Denník N

Pamiatkar Pavel Gregor: Investori ničia pamiatky cez mocenské rozhodnutia, to sa musí skončiť

Pavel Gregor a búrané pamiatky, o ktorých hovorí: nemocnica na Bezručovej v Bratislave a PKO. Foto – Andrej Bán/N, Tomáš Benedikovič/N a TASR
Pavel Gregor a búrané pamiatky, o ktorých hovorí: nemocnica na Bezručovej v Bratislave a PKO. Foto – Andrej Bán/N, Tomáš Benedikovič/N a TASR

Pamiatkari a architekti vyzývajú verejnosť, aby upozornila na dobre obnovené pamiatky, ale aj na tie v ohrození. Pri pamiatkach nie sme právnym štátom, hovorí architekt, vysokoškolský pedagóg a prezident pamiatkarskeho združenia ICOMOS Slovensko Pavel Gregor.

Všetci, ktorí prispievajú k ochrane, obnove a prezentácii kultúrneho dedičstva Slovenska, sa môžu odteraz uchádzať o Národnú cenu ICOMOS Slovensko – dedičstvo pre budúcnosť. Verejnosť môže hlasovať aj o nomináciách na anticenu a o ohrozenej pamiatke roka.

Nenapĺňa vás pocitom zmaru fakt, že napriek vášmu a inému úsiliu sa tu naďalej mnohé pamiatky ničia nevhodnými zásahmi, ktoré často posvätí dokonca pamiatkový úrad? Za všetky spomeniem prípad bývalej nemocnice na Bezručovej v Bratislave.

Isto, je tu aj pocit frustrácie. Vždy hovorím, že obvykle nejde o odborný, ale o politický problém. Chápal by som, že sú tu rôzne skupiny s iným odborným názorom. Prax je taká, že na odbornom názore sa všetci väčšinou zhodneme, ale zámer investora sa často presadí cez politické rozhodnutie, cez veľmi silný tlak investora. Je to, žiaľ, mocensky presadené.

Ako hodnotíte celkový stav na Slovensku, v zmysle vzťahu spoločnosti k hodnotám pamiatok a architektúry?

V tomto ohľade asi momentálne nie sme právnym štátom, keďže tu nie je vymožitelnosť práva. Presnejšie, je veľmi slabá. Nerozumiem tomu, ako sa môže stať, že stavebník dostane kolaudáciu a po nej si vynúti radikálnu zmenu. To je napríklad prípad vežiaka na Šancovej ulici v Bratislave. A potom sa úradníci čudujú, že sa tomu musia venovať, že sa musia vyjadrovať k niečomu, čo sa nemalo stať. Štát ťahá za kratší koniec, a to je zlé.

Ale ako sa vraví, všetko zlé je aj na niečo dobré. Ak hovoríme o našom kultúrnom dedičstve či o konkrétnych pamiatkach, zákon hovorí o pamiatkovom fonde a zákonodarca logicky považuje za pamiatku iba to, čo je v zmysle zákona za pamiatku vyhlásené. V skutočnosti však naše kultúrne dedičstvo tvorí všetko, čoho hodnoty si spoločnosť, teda my všetci, uvedomuje. A paradoxne, práve tie najvypuklejšie negatívne akcie z posledného obdobia (ako napríklad bratislavské PKO, búranie industriálnej architektúry a iné) určite prispeli k oveľa výraznejším aktivitám verejnosti na ochranu dedičstva. A o to predsa ide. Nemôžeme iba kritizovať pamiatkové úrady za ich činnosť či nečinnosť. Sme to predovšetkým my všetci, kto si musí hodnoty nášho spoločného kultúrneho dedičstva najprv uvedomiť a následne ich chrániť a prezentovať.

Dlhobobo tu funguje súťaž Pamiatka roka. Čím bude vaša cena iná?

