Denník N

Transportéry už pripomínajú Slotovu SNS. V armádnom obchode sa zjavil pražský zubár

Minister Peter Gajdoš (na fotke) je formálne tým, kto zodpovedá za vojenské nákupy. Neformálne ich dohaduje skôr vysoký úradník a Dankov priateľ Ján Hoľko. Foto N – Tomáš Benedikovič
Minister Peter Gajdoš (na fotke) je formálne tým, kto zodpovedá za vojenské nákupy. Neformálne ich dohaduje skôr vysoký úradník a Dankov priateľ Ján Hoľko. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ešte minulý týždeň minister obrany navrhoval, aby sa na výrobe transportérov podieľali aj strojárne v Krupine, ktoré oficiálne vlastní stomatológ z Prahy a inžinier z východného Slovenska.

Pražský stomatológ René Foltán je podľa svojho životopisu lekárskou kapacitou. Pracoval na klinikách v Zürichu alebo v anglickom Guildforde. Prednáša na univerzitách, publikuje v prestížnych vedeckých časopisoch a vedie vlastnú kliniku ústnej a čeľustnej chirurgie, ktorá sídli v širšom centre Prahy.

Jednu dôležitú informáciu jeho životopis neuvádza. MUDr. Foltán aktuálne vystupuje aj ako tretinový vlastník strojární Way Industries v Krupine, ktoré vyrábajú stavebné nakladače Locust či známe odmínovacie komplety Božena.

Foltánovo meno je oficiálne zapísané v štátnom Registri partnerov verejného sektora, kde musia byť povinne fyzické osoby, ktoré môžu mať zisk zo štátnych zákaziek.

Pražský stomatológ je tak možno blízko svojmu životnému obchodu. Strojárne v Krupine vybrali nominanti SNS na ministerstve obrany ako jednu z kľúčových firiem, ktoré sa majú podieľať na výrobe transportérov pre slovenskú armádu.

Teda na obchode za 417 miliónov eur. Teda na obchode, ktorý má byť jedným z najväčších, aké vláda Smeru, SNS a Mosta-Híd plánuje urobiť.

Vojenské tajomstvo

Strojárne Way Industries sa spomínajú v materiáli, ktorý minulý týždeň predložilo do vlády ministerstvo obrany.

Materiál bol v utajenom režime, to, že obsahuje zmienky o Way Industries, však Denníku N potvrdili dva od seba nezávislé zdroje, ktoré ho mali možnosť študovať.

Sú tu aj iné veľmi jasné indície, podpredseda SNS a dlhoročný zamestnanec ministerstva obrany Anton Hrnko nedávno verejne hovoril, že zákazka má priniesť prácu do slovenských „hladových dolín“, medzi ktorými menovite spomenul aj Krupinu.

Materiál o transportéroch musel minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS) minulý týždeň z rokovania vlády stiahnuť, prišlo mu niekoľko pripomienok z ostatných rezortov. Po dopracovaní ho túto stredu predložil znovu. Na druhý pokus ho vláda schválila.

Ministerstvo teraz získalo mandát, aby dokončilo prototyp transportéra, ktorý bude postavený na báze fínskych vozidiel Patria. Pokiaľ prejde testami, vláda môže objednať sériovú výrobu až 81 vozidiel, na ktorej sa budú podieľať slovenské firmy.

V strojárňach Way Industries sa dnes vyrábajú hlavne nakladače Locust. Na báze nakladačov vyvinuli v 90. rokoch aj známe odmínovacie vozidlá Božena, ktorých tu doteraz vyrobili skoro 200. Foto – TASR

Či ministerstvo naďalej počíta so zapojením strojární Way Industries, zostáva vojenským tajomstvom – Gajdoš a jeho úradníci odmietli na tieto otázky odpovedať.

Keď sa ich Denník N snažil položiť na tlačovej konferencii, hovorkyňa Danka Capáková ju ukončila a Gajdoš s úradníkmi mlčky odkráčali bez akéhokoľvek komentára k firme Way Industries.

Praha mlčí

Zatajovanie, kto sú skutoční účastníci veľkého obchodu, začína pripomínať obdobie prvej Ficovej vlády, keď nominanti SNS zodpovedali za netransparentné obchody v desiatkach miliónov eur. Ich symbolom je predaj emisných kvót nastrčenej schránke Interblue Group, za ktorú vystupoval muž blízky vtedajšiemu predsedovi SNS Jánovi Slotovi.

