Denník N

Obchodný dom na Kamennom námestí v Bratislave by mal zachrániť štát

Skica komplexu na Kamennom námestí od Ivana Matušíka Zdroj: SNG
Skica komplexu na Kamennom námestí od Ivana Matušíka Zdroj: SNG

Ak Bratislava nemá vyzerať ako wannabe dubajček, komplex na Kamennom by sa mal zachovať na kultúrne účely.

Bratislava nedostala od EÚ liekovú agentúru, ale v 60. rokoch minulého storočia dostala od Prahy úlohu hostiť nový podnik, ktorý mal postaviť po celom Československu sieť obchodných domov. Bolo to jediné generálne riaditeľstvo federálneho podniku v Bratislave. Cez bratislavský obchodný dom dostala sieť meno Prior, ktorý potom niesli desiatky moderných budov v centrách miest republiky.

Na posledný veľký hurhaj s otvorením obchodného domu v Bratislave si starší obyvatelia mohli pamätať ešte dlho pred druhou svetovou vojnou. Otváral sa Brouk a Babka, budúca staršia polovica obchodného domu Dunaj na Námestí SNP. Prior prišiel po vyše 30 rokoch, oveľa väčší a opäť najmodernejší. Režim, ktorý začal prídelovými lístkami a sľuboval svetlú budúcnosť, roky len rečnil a teraz prinášal dôkaz.

V polorozpadnutej, stále povojnovej Bratislave stál Prior v priestore ako monument, do ktorého sa dalo vojsť a nakupovať. Tovaru bolo pri otvorení za sto miliónov Kčs. Presne pred 49 rokmi, 20. novembra 1968, to musela byť obrovská zmena.

Prirodzene, ľudia v tom období riešili skôr tanky v uliciach, ale historické fotografie z roku 1968 ukazujú davy, ktoré musia do nového obchodného domu púšťať po fázach.

Obchodné domy sú minulosť

Obchodné domy komunisti v ekonomickej skladačke potrebovali ako prehľadne ovládateľné odbytisko priemyslu a na posilnenie vnútornej spotreby.

Dnes budovu na Kamennom námestí drží pri živote britské Tesco v podstate náhodou. Kúpa bývalých najziskovejších obchodných domov v Československu bola spôsobom, ako vstúpiť na trh s niečím v hrsti.

Obchodné domy sú špecifická veda a Tesco v nej nie je doma. Doma v Británii je to lacný supermarket, obchodné domy nikdy neprevádzkoval. Naopak, bol dravou silou, ktorá zastaraným obchodným domom konkurovala. Veľké nehnuteľnosti v centrách postkomunistických miest najprv Tesco naplnilo sortimentom aj aurou lacného hypermarketu.

Pred desiatimi rokmi sa rozhodol tému obchodného domu predsa len nejak uchopiť, vytvoril značku My a kompletne zrekonštruoval interiéry dvoch najprestížnejších Priorov – v Prahe a Bratislave.

To bolo pred krízou a pred problémami Tesca doma v Británii. Teraz Briti svoju komunistickú pozostalosť predávajú, zatvorili a rozpredali Priory v Žiline, Nitre, Prešove, taktiež väčšinu z nich v Česku. Noví majitelia ich zväčša prestavajú na nákupné centrá.

Bratislavský obchodný dom si zatiaľ Tesco nechalo, je to komplikovanejší prípad. Hotelovú časť a niektoré budovy a pozemky okolo vlastní česká firma Lordship. Ďalšiu časť pozemkov v okolí vlastní mesto. Avšak biznis sa asi nezlepšuje. Pred dvadsiatimi rokmi nemal obchod žiadneho seriózneho konkurenta. Dnes sú to okrem množstva supermarketov v bezprostrednom okolí aj nákupné centrá Aupark a Eurovea, v najbližších rokoch ešte Stanica Nivy, Eurovea 2 a množstvo obchodnej plochy v novom developmente blízkych štvrtí Nivy a Lido.

Tesco je v obchodných domoch len jednou nohou a vôbec nič sa nestane, ak ju z tých dverí úplne vytiahne. Čo potom s Kamenným námestím?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Výstavba v Bratislave

Teraz najčítanejšie