Denník N

Reforma školstva viazne, ministerka Lubyová tvorí ďalšiu skupinu expertov

Ministerka školstva Martina Lubyová. Foto N – Peter Kováč
Ministerka školstva Martina Lubyová. Foto N – Peter Kováč

Učiace sa Slovensko odovzdali experti pred mesiacom. Ministerka teraz zostavuje ďalšiu expertnú skupinu. Bývalá členka reformného tímu Zimenová neverí, že sa reforma ešte uskutoční.

Reforma školstva stojí. Pred mesiacom expertná skupina odovzdala rozsiahly dokument o tom, čo sa má zmeniť v našom školstve. Odvtedy sa nič neudialo. Ministerka povedala, že v tejto podobe sa nedá použiť. A tak zostavuje ďalšiu skupinu expertov, ktorá má dokument prerobiť.

„V súčasnosti sa na ministerstve školstva vytvára expertná skupina, ktorej úlohou bude prepracovať autorský dokument Učiace sa Slovensko do podoby národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania,“ napísal tlačový odbor ministerstva.

Ministerka už oslovuje expertov z rôznych oblastí a organizácií, zloženie expertnej skupiny by malo byť známe do konca tohto mesiaca. V skupine by mali byť experti z externého prostredia aj zamestnanci ministerstva. Lubyová chce pri príprave dokumentu spolupracovať aj s autormi toho pôvodného, teda s tímom, ktorý fungoval na ministerstve za bývalého ministra Petra Plavčana (nominant SNS).

Viacerí autori o tom však ešte nevedia, ministerstvo ich s ponukou neoslovilo. „Ministerka ma neoslovila,“ hovorí jeden z autorov Učiaceho sa Slovenska, Vladimír Burjan, a dodáva, že to ani neočakáva. Pri odovzdávaní reformného dokumentu totiž Lubyovej odovzdal aj abdikačný list.

„Tým som naznačil, že sa už nechcem na ďalších prácach podieľať. Ostatní kolegovia nič také nenaznačili a sú, myslím, pripravení ďalej spolupracovať, ak budú oslovení. Čiže ak by som aj náhodou bol oslovený, nepridám sa,“ povedal Burjan. Ak má do konca mesiaca len vzniknúť skupina, ktorá má dokument dokončiť, potom je to podľa neho „naozaj veľmi pomalé tempo“.

Zimenová: Premrhali šancu na reformu

Na dokumente pracovala na jeho začiatku aj Zuzana Zimenová, ktorá je dnes nezaradenou poslankyňou. Keď nastúpila do parlamentu, odišla z reformného tímu. Ani ju ministerka Lubyová s ponukou spolupráce zatiaľ neoslovila. To, že vzniká nová pracovná skupina, nemá podľa nej zmysel. „Veľmi sa mi to nepáči, je to mrhanie časom. Čítam to ako nechuť robiť navrhnuté zmeny, ktoré v Učiacom sa Slovensku sú.“

Ministerka si podľa nej povyberá niektoré veci z reformného dokumentu, iné si doplní a tak si vytvorí vlastný dokument. Zimenová to vníma ako prejav nespokojnosti SNS a vlády s dokumentom, ktorý dostali. „Je to hlúpy krok, lebo načo bola rok a pol verejná diskusia, ktorú autori zvládli veľmi dobre. V odbornej obci je to vydiskutované napriek tomu, že ministerstvo neurobilo nič, aby vysvetlilo verejnosti, o čo v reforme ide,“ kritizuje poslankyňa. Takéto správanie zo strany ministerstva je podľa nej hazardom s dôverou učiteľov aj odborníkov.

Zimenová neverí, že by do konca tejto vlády stihli uskutočniť aspoň polovicu opatrení z reformného dokumentu. Ani rozpočet na budúci rok nepočíta s peniazmi na reformu, upozorňuje. „Celý rok 2018 stratíme a v roku 2019 sa už bude zvolebnievať, takže je asi zbytočné hovoriť o naštartovaní nejakej reformy,“ hovorí poslankyňa. Táto vláda, rovnako ako predchádzajúca, tak podľa nej premrhala šancu urobiť niečo pre vzdelávanie.

Viacerých autorov nezavolali

Ministerstvo na spoluprácu neoslovilo ani Ivana Juráša, ktorý na dokumente pracoval. Či sa reforma stihne do konca volebného obdobia, Juráš nechce odhadovať. Záleží to podľa neho na tom, ako rýchlo bude ministerkina skupina pracovať. Lubyová totiž sľúbila, že chce už novú podobu dokumentu predstaviť do konca roka. Nová expertná skupina by tak mala na jeho prípravu mesiac.

„Kým nebude známy prioritizovaný dokument na desať rokov a akčný plán na dva roky, nebude ani známe, čo sa dá počas ostávajúcich rokov volebného obdobia realizovať,“ hovorí Juráš.

„S ministerkou som nehovoril od zrušenia prezentácie Učiaceho sa Slovenska v parlamentnom výbore,“ povedal ďalší z autorov dokumentu, Juraj Vantuch. Ak by ho na spoluprácu prizvala, nemal by s tým problém, ale musel by vedieť, ako by spolupráca mala vyzerať.

„Poznám ministerku osobne aj odborne a vážim si ju. To však neznamená, že musím spolupracovať na tvorbe spomínaného dokumentu, ak sa mi nebude páčiť zadanie,“ hovorí Vantuch.

Z toho, ako vznikalo Učiace sa Slovensko, je sklamaný a nie je s ním formálne ani vecne spokojný. Je podľa neho v poriadku, ak si ministerka politicky vyberie, čo chce z reformného dokumentu aj zaviesť do praxe.

Hovoriť o odďaľovaní reformy je podľa neho smiešne. „Slovensko nerobí reformy, robí len zmeny. Už by konečne malo raz nejakú reformu urobiť poriadne a premyslene. V školstve žiadna taká ešte nebola, reformné kroky a aj zákony sa pripravujú v chvate a kompromisne podľa tlaku vplyvných ľudí a nie na základe odborného poznania,“ hovorí Vantuch.

Stačí sa podľa neho pozrieť na polovičné reformy, ako sú decentralizácia, duálne vzdelávanie či kreditový systém.

Hlboká reforma sa podľa neho nedá urobiť bez peňazí. „Toto naďalej prehlbuje krízu v školstve, a pokiaľ nebude vôľa zvýšiť investície postupne až o jedno percento HDP spolu s veľkorysejšou podporou daňových úľav podnikov v prospech vzdelávania, tak sa v reformách budeme točiť len v krásnych frázach a kvalita bude ďalej upadať. A utekať nám budú nielen vysokoškoláci, ale už aj stredoškoláci,“ dodal Vantuch.

Teraz najčítanejšie