Denník N

Študenti vyvinuli sedadlo vhodné do malého auta, ktoré uľahčuje sedenie seniorom a zdravotne postihnutým

Autor M. Paštéka predstavuje sedadlo na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu. Foto – STU
Autor M. Paštéka predstavuje sedadlo na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu. Foto – STU

Autori prototypu skúmali osem typov penových materiálov, ktoré testovali pri rôznej rýchlosti na viacerých povrchoch vozovky.

Študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity (STU) vyvinuli špeciálne sedadlo, ktoré uľahčuje sedenie v aute zdravotne postihnutým a zraneným ľuďom.

Výhodou sedadla je, že je určené aj pre malé mestské autá. Do auta ho netreba domontovať, z vozidla sa ľahko vysúva a tlmí vibrácie, ktoré vznikajú pri cestovaní.

Autor prototypu sedadla Michael Paštéka v správe STU povedal: „Sedadlo je bez potreby montovania. Dá sa plne integrovať do vozidla, prepojiť s elektronikou a nastaviť pre akéhokoľvek vodiča.“

Sedadlo sa po zasunutí do auta a zatvorení dverí zamkne. Zámky sa uvoľnia až po opätovnom otvorení dverí, píše sa v správe univerzity.

Ukážka výsunu sedadla z auta. Foto – archív STU

Ďalší člen tímu, Richard Hasa z STU, skúmal, aké materiály by mali pri výrobe sedadla použiť, aby sa znížili vibrácie, ktoré vznikajú pri jazde na ceste. „Zdrojom vibrácií sú najmä nerovnosti vozovky, ale aj chvenie častí automobilu. V osobnom aute vibrácie tlmí predovšetkým materiál sedadla, preto sa vodiči pri dlhšej jazde cítia unavení. Poznajú to napríklad vodiči taxíkov, ktorých môžu trápiť bolesti chrbta,“ vraví v správe univerzity Hasa.

Vedec skúmal osem typov penových materiálov, ktoré testoval pri rôznej rýchlosti na viacerých povrchoch vozovky.

Penové materiály sa líšili objemom a tuhosťou. Doktorand Hasa zistil, že najlepšie vlastnosti vykazovali materiály, ktoré mali strednú tuhosť. Príliš mäkké materiály zvyšovali pôsobenie vibrácií s nižšími frekvenciami, naopak, príliš tuhé materiály vibrácie netlmili v celom spektre a vodič sa na sedadle neustále kmital, uvádza STU.

Michael Paštéka k využitiu sedadla povedal: „Ľudia dnes chcú byť samostatní a mobilní, čoraz častejšie si za volant sadajú seniori a ľudia so zdravotnými postihnutím. Automobilky sa snažia vyjsť zákazníkom v ústrety a ponúkať modely pre čo najväčšie spektrum ľudí. Naše sedadlo môže rozšíriť oblasť potenciálnych zákazníkov práve o skupinu seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím.“

Zdroj: Správa STU

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Technológie

Veda

Teraz najčítanejšie