Dva roky som bol v porote tejto súťaže. Asi najväčším rozdielom je, že Pamiatka roka je zameraná na majiteľov a užívateľov pamiatky a oni sami ju majú aj nominovať. Na cenu ICOMOS môže nominovať ktokoľvek. Táto mimovládna organizácia, ktorá si buduje kredit tým, že združuje expertov, vznikla z iniciatívy UNESCO. Som na čele ICOMOS Slovensko rok a pol. Počas môjho pôsobenia som sa stretol aj s tým, že ani niektorí odborníci na Slovensku nás nepoznajú.

Pavel Gregor. Foto – Andrej Bán

Prof. Pavel Gregor

je architekt a vysokoškolský pedagóg. Momentálne pôsobí na Fakulte architektúry STU ako vedúci jej Vzdelávacieho a vedecko-výskumného centra pre obnovu architektonického dedičstva – ARCHA v Banskej Štiavnici. Podieľal sa na založení samostatného pracoviska FA STU Bratislava, zameraného na obnovu architektonického dedičstva – Katedry ochrany, obnovy a tvorby v pamiatkovom prostredí, ktorej bol vedúcim v rokoch 1995 – 2002. Jeho tvorivá a publikačná činnosť je zameraná na teóriu, metodológiu a prax ochrany a obnovy architektonického dedičstva. Jeho architektonické diela získali ocenenia CE∙ZA∙AR a Pamiatka roka. Ako medzinárodne uznávaný odborník prednášal na univerzitách v zahraničí, napríklad v Anglicku, USA, Grécku a je členom viacerých medzinárodných vedeckých výborov. Pôsobil aj na FA ČVUT Praha ako vedúci ateliéru. Od roku 2015 je prezidentom ICOMOS Slovensko.

Prečo ste prišli s touto iniciatívou?

Hlavným cieľom ICOMOS ako medzinárodnej organizácie, ktorá spája odborníkov na celom svete, je vymieňať si skúsenosti a podporovať na národnej a medzinárodnej úrovni poznávanie, ochranu, obnovu a prezentáciu kultúrnych pamiatok, ich súborov, sídiel a krajiny. ICOMOS sa však cielene zameriava aj na posilňovanie informovanosti a vnímavosti verejnosti k hodnotám kultúrneho dedičstva, ako aj na vytváranie podmienok na koordináciu občianskych aktivít zameraných na ochranu, využitie a prezentáciu kultúrneho dedičstva. Najmä preto sa Národný komitét ICOMOS Slovensko rozhodol usporiadať súťaž zameranú na oceňovanie aktivít, ktoré prispievajú k poznávaniu kultúrneho dedičstva.

Čiže nejde o ocenenie tých, čo si vzorne obnovia pamiatkovo chránenú nehnuteľnosť?

Teoreticky aj prakticky to môže byť aj to. Preto sme si na začiatku urobili istú rekapituláciu a snažili sme sa o oblasti, ktoré nie sú až také pokryté. Ide nám najmä o ocenenie akýchkoľvek aktivít, ktoré sú výrazným prínosom k ochrane, obnove a prezentácii kultúrneho dedičstva Slovenska s celospoločenským dosahom a ktoré prispievajú k poznávaniu a rozširovaniu povedomia verejnosti a upevňovaniu jej vzťahu ku kultúrnemu dedičstvu.

Konkrétne môže ísť o čo?

Okrem toho, že to môžu byť napríklad vzdelávacie aktivity profesionálnych inštitúcií, ocenené môžu byť aj aktivity občianskych združení, aktivistov, ale aj majiteľov a užívateľov pamiatok. Poviem príklad. Nitrianske biskupstvo sa dlhodobo snaží sprístupňovať verejnosti Nitriansky hrad, čo nie je celkom bežné. Môžeme oceniť aj dobrý, vhodný zásah developera, ktorý postupuje v zmysle zákona a rešpektuje aj záujem verejnosti.

