Denník N

Primátor Žiliny Choma nedodržal slovo, nepodporí bezplatnú dopravu pre chudobné deti

Primátor Žiliny a poslanec NR SR za Smer Igor Choma a rodina z Bratislavskej ulice v Žiline. Foto - tasr / Denník N - Peter Kováč
Primátor Žiliny a poslanec NR SR za Smer Igor Choma a rodina z Bratislavskej ulice v Žiline. Foto – tasr / Denník N – Peter Kováč

“Toto už je ale v rozpore aj so zdravým rozumom, ľudskosťou a elementárnou slušnosťou,“ hovorí Monika Končalová, ktorá pre deti v septembri zbierala peniaze na cestovné.

Zastupiteľstvo v Žiline pred týždňom schválilo bezplatnú dopravu pre všetky deti v Žiline. Dovtedy ju totiž mohli využívať len deti, za ktorých rodičia platia poplatky za odpad. Deti z chudobných rodín mali do školy chodiť pešo.

Na zastupiteľstve, kde sa táto zmena schvaľovala, primátor Žiliny a poslanec za Smer Igor Choma povedal, že bude rešpektovať rozhodnutie mestských poslancov. Nakoniec však cúvol a uznesenie nepodpísal.

Nemá však pocit, že by klamal. „Zákon hovorí, že primátor aj zastupiteľstvo majú svoje rovnocenné postavenie a jeden ani druhý nie je podriadený tomu druhému. Ak poslanci schválili takéto uznesenie, ja mám možnosť ho nepodpísať,“ hovorí Choma.

Poslanci teraz môžu do 60 dní zvolať mimoriadne mestské zastupiteľstvo. Za uznesenie by na ňom museli hlasovať tri pätiny všetkých mestských poslancov.

„Tak môžu moje veto prelomiť a ja proti nim už nebudem môcť nič urobiť,“ hovorí Choma. „Takto to bolo myslené, že ja budem rešpektovať konečné hlasovanie poslancov i napriek svojim výhradám. Aj keby som to povedal na tom hlasovaní v ten deň, tak aj ja mám predsa možnosť to prehodnotiť.“

O svojom rozhodnutí sa vraj radil s riaditeľom dopravného podniku aj hlavným ekonómom a tí mu takúto zmenu neodporučili.

Činžiaky na Bratislavskej ulici v Žiline. Foto N – Peter Kováč

„Teraz to platí pre každého rovnako a každý jeden, kto si platí svoje povinnosti, má možnosť cestovať zadarmo. Ale ak to začneme selektovať, že týmto deťom to dáme zadarmo a týmto to nemusíme dať zadarmo, tak už sa ten systém naruší a začneme diskriminovať práve tých, ktorí platia a pristupujú k tomu zodpovedne,“ vysvetľuje Choma.

„Na jednej strane chápem, že možno tým deťom treba pomôcť, lebo majú takých rodičov, akých majú, na druhej strane nechceme kriviť systém bezplatnej MHD,“ hovorí Choma. „Nebudeme uprednostňovať rómskych obyvateľov pred nerómskymi, to sa nedá.“

V rozpore so zdravým rozumom

Systém bezplatnej dopravy je podľa Chomu založený na tom, aby obyvateľov mesta motivoval platiť odvody mestu a nedostávať sa do dlhov. Bezplatná doprava je pritom určená nielen deťom, ale aj seniorom – od tých sa však bezdlžnosť voči mestu nevyžaduje.

„Zaujímavé je, že dôchodcovia, ktorých sa tá bezdlžnosť netýka, mu ten problém nenarúšajú,“ hovorí Monika Končalová, ktorá v septembri spustila iniciatívu: „Adoptuj si dieťa na cestu do školy.“ Hľadala darcov, ktorí deťom prispejú asi 33 eur na štvrťročný lístok na autobus, aby nevynechávali školu. Dúfala, že do januára sa situáciu podarí vyriešiť. Teraz tomu neverí.

„Musíme dať hlavy dokopy a nájsť čo najracionálnejšie riešenie tej situácie. Prvé bude zvážiť možnosti v mestskom zastupiteľstve. Ak to bude nereálne, budeme pokračovať v tej zbierke. Na osemdesiat percent to vidím tak, že sa to bude musieť zafinancovať znova zo zbierky,“ povedala Končalová.

