Denník N

Ministerka školstva: Definujte mi, čo sú konšpirácie. Neviem, čo sú ilumináti, neštudovala som to (+video)

Ministerka školstva jasne neodsúdila šírenie konšpirácií, ku ktorému prispieval aj Lukáš Machala.

Ministerka školstva Martina Lubyová (nominantka SNS) sa vyhýba odpovedi na to, čo sú konšpirácie. O tejto téme opäť odmietla diskutovať v deň, keď vláda odvolala jej najvyššieho úradníka Lukáša Machalu z SNS. Poradca šéfa SNS Andreja Danka viackrát šíril konšpirácie na Facebooku, napríklad aj o tom, že ilumináti ovládajú svet.

Keď sa Lubyovej novinári pýtali, či tak ako Machala verí, že svet ovládajú ilumináti, jasne neodpovedala. „Neviem poriadne, kto sú ilumináti, snažím sa vyjadrovať k profesionálnym záležitostiam,“ povedala. Jasne sa nevyhranila ani k šíreniu konšpirácií.

O Machalovi zdržanlivo

Ministerka je nestraníčka, ktorú do funkcie navrhla SNS a Machala k nej na ministerstve prišiel ako človek s krytím strany. K jeho osobe sa preto nechcela veľmi vyjadrovať a platí to aj v situácii, keď sa jej podarilo presadiť svoju predstavu o riadení ministerstva a Machala po mesiaci odchádza opäť robiť poradcu Andrejovi Dankovi.

„V médiách, akademickej obci a verejnosťou nie je definované, čo je konšpirácia,“ odpoveda Lubyová a pokračovala. „Konšpirácia sa stáva predmetom vedeckého skúmania, každý politológ, novinár a možno aj politik operuje niekde na rozhraní medzi informáciami, ktoré sú dané, ktoré sú utajované, a tým, čo sa domnieva. A teraz mi vy definujte, čo je konšpirácia, a keď mi to zadefinujete, tak sa k tomu vyjadrím,“ povedala ministerka novinárom.

„Napríklad, že ilumináti ovládajú svet, je konšpirácia,“ odpovedala jej novinárka.

„Čo sú ilumináti? Buďme exaktní. Čo sú ilumináti? Čo sú konšpirácie? Vydefinujme si pojmy a ja sa k nim vyjadrím,“ povedala Lubyová.

Fenomén iluminátstva zatiaľ neskúmala, nemala na to čas. „Nevyjadrujem sa k tomu, čo sú ilumináti, ja som to neštudovala,“ dodala.

A verí, že nejaká úzka skupina ľudí ovláda svet? „Ak ste si naštudovali niektoré štúdie o tom, aká je v súčasnosti koncentrácia bohatstva vo svete, aké je rozdelenie chudoby, kapitálu, vo svete absolútne nerovnomerné. Čoraz menej ľudí má čoraz väčší majetok. Istá časť majetku tak ide k stále menšej skupine ľudí. Ale z toho by som nevyvodzovala, že ovládajú svet. Aby sme nezachádzali do konšpiračných teórií,“ odpovedala ministerka školstva.

Crmoman: Zbytočne dávame dejepis navyše

Takéto vyjadrenia ministerky kritizuje šéf komory učiteľov Vladimír Crmoman. Je zaskočený, že Lubyová nevyužila možnosť odsúdiť konšpiračné teórie aspoň vo všeobecnej rovine. Od nástupu Machalu na ministerstvo hovorila, že nebude hodnotiť súkromie a súkromné názory a vyjadruje sa len k profesionálnej rovine.

To, že sa dostal Machala na takú pozíciu, je podľa Crmomana z výchovného hľadiska a z hľadiska vplyvu na zdravý vývoj detí neprijateľné. „Úplne zbytočne sa zvyšujú hodiny dejepisu, či zbytočne vláda od začiatku deklaruje boj proti extrémizmu a rovnako tu hovoríme o posilňovaní kritického myslenia, keď sa na ministerstvo školstva do top pozície prijme dokázateľne jasný konšpirátor,“ hovorí.

„Tváriť sa, že konanie zamestnanca – mimo jeho pracovnej náplne, ktorý vystupuje verejne vo vysokej funkcii, sa dá oddeliť od toho, že koná v medziach jemu daných kompetencií, je omyl,“ komentuje to Crmoman.

Komora nedávno predstavila na verejnú diskusiu etický kódex učiteľa. „Neviem si predstaviť, že by bolo spoločensky akceptovateľné, aby sa niekto s názormi, aké prezentoval pán Machala, stal učiteľom a vychovával naše deti,“ hovorí šéf komory učiteľov. Je podľa neho načase, aby si na ministerstve zadefinovali etický kódex zamestnanca.

Definície sú

Ministerka žiadala definíciu toho, čo je konšpirácia. Tá je pritom známa. Napríklad v roku 2015 v odbornom časopise Slovenský národopis Zuzana Panczová definuje konšpiračné alebo sprisahanecké teórie ako fámy (neoverené informácie), „ktoré pri interpretácii zmyslu a pozadia konkrétnych spoločenských javov rozvíjajú špekulatívne úvahy o skrytom pôsobení nepriateľa“.

Príťažlivé sú nielen tým, že upozorňujú na skryté nebezpečenstvo, ale i mystifikáciami reality odvolávajúc sa na tajné dokumenty, nepotvrdené výroky autorít, či napríklad na rôzne rozlúštené šifry a symboly, píše Panczová.

„Aj vďaka novej ére šírenia informácií, fám a senzácií prostredníctvom masmédií sa zvykne usudzovať, že práve v tomto období prežívajú svoj zlatý vek,“ uvádza etnologička, ktorá pôsobí v Slovenskej akadémii vied. Tam pôsobila aj Lubyová, kým prišla na ministerstvo.

S definíciou konšpirácií nemá problém ani analytik Globsec Policy Institute Daniel Milo. „Slovo konšpirácia znamená sprisahanie. Konšpiračná teória je vysvetlenie udalosti alebo situácie, ktoré zahŕňa sprisahanie, zvyčajne ide o nezákonný alebo škodlivý čin vykonávaný vládou alebo inými silnými aktérmi,“ povedal Milo.

Konšpiračné teórie často podľa neho vytvárajú hypotézy, ktoré sú v rozpore s prevládajúcim chápaním dejín alebo jednoduchých faktov, poukazujúc na tajomné, skryté sily v pozadí svetových alebo domácich udalostí. „Termín konšpiračné teórie je hanlivý,“ povedal. K vyjadreniam ministerky sa priamo vyjadrovať nechcel.

„Najznámejšie konšpiračné teórie vychádzajú z presvedčenia o existencii tajných spolkov, ktoré skryte riadia chod sveta. Takéto teórie sa stali živnou pôdou pre antisemitizmus, keďže často sú údajne týmito skupinami práve židia,“ dodal Milo.

Teraz najčítanejšie