Nitriansky hrad. Foto – TASR

Tu sa zastavme. Často sú developeri kritizovaní za prístup k pamiatkam. Z doterajšej praxe poznáte príklad, keď išlo o pozitívny zásah developera?

Mimoriadne zaujímavý počin je v Trnave, kde sú zachované dve synagógy a vedľa hlavnej je ortodoxná, takzvaná Malá synagóga. Kontinuita fungovania židovského spoločenstva bola nástupom fašizmu v roku 1939 prerušená. Po 2. svetovej vojne už synagóga fungovala len krátko a jej pôvodná funkcia zanikla začiatkom 50. rokov. Odvtedy bola využívaná na rôzne utilitárne účely a dlhé roky chátrala.

Začiatkom 90. rokov židovská obec synagógu zreštituovala a následne odpredala do súkromného vlastníctva. Prešla komplexnou stavebnou obnovou a po desaťročiach je znova sprístupnená verejnosti. Nepodarilo sa z nej urobiť výstavnú sieň, ako bol pôvodný zámer, ale majitelia v nej zriadili kaviareň, ktorá tam nesmierne dobre sedí a stala sa aj miestom na stretávanie rodín s deťmi počas víkendových prechádzok. Jej oživenie – hoci už nie s pôvodnou funkciou, ale s novým kultúrno-spoločenským využitím – je v okrajovej oblasti, akou je obnova pamiatok židovskej architektúry na Slovensku, pomerne ojedinelým dielom. Áno, je to trošku netradičnejšia funkcia, ale možno toto komerčné využitie prispieva k vyššej návštevnosti ako tradičná galéria. Samotný obnovený objekt však môžeme chápať ako galériu historickej architektúry. Ale asi to nie je príklad veľkého developera.

Synagóga v Trnave. Foto – TASR

Kolegovia v Česku majú problém s Českým Krumlovom, lokalitou UNESCO, kde hrozí výmaz zo Zoznamu svetového kultúrneho dedičstva v dôsledku tlaku na zachovanie a obnovu takzvaného otáčavého divadla v priestore historických záhrad zámku. Iróniou je, že to presadzuje divadlo, ktoré ho má v správe, teda „kultúrna inštitúcia“ a nie dravý developer.

U nás bol zásadný problém s areálom Ekoiuventa (takzvaný Mičurin) v Bratislave na Slavíne. Je to škandál. Niekto na ministerstve školstva predal časť areálu – podľa môjho názoru s jasným zámerom úplného predaja – tak, že k objektu sa dnes nedá dostať po pôvodnej ceste, čo takmer znemožňuje jeho využívanie. Tam sme na požiadanie ministerstva kultúry vypracovali odborné stanovisko, aké hodnoty areál spolu s objektmi má, aby to bolo vyhlásené za kultúrnu pamiatku. To sa už aj stalo a veci sa snáď aj našou zásluhou pohnú k lepšiemu.

Budovu Ekoiuventy by mohli ochrániť pamiatkari. Foto N – Tomáš Benedikovič

Mestá sa potrebujú rozvíjať a pamiatkari sú často označovaní za tých, čo tomu bránia. Aj tu sú príklady hodné ocenenia?

Áno, často sú pamiatkari kritizovaní za prísne pravidlá pri regulácii novej zástavby v historických štruktúrach. Spomeniem Trnavu. Historické jadro jedného z najstarších aj najvýznamnejších historických miest na Slovensku bolo do roku 1989 plánovito asanované. Po roku 1989 sa vyhlásila stavebná uzávera, v roku 1993 tam urobili nový regulačný plán. Základná myšlienka a otázka bola, či je možné novou výstavbou vrátiť mestu pôvodný charakter.

A je?

Myslím si, že áno – je tam Františkánska ulica medzi hradbami a Kostolom sv. Jakuba. Územný plán sa robil spoločne s architektmi, ktorí robili aj prieskumy pôvodnej zástavby, a pamiatkarmi. Stanovili sa pomerne prísne regulatívy o parcelácii a výškovom charaktere stavieb. Na rozdiel od Zámockej ulice v Bratislave, ktorá je oprávnene kritizovaná, sa to v Trnave podarilo.