Končalová hovorí, že presvedčiť toľkých by bolo veľmi ťažké. „Najprv sa budem rozprávať s niektorými ľuďmi a potom budem vedieť povedať, či nejaká nádej je, alebo nie je,“ povedala Končalová.

Choma podľa nej ignoruje dohovory, ku ktorým sa Slovensko prihlásilo a ratifikovalo ich. „Toto už je však v rozpore aj so zdravým rozumom, ľudskosťou a elementárnou slušnosťou. Primátor tým na seba prevzal zodpovednosť za všetky dôsledky, ktoré toto prinesie,“ hovorí Končalová.

Obyvateľka Bratislavskej ulice s najmladšími deťmi. Jej staršie deti musia tiež dochádzať do školy. Foto N – Peter Kováč

Nahneval aj ombudsmanku

Chomovo rozhodnutie kritizuje aj verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová. „Primátor Žiliny ide proti nám všetkým. Namiesto hľadania riešení, ako efektívne vzdelávať chudobné deti a začleniť ich do väčšinovej spoločnosti, si vyberá reštriktívnu politiku rozdeľovania obyvateľov. Nemá to nič spoločné s verejným záujmom ani ochranou základných práv a slobôd.“

Ombudsmanka tvrdí, že dochádzanie detí do školy je v súčasnej situácii kľúčové a že očakávala aktívny prístup mesta v oblasti sociálnej a vzdelávacej podpory.

Ombudsmanka je predvedčená, že chyby rodičov nemôžu byť automaticky prenášané na deti. No Choma to nerešpektuje. „Aj naďalej bude preto v meste Žilina platiť stav, že jediné deti, ktoré v Žiline nebudú môcť ísť do školy zadarmo autobusom, budú tie rómske. Lebo majú voči mestu Žilina dlh. Dlh, ktorý nespôsobili vlastnou vinou a ktorý ako deti nemajú z čoho uhradiť.“

Choma chce pomôcť cez nadáciu

Podľa Chomu by sa dochádzanie detí do školy dalo „elegantne vyriešiť“. Navrhuje, aby bolo cestovné pre deti s podlžnosťami platené z mestskej nadácie, ktorá by mala podľa jeho slov začať čoskoro fungovať s rozpočtom 15-tisíc eur.

„Má dostatok prostriedkov, aby mohla povedať, že tieto konkrétne deti môžu dostať od nadácie polročné cestovné. Nepokriví sa systém a tým deťom to pomôže,“ hovorí Choma.

Končalová tomu však neverí. „Tá nadácia minulý týždeň ešte nemala ani IČO, a nie ešte nejaké prostriedky. Takže to je absolútny nezmysel. Rada by som videla, ako by to tá nadácia financovala a akým spôsobom,“ hovorí Končalová.

Choma o tomto návrhu hovoril aj na zastupiteľstve. Poslancom vtedy hovoril, nech nadácii darujú päťtisíc eur a tá chudobným deťom cestovanie preplatí.

Podľa Končalovej je to nerealistické. „Na preukážky sme na štvrť roka dali nejakých 1600 eur. Ak to vynásobíme štyrmi, tak im nepomôže ani päťtisíc eur. Neverím, že všetky peniaze z nadácie by šli priamo týmto deťom a že by sa im z toho cestovné platilo navždy. Aj keby – to už nebude nesystémové?“ pýta sa Končalová.

Foto N – Peter Kováč

Deti nemusia byť dlžníkmi

Nové uznesenie by sa podľa Chomu dotklo asi tisíc detí, nielen zopár detí z geta na Bratislavskej ulici, ktorým cez prázdniny zrušili neďalekú základnú školu na Hollého ulici.

Choma tvrdí, že dlh detí za odpad v Žiline je spolu 110-tisíc eur.

Systém platenia za odpad si mestá môžu nastaviť rôzne. V Banskej Bystrici, Bratislave či v Košiciach sa dieťa nemôže stať dlžníkom. Poplatky tam vyrubujú na zákonných zástupcov alebo na jedného dospelého člena domácnosti, ktorý platí odpad za všetkých členov domácnosti.

Choma hovorí, že o takejto možnosti nevie. „Až je to tam takto spravené, možno by sa to dalo, iste, treba o tom rozprávať. Nevedel som, že takýto nejaký spôsob je, ale môžem sa na to pozrieť.“

Tento fakt sa pritom spomínal aj na zastupiteľstve, na ktorom sa Choma zúčastnil.

Teraz najčítanejšie