Denník N

Rýchliky z Bratislavy do Žiliny do Vianoc zrýchlia o 15 minút, IC vlaky sa majú dostať pod 2 hodiny

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Železničiari kupujú nové rušne a vyrovnajú koľajnice.

Cesta rýchlikom z Bratislavy do Žiliny dnes trvá 2 hodiny aj 46 minút, IC vlakom rovné 2 hodiny alebo o 3 minúty dlhšie, podľa počtu zastávok.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje, že od nového grafikonu platného od 10. decembra pôjdu rýchliky o 15 minút rýchlejšie a IC vlaky sa dostanú pod 2 hodiny.

„Do Žiliny sa rýchlikom z Bratislavy v súčasnosti dostanete za 2 hodiny a 46 minút, po novom 2 hodiny a 31 minút, čiže o 15 minút skôr,“ povedal hovorca ZSSK, ktorá má na starosti osobnú dopravu, Tomáš Kováč.

Pre IC vlaky plánujú jazdný čas 1 hodina aj 51 minút alebo 1 hodina 56 minút, podľa toho, či vlak zastaví na jednom alebo dvoch miestach.

Udiali sa dve veci

Železnice Slovenskej republiky, ktoré spravujú koľajnice, totiž ukončili modernizáciu ďalších kilometrov trate na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu (bežná je u nás rýchlosť najviac 120 km/hod).

To je dôležité pre IC vlaky, ktoré aj doteraz jazdili 160-kou všade tam, kde to trať dovoľovala. Súvislá prerobená trať od Bratislavy sa končila dlhý čas pri Trenčíne.

Rýchlikmi však ZSSK jazdí najviac 120-kou aj tam, kde už koľajnice dovolia ísť 160-kou. Železničná spoločnosť nemala dosť moderných rýchlejších súprav. Teraz sľubuje, že rýchlikové súpravy na 160-ku budú kompletné v decembri. Ďalšie rýchlejšie kilometre sú na to podľa podľa železničiarov vhodný moment.

V Trenčíne o 7 minút skôr

„V zmysle aktuálne platného cestovného poriadku musia všetky vlaky ZSSK, s výnimkou IC vlakov, jazdiť na danom traťovom úseku rýchlosťou do 120 km/hod. Od 10. decembra začne platiť nový cestovný poriadok, ktorý umožní jazdiť 160-kilometrovou rýchlosťou v úseku Bratislava – Púchov,“ píše Tomáš.

Preto rýchliky ušetria viac času než IC-čká, napriek tomu, že častejšie stoja, a zároveň platí, že zrýchľovať sa oplatí na dlhších úsekoch bez zastávky.

„ZSSK v súčasnosti vlastní 9 rušňov schopných prevádzkovej rýchlosti 160 km/h na tratiach ŽSR, pričom do konca roka k nim pribudnú ďalšie tri. Tie pokryjú našu grafikonovú potrebu na IC vlaky a denné rýchliky na trati Bratislava – Žilina – Košice,“ vysvetľuje Kováč.

Najväčší problém mali železničiari s tým, že im chýbali rýchle vagóny určené na prepravu bicyklov. Poradili si s tým tak, že do časti vozňov inštalujú špeciálne stojany na bicykle.

Na trati z Bratislavy do Trenčína tak rýchliky zrýchlia o 7 minút.

Dokončili kritizovanú trať

Najväčšia porcia práce je na správcovi koľajníc, Železniciach Slovenskej republiky. Tie majú na starosti nákladné prerábky železničných koľajníc na vyššie rýchlosti. V praxi ide o práce na vyrovnávanie oblúkov, aby vlaky mohli jazdiť rýchlejšie.

V októbri sa podľa My Trenčín ukončili stavebné práce na problematickej kľúčovej časti od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú. Táto časť trate sa preslávila, keď ju oficiálne odmietla preplatiť Európska komisia. Jej zástupcom sa nepozdávala súťaž o stavebné práce, v ktorej víťaz ponúkal štátu prerábku o 40 miliónov eur drahšiu, než núkal najlacnejší záujemca.

Podľa zmluvy vyšli tieto práce na 240 miliónov eur. Do konca roka by mali železničiari ukončiť aj práce na ďalšej časti trasy do Žiliny.

Teraz najčítanejšie