Aj v Trnave je historizujúca architektúra?

Vôbec nie, ide o súdobú architektúru, ktorá však svojím charakterom obnovila pôvodnú malomestskú identitu tohto priestoru a funkciu trvalého bývania.

Na aké aktivity bude teda cena ICOMOS zameraná?

Okrem toho, čo som vravel, máme ešte dve oblasti oceňovania. Sú to aj klasické, dobre zvládnuté obnovy historických objektov, ale so špeciálnym zreteľom na tradičné technológie, materiály, konštrukcie a zachovanie tradičných remeselných postupov ako súčasti nášho nehmotného kultúrneho dedičstva. Tretia oblasť, ktorá je určitou výzvou Komore architektov, bude ocenenie za citlivý vstup novej architektúry do historického prostredia. Aj u nás máme rozporuplné názory na niektoré ocenené nové architektúry. Samy osebe sú možno kvalitné, ale svojim vstupom niektoré buď likvidovali, alebo aspoň historicky obmedzovali okolité prostredie.

V týchto troch kategóriách teda chceme pozitívne oceňovať. Ale myslíme si, že po vzore kolegov z maďarského ICOMOS budeme udeľovať aj negatívne ocenenie, takzvanú anticenu, čo je výzva verejnosti. Chceme zverejniť, čo si spoločnosť myslí, že je urobené zle, čo je nevhodne obnovené, alebo ktoré aktivity prispievajú k znehodnoteniu či likvidácii kultúrneho dedičstva. Návrh na naše ceny môže dať ktokoľvek, fyzická aj právnická osoba. Návrhy majú jednoduchý formulár, ktorý je zverejnený na stránke ICOMOS Slovensko (www.icomos.sk), a je na porote, aby nominovala a určila víťazov.

Ak aj anticenu neudelíme, určite uverejníme, aké návrhy nám prišli od verejnosti. A to je cenné a je to aj cieľom našej výzvy: čo najširšie oslovenie a zainteresovanie verejnosti na procese ochrany a obnovy kultúrneho dedičstva. Kedysi som diskutoval o hodnotení modernej architektúry s profesorom Matúšom Dullom, aj o tom, prečo sa kapacity ako on nevyjadrujú k týmto veciam. A on vtedy vravel, že má zmysel hodnotiť len to pozitívne. Súhlasím iba čiastočne. Myslím si, že pri našej kultúrnej úrovni vychovávame aj upozorňovaním na negatívne veci.

Naša výzva má však ešte ďalšiu aktivitu. Tak ako medzinárodný ICOMOS má zoznam 100 najohrozenejších pamiatok sveta, chceme, aby verejnosť dávala nominácie na ohrozené pamiatky na Slovensku. My budeme mať zoznam najohrozenejších pamiatok Slovenska za rok 2017. Ich publikovaním možno nájdeme ľudí ochotných pomôcť pri ich záchrane, či aj investovať do ich obnovy.

Máte široký záber. Neobávate sa, že budete zaplavení množstvom nominácií?

To by som považoval za veľmi pozitívny výsledok… Ešte to poviem inak. Ak príde tisíc nominácií, už to bude dobrý výsledok, že sme oslovili tisíc ľudí s názorom na ochranu kultúrneho dedičstva.

Hlasovanie o Národnú cenu ICOMOS Slovensko

Na pozitívnu výnimočnú aktivitu a obnovu pamiatok či na citlivý vstup novej architektúry do historického prostredia môžete upozorniť tu: Národná cena ICOMOS Slovensko.

O nevhodnom zásahu do pamiatky, jej asanácii či o negatívnom diele môžete hlasovať tu: Anticena.

A na ohrozenú pamiatku môžete upozorniť tu: Ohrozená pamiatka roka.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie