Denník N

Praha predĺžila metro, pozrite si nové stanice aj s nedostatkami

Pražské metro sa tento rok rožšírilo o štyri nové stanice na trase A. Foto - DPP Petr Hejna
Pražské metro sa tento rok rožšírilo o štyri nové stanice na trase A. Foto – DPP Petr Hejna

Pri stanovišti autobusov smerujúcich na letisko chýba eskalátor, schodisku budú hroziť mláky pri každom daždi.

V Prahe sa tento týždeň prepisovali cestovné poriadky. Dopravný podnik po siedmich rokoch otvoril nové stanice metra.

Tentoraz sa predĺžila zelená linka A, ktorá vedie naprieč historickým centrom až do západnej časti Prahy.

„Áčko“ od roku 1978 končilo na stanici Dejvická, v pondelok sa posunulo o šesť kilometrov do novej stanice Nemocnice Motol. Pred ňou ešte pribudli zastávky Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny.

Naposledy sa v roku 2008 predlžovala červená linka C na severe do Letňan.

metro-schema-150407

Každá z nových staníc má iný dizajn. Stanici Nádraží Veleslavín dominujú veľké ručičkové hodiny, nad vestibulom stanice Petřiny sa týči betónový monolit s jej názvom.

Českí novinári si pri otvorení všímali nedostatky, na ktoré cestujúci narazia.

Internet zaplavili predovšetkým obrázky zo stanice Nádraží Veleslavín. Z tejto zastávky odteraz premávajú hlavné autobusy na letisko, v hornom vestibule však chýba eskalátor. Pasažierom s kuframi začali, podobne ako na bratislavskej Hlavnej stanici, pomáhať nosiči.

Schodisko smerujúce na ulicu navyše nie je prikryté strechou. Aj menší dážď stačí, aby sa tvorili mláky.

Nová primátorka slovenského pôvodu Adriana Krnáčová napriek nedostatkom vzala dokončenie staníc ako svoju prvú príležitosť prestrihnúť pásku.

„Metro je jedinečný, nenahraditeľný dopravný systém. Štyri krásne stanice nám veľmi prospejú,“ povedala Krnáčová pri pondelkovom slávnostnom otvorení.

Predĺženie metra, na ktorom sa pracovalo od roku 2009, stálo v prepočte 715 miliónov eur. Tretinu by mala uhradiť Európska únia, pokiaľ prebiehajúce kontroly nezistia plytvanie.

Bořislavka

DPP - metro V.A
Stanica Bořislavka je prvou za doterajšou koncovou zastávkou Dejvická, dokončená však bola až ako posledná. Foto – DPP Petr Hejna
DPP - metro V.A
Stanica Bořislavka je takmer 27 metrov pod úrovňou rušnej Európskej ulice, ktorá je hlavnou cestnou tepnou na letisko. Foto – DPP Petr Hejna
DPP - metro V.A
Bořislavka je dlhá necelých 200 metrov. Foto – DPP Petr Hejna

Nádraží Veleslavín

DPP - metro V.A
Veleslavín je odteraz hlavnou prestupnou stanicou pre autobusy na Letisko Václava Havla, jej dokončenie skráti cestu na terminály o šesť minút. Foto – DPP Petr Hejna
DPP - metro V.A
Nástenné hodiny pripomínajú tradičný artefakt železničných staníc. Foto – DPP Petr Hejna
veleslavin
Schodisko na autobusovú zastávku je bez eskalátora. Foto – Miroslav Matějů
Schodisku chýba aj strecha. Stačí dážď a voda natečie dnu. Foto – Petr Šlégr
Zamestnanci budú musieť schodiská pravidelne vytierať handrami. Foto - Petr Šlégr
Zamestnanci budú musieť schodiská pravidelne vytierať handrami. Foto – Petr Šlégr
Pre porovnanie: architekti starších staníc na zastrešenie nezabúdali. Foto - Petr Šlégr
Pre porovnanie: architekti starších staníc na zastrešenie nezabúdali. Foto – Petr Šlégr

Petřiny

DPP - metro V.A
Stanici Petřiny dominuje betónový monolit a dva výťahy. Podlaha pripomína dlažbu chodníkov na ulici. Foto – DPP Petr Hejna
DPP - metro V.A
Stanicu budú vo veľkej miere využívať študenti z neďalekých vysokoškolských internátov. Foto – DPP Petr Hejna
DPP - metro V.A
Petřiny sú najhlbšou z nových staníc, vestibul je 35 metrov pod povrchom. Foto – DPP Petr Hejna

Nemocnice Motol

DPP - metro V.A
Nová konečná stanica Nemocnice Motol ústi v blízkosti najväčšej pražskej nemocnice. Foto – DPP Petr Hejna
DPP - metro V.A
Stanica sa nachádza necelých šesť metrov pod povrchom, osvetľuje ju denné svetlo. Foto – DPP Petr Hejna
DPP - metro V.A
Stanica je dlhá 160 metrov. Foto – DPP Petr Hejna

 

Teraz najčítanejšie