Ako to vyzerá dnes? O stomatológovi Foltánovi nie je verejne známe, že by doteraz mal niečo spoločné s vojenskými obchodmi.

Prečo teda vstúpil do strojární na strednom Slovensku? Z čoho financoval svoju investíciu? Nevedno.

Denník N sa Foltána pokúšal kontaktovať celý deň na jeho klinike. Nereagoval. Dostal dva e-maily, odpovede sme urgovali cez jeho asistentky, žiadne vyjadrenie však neprišlo.

Firma veľkých mien

Ide o značný kontrast v porovnaní s predchádzajúcimi vlastníkmi tejto fabriky. Strojárne Way Industries dlhé roky ovládali silní a verejne známi hráči slovenského biznisu: exminister hospodárstva Ľudovít Černák a jeho skupina Sitno Holding, v posledných rokoch namiesto Černáka nastúpili finančníci Peter Gabalec a Martin Kvietik zo skupiny Slavia Capital. O tých sa až donedávna písalo ako o hlavných majiteľoch Way Industries.

Slavia Capital má zároveň personálne väzby na Dankovu SNS, ktorá vlani získala rozhodujúci vplyv na ministerstve obrany. Keď ministerstvo začalo dohodovať nákup transportérov, Slavia oznámila, že svoje akcie už pred nejakým časom predala.

Denníku N v októbri napísala, že vo Way Industries mala len dvadsaťpercentný podiel, ktorý postupne znižovala, až ho minulý rok predala úplne.

Komu? Aj to zostáva tajomstvom. „Investičná skupina Slavia v roku 2016 predala svoj minoritný podiel vo výške 4,44 percenta zahraničnému investorovi. Nemáme však súhlas so zverejnením jeho mena,“ napísala pred mesiacom Patrícia Packová, marketingová manažérka Slavie Capital.

Transportér od fínskej Patrie si v roku 2002 vybralo aj poľské ministerstvo obrany. Poliaci vyrábajú licenčnú verziu tohto vozidla pod menom Rosomak. Foto – Wojskowe Zakłady Mechaniczne

Málo známy inžinier

Je tu aj druhý nový spolumajiteľ fabriky Way Industries, ktorý má mať dve tretiny akcií. Podľa štátneho registra je ním inžinier Jozef Marinič, ktorý sa stal zároveň generálnym riaditeľom firmy.

Ani on nie je v zbrojárstve známou osobou. Podľa obchodného registra podniká v stavebnej firme z Prešova alebo vo firme vyrábajúcej interiérové dvere.

„Jeho meno mi nič nehovorí. Neviem, či ho osobne poznám,“ reagoval prezident Združenia bezpečnostného a obranného priemyslu Tibor Straka na zmienku o Mariničovi. Ten sa pritom v máji stal členom dozornej rady tohto združenia. Zastupuje viac než dvadsať slovenských zbrojných firiem.

Straka až dodatočne Denníku N zavolal, že si overil, že Marinič skutočne zastupuje Way Industries v rámci tohto združenia.

Zubára nekomentuje

Marinič Denníku N o sebe napísal, že v minulosti pracoval vo viacerých zbrojárskych firmách a má k tomuto odvetviu blízko.

„Pôsobil som napríklad ako výrobný a generálny riaditeľ spoločnosti Vihorlat Snina, ktorá mala zbrojársku výrobu tiež vo svojom portfóliu,“ napísal Marinič.

Pozná sa Jozef Marinič so stomatológom Foltánom, s ktorým odteraz spoluvlastní krupinskú fabriku?

Na to Marinič odmietol odpovedať. Vyhol sa aj odpovedi na otázku, kde získal peniaze na nákup väčšiny akcií fabriky, ktorá má viac než dvesto zamestnancov a aktíva v hodnote 16 miliónov eur.

Vo svojom vyjadrení len napísal, že má k Way Industries citový vzťah. „Vysoko si vážim jej zahraničné renomé, kvalitné know-how, šikovných ľudí a technologické zázemie.“

Cyperská firma

Čo z toho vyplýva? Na strategickom obchode pre slovenskú armádu sa môže podieľať firma, pri ktorej vznikajú pochybnosti, či jej oficiálni vlastníci sú skutoční, alebo iba kryjú niekoho v pozadí.

