluproducentovi Skylerovi Skjelsetovi je zasa Third Of May/Odaigahara so sláčikovou sekciou.
Zahraničná kritika nešetrí chválou a domáci poslucháč nesmie šetriť časom, ak si chce naozaj tento komplet vychutnávať. Či vás nadchne aj naživo, môžete zistiť na koncerte vo viedenskej sále Gasometer 8. novembra.
🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].