Priateľka darovala Selene Gomezovej obličku. Vedci skúmajú, prečo sa k druhým správame milo

Hoci je milé správanie spojené s investíciou času, energie či peňazí do druhých ľudí, vypláca sa nám. Obšťastňuje nás a posilňuje spoločenské väzby, takže sa môžeme spoľahnúť na to, že druhí nám radi pomôžu, ak to budeme potrebovať. 

Speváčka a herečka Selena Gomez (vpravo) po tom, ako jej priateľka Francia Raisa darovala obličku. Reprofoto – Selena Gomez/Instagram

Minulý rok si 76-ročná Lucy z Virgínie vážne poranila koleno. Pohyb jej robí veľké problémy a pri chôdzi si pomáha oporným rámom, „chodúľkou“.

Keď sa pred pár týždňami sťahovala, obchodníčka, ktorá jej do nového bytu vyberala rolety, si všimla jej ťažkosti a ponúkla sa, že by jej pomohla vybaliť sa a upratať. „V sobotu mám voľno, prídem vám pomôcť,“ povedala.

Sľub splnila a celý deň jej v byte pomáhala. „Mnohokrát v živote som zažila, ako sa ku mne ľudia správali milo. Vtedy si hovorím, aby som bola vďačná a k iným ľuďom sa tiež správala milo,“ zverila sa Lucy so svojím príbehom denníku Washington Post.

Altruizmus nie je záhada

Príbeh zverejnili pri príležitosti Svetového dňa milého správania (World Kindness Day), ktorý bol tento týždeň.

Etik Tomáš Hříbek z Filozofického ústavu Akadémie vied Českej republiky pre Denník N povedal, že altruistické či kooperatívne správanie bolo pre vedcov dlho záhadou. „Je zaujímavé, že ešte jeden z najznámejších raných obrancov evolučnej biológie Thomas Henry Huxley (zomrel v roku 1895 – pozn. red.) považoval altruistické správanie za vedecky nevysvetliteľné, pretože si predstavoval prírodu ako ríšu egoizmu a krutosti,“ hovorí český etik.

Hříbek však dodáva: „Najmä za ostatných 50 rokov sme zistili, že altruizmus nie je v rozpore s prírodným výberom, pretože ide o jednu z jeho stratégií. Milé správanie má celkom prirodzené vysvetlenie.“

Milé správanie k pokrvne príbuzným

Vedcom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |