nedeľa

Newsfilter: Stratený Fico zatienil, že Danko dokončuje najväčší zbrojný obchod histórie

Prototyp transportéra pre slovenskú armádu sa už vyrába, hoci súťaž nebola. Šesť dní Fico rozmýšľal a nič nevymyslel. Ignoruje RTVS Hlinu? + všetko dôležité z víkendu a nový Shooty.

Prosím, potvrďte, ak chcete dostávať čerstvý newsfilter na e-mail.

Zadaním e-mailu súhlasíte s podmienkami.

Udalosti víkendu vybral a komentoval Konštantín Čikovský

1. O najväčšom nákupe tejto vlády rozhodnú tento týždeň

Ministerstvo obrany v piatok prvý raz oficiálne priznalo, že hoci vláda ešte nedala povolenie na nákupy transportérov za približne miliardu eur, už sa s fínskym výrobcom vozidiel Patria dohodla na budúcej spolupráci v časti kontraktu za približne 400 miliónov eur.

K informovaniu donútili nominantov SNS ich koaliční partneri, ktorí v podstate rovnako ako opozícia vysvetľovali, že nie je dôvod utajovať ani detaily nákupu transportérov, hoci ide o vojenskú zákazku.

Premiér Fico sa potom počas piatka a víkendu o tomto projekte vyjadril zmierlivo, čo naznačuje, že by v stredu na druhý raz naozaj mohol získať posvätenie vládou.

Čaká sa na prototyp. Najväčšiu nervozitu na sebe dalo v piatok vidieť Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu, ktoré sa sťažuje, že ministerstvo vôbec nezvažovalo iné možnosti ako postaviť transportér typu 8x8 na báze fínskeho vozidla.

Vyhlásenie tohto zväzu však treba brať s rezervou, lebo minimálne dvaja jeho členovia sú s doterajším postupom určite spokojní. Krupinský Way Industries a EVPÚ z Novej Dubnice by mali byť totiž s Fínmi kľúčovými dodávateľmi transportérov pre slovenskú armádu.

Účasť Way Industries zo skupiny Slavia Capital na biznise riadenom SNS, samozrejme, bije do očí, čo však ešte neznamená, že celý projekt bude nutne predražený alebo pre armádu inak nevýhodný.

Smer a Most-Híd môžu pristúpiť na kompromis, že ak štátny podnik Konštrukta-Defence predstaví spolu so súkromnými firmami dobre fungujúci prototyp a dokáže, že sériovú výrobu zvládne v dohodnutej cene, môže transportéry objednávať.

Bude sa argumentovať, že tender je síce vždy dobré riešenie, ale porovnanie cien ukázalo, koľko by mal veľký a malý transportér stáť, a ak ich za to dokážu na Slovensku zmontovať, je všetko vlastne v poriadku.

Bude sa to pompézne volať vývoj, ale skôr si to treba predstaviť ako lego zo súčastí, ktoré už sú vyvinuté a odskúšané. Preto je aj riziko, že armáda napokon od slovenských zbrojárov nedostane nič alebo brak, relatívne nízke.

Vieme, čo a prečo vlastne chceme kúpiť? Ak by aj napokon zverejnené porovnanie s cenami konkurencie dopadlo dobre, ak by aj štát predstavil funkčný prototyp a presvedčivo doložil schopnosť zorganizovať skladanie na Slovensku, ešte stále by sme z pohľadu verejného záujmu nemali definitívne vyhraté.

Doteraz totiž nikto nevysvetlil, prečo potrebujeme transportéry presne týchto parametrov a koľko ich naozaj potrebujeme. Aj jediný verejný materiál k nákupu totiž len konštatuje, že potrebujeme 81 osemkolesových a 404 štvorkolesových vozidiel.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |