Denník N

Blatné je hotové, kolóny na D1 ešte len prídu, keď začnú dvíhať diaľnicu

Takto bude vyzerať Blatné. Zdroj: vizualizácia NDS
Takto bude vyzerať Blatné. Zdroj: vizualizácia NDS

Aktualizované – 11:50. Najväčšie problémy na diaľnici motoristov čakajú v čase, keď sa začne rozširovať D1 na osempruh pri vstupe do Bratislavy, myslí si analytik.

Aktualizované o 14:50 Kolóny pri Blatnom majú postupne ustúpiť. Sľubuje to Národná diaľničná spoločnosť (NDS) s tým, že vo štvrtok o 10.00 h začína spúšťať novú križovatku do prevádzky. Dopravné obmedzenie v úseku by malo zmiznúť.

„Presmerovanie dopravy a sprejazdnenie križovatky Blatné bude prebiehať po etapách s obmedzeniami,“ upozorňuje NDS na webe.

K dispozícii budú dva jazdné pruhy, okrem noci zo štvrtka na piatok. Vtedy bude na takmer stometrovom úseku na ceste medzi Bratislavou a Trnavou premávka vedená len v jednom jazdnom pruhu.

Plne prejazdná má byť cesta v pondelok.

Takto bude vyzerať križovatka Blatné:

Zdroj: NDS

Obnovenie trojpruhu bude citeľné, ale nová križovatka zároveň privedie na D1 novú dopravu, hovorí Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu.

Čaká sa na rozšírenie D1

„Križovatka bude hotová a v obidvoch smeroch bude (cesta) po nedeli v troj-pruhovom režime, ale stále na 110 km/hod. Bude o jeden pruh navyše, ale bude sa tam aj pripájať doprava,“ povedal Matej.

Citeľné to môže byť na vjazde do Bratislavy, pretože D1 stále čaká na rozšírenie.

Blatné je len prvá zo série stavieb na celom projekte rozšírenia D1. Po Senec má mať štyri pruhy pre každý smer, do Trnavy tri plnohodnotné pruhy namiesto dnešných provizórnych.

Diaľničiari majú v tomto momente rozostavanú len triblavinskú križovatku. Od roku 2015 ju stavia Porr, reálne sa stavba samotnej križovatky ešte naplno nespustila.

Ako to na nej približne vyzerá ukazuje googlemaps:

„Keď sa začne stavať Triblavina naplno, tak to bude to isté, čo Blatné,“ hovorí Matej.

Národná diaľničná upokojuje, že obmedzenia nebudú také významné.

„Počas výstavby podjazdu na D1 bude režim vedenia dopravy 3+3 jazdné pruhy, čo znamená plynulejšiu premávku ako počas výstavby križovatky Blatné,“ píše NDS.

Analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík si myslí, že križovatku by nemali dostavať skôr, než sa vyrieši iné – najcitlivejšie – miesto pri rozširovaní D1.

Na vstupe do Bratislavy bude komplikovaná stavba

„Najväčšie problémy na D1 motoristov ešte len čakajú v čase, keď sa začne rozširovať D1 na osempruh pri vstupe do Bratislavy,“ vysvetľuje Kovalčík.

Pred Triblavinou bude totiž križovanie širšej D1 a budúceho obchvatu Bratislavy, D4. Prepojenie dvoch komplikovaných stavieb si vyžiada aj dvíhanie diaľnice.

Zdroj: NDS

„Bolo by veľmi nebezpečné, ak by križovatka Triblavina bola otvorená skôr a priviedla ďalšiu dopravu na diaľnicu D1 predtým, ako dôjde k rozšíreniu tohto úseku,“ vysvetľuje Kovalčík.

NDS píše, že križovatka Triblavina momentálne čaká na vydanie rozhodnutia o zmene stavby pred dokončením. Už teraz vraj myslia aj na moment, kedy sa bude stavať križovanie pri Bratislave.

„Začiatok prác na výstavbe rekonštrukcie D1 (Bratislava-Triblavina) súvisiacej s prípravou križovatky D1/D4 sa predpokladá začiatkom roka 2019. Počas výstavby mostných objektov na D1 pre križovanie s D4 a súvisiaceho zdvihu nivelety diaľnice D1 bude doprava vedená po vetvách budúcej križovatky D1/D4 v režime 3+3 jazdné pruhy. Vetvy križovatky D1/D4 budú vybudované v predstihu,“ píše NDS.

Matej upozorňuje, že rátať treba aj s nábehom výroby v nitrianskom Jaguari. Tá tiež prispeje k zahusteniu premávky na vstupe do Bratislavy.

„Budeme mať 800 kamiónov denne v pravom jazdnom pruhu z Jaguaru,“ hovorí Matej.

Podľa Kovalčíka sa v minulosti pri D1 uvažovalo, že najprv treba rozšíriť samotnú diaľnicu, až potom stavať križovatky, ktoré na ňu privedú autá. „Momentálne to nevyzerá, že by sa naplno pripravoval celý úsek po Senec,“ povedal Kovalčík.

Kedy bude rozšírená D1 po Trnavu

Dlhšiu dobu bola v pláne výstavba priľahlých kolektorov, ktoré umožňujú pohodlné napájanie sa na diaľnicu pre šoférov. Štát oznámil rozhodnutie stavať namiesto toho osem-pruhovú diaľnicu pred niekoľkými mesiacmi. Nie je celkom jasné, ako ďaleko je s prípravou riešenia.

Štát sa teraz sústredí na kľúčový bod – križovatku obchvatu s D1 pred Bratislavou. Obchvat stavia koncesionár, ale rozšírenie D1 v zmluve nemá. Štát mu ho chcel do zmluvy pribaliť, ale zatiaľ nedošlo k dohode na cene.

Pre istotu predbežne vypísal súťaž.

Od dohody bude závisieť, kedy sa s komplikovanými prácami na vstupe do Bratislavy začne.

Podľa interaktívnej mapy analytikov z INEKO štát ráta s tým, že kľúčová časť rozšírenia D1 na vstupe do Bratislavy by mohla byť hotová v roku 2021, po Senec v roku 2023 a po Trnavu v roku 2027.

Rozšírenie D1

Teraz najčítanejšie