Dokumenty zverejnené v štátnom registri vyvolávajú len ďalšie otázniky. Zubár Foltán podľa nich vstúpil do krupinských strojární cez neznámu cyperskú firmu LCE Company Limited.

„Strojárne Way Industries sú spoluvlastnené cyperskou schránkou, ktorej vlastníkom je MUDr. René Foltán, stomatológ z Prahy. Takáto spoločnosť sa nemá čo objavovať pri miliardovej modernizácii s politickými vplyvmi,“ poznamenal aktivista Martin Dubéci z Progresívneho Slovenska, ktorý na tieto súvislosti upozornil ako prvý.

Slavia: Zubárovi sme to nepredali

Momentálny stav neobjasňuje ani Slavia Capital. Denník N sa finančníkov spýtal, či sú zubár z Prahy a inžinier z východného Slovenska zahraničnými investormi, ktorým predali svoj podiel.

Slavia odpísala, že ani jeden nebol účastníkom ich transakcie. Komu svoj podiel táto spoločnosť predala, stále tají.

„Slavia Capital v súčasnosti nie je personálne ani majetkovo prepojená s Way Industries a jej súčasnými akcionármi. Radi by sme vás požiadali, aby ste obchodné meno Slavia Capital používali korektne, v pravdivých súvislostiach a na základe overených faktov,“ dodala marketingová manažérka Packová.

Príliš konkrétna nie je ani ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (Most-Híd), ktorá za jednu zo svojich priorít považuje očistenie štátnych obchodov od firiem s nejasným pozadím. Práve z jej iniciatívy vznikol aj spomínaný register, do ktorého advokáti Way Industries zapísali ako spolumajiteľa zubára Foltána.

„Právna úprava je v tomto smere jasná: keď má niekto odôvodnené pochybnosti, môže dať kvalifikovaný podnet a Okresný súd Žilina sa tým bude zaoberať,“ reagovala ministerka.

Predošlý majiteľ nič netušil

Aby to bolo ešte zamotanejšie: krátko pred tým, než sa medzi vlastníkmi Way Industries objavili súčasné mená, vystupoval za zbrojovku z Krupiny úplne iný človek.

Ešte v októbri bol pri Way Industries zapísaný český manažér Tomáš Dávid, ktorý pôsobí ako predseda dozornej rady firmy Plzenská energetika.

Táto firma patrí do energetického holdingu EPH českého miliardára Davida Křetínskeho, čo je v súvislosti so zákazkou vyberanou nominantmi SNS paradoxné. Predseda Slovenskej národnej strany Danko totiž verejne Křetínskeho označoval za človeka, ktorý neprimerane zarába na slovenských cenách energií.

Křetínskeho EPH však poprelo, že by s krupinskými strojárňami malo čokoľvek spoločné. Ich manažér Tomáš Dávid vraj ani netušil, že sa v štátnom registri objavil ako vlastník.

Vysvetľuje si to tým, že ako súkromná osoba zveril úspory investičnému manažérovi, ktorý mohol v jeho mene nakúpiť a následne predať akcie Way Industries.

„V prípade pána Dávida išlo iba o pasívnu investíciu, ktorá bola spravovaná fund manažérom. Nemal akýkoľvek vplyv na činnosť či riadenie firmy,“ napísal hovorca EPH Daniel Častvaj.

Zmluvy zverejníme

Pokiaľ sa na dodávkach transportérov bude skutočne podieľať Way Industries, na rozdiel od Slotových čias sa to nominantom SNS bude horšie tajiť.

Prezident Andrej Kiska aj analytický útvar ministerstva financií Hodnota za peniaze ministra obrany Gajdoša vyzvali, aby zverejnil všetky zmluvy, ktoré v súvislosti s transportérmi budú podpísané. A to vrátane zmlúv so subdodávateľmi, čo doteraz pri žiadnom veľkom obchode ministerstvo neurobilo.

„Áno, zverejníme to,“ sľúbil v stredu generálny tajomník služobného úradu a Dankov osobný priateľ Ján Hoľko, ktorý na projekt transportérov dohliada. To isté sľúbil aj Gajdoš, ktorého si prezident v utorok pozval do Prezidentského paláca.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie