Ocenili výstavu o Slovenskom štáte, skupinu Fallgrapp aj filmy Piata loď a Špina. Pozrite si výsledky Cien Nadácie Tatra banky za umenie

Medzi laureátmi hlavných cien a cien pre mladých tvorcov do 35 rokov sú filmári, divadelníci, spisovatelia, hudobníci, dizajnéri, umelci aj jeden kurátorský tím.

22. ročník Cien Nadácie Tatra banky pozná víťazov.

„Minulosť nás dobieha, účinne jej čeliť dokáže len umenie, kultúra, humanitné vedy. Žiaden iný segment spoločnosti boj s ideológiami nezvládne,“ hovorila historička umenia Bohunka Koklesová v čase, keď bolo jasné, že výstava Sen x skutočnosť - Umenie & propaganda 1939 – 1945 prilákala do Slovenskej národnej galérie rekordný počet divákov. Výstavu o komplikovanom období našich dejín si prišlo pozrieť dvadsaťšesťtisíc divákov, čo je štvornásobne viac, ako chodí na iné výstavy.

Celý projekt, ktorého súčasťou je aj samostatná webová stránka, sa vyvíjal viac než dva roky. Jeho dosah bol naozaj obrovský. Všetky sprievodné podujatia vrátane prednášok pre školy boli plne obsadené, katalóg sa ihneď vypredal. Najnovšie sa galéria chystá sprístupniť 3D verziu výstavy online, takmer hotová je už aj dotlač knihy, ktorá podrobne rozoberá jednotlivé kapitoly. Pre národnú galériu to nebol úplne samozrejmý a štandardný krok. V čase, keď ešte nebolo zrejmé, ako sa situácia vyvinie po posledných parlamentných voľbách, sa ním však plne prihlásila k spoločenskej zodpovednosti a najmä, nešla na to jednoducho – rozdelením sveta na tých dobrých a zlých.

Teraz prácu trojice hlavných kurátoriek výstavy – Kataríny Bajcurovej, Petry Hanákovej a Bohunky Koklesovej, ocenila aj porota Cien Nadácie Tatra banky za umenie. Porota je zložená z doterajších laureátov ceny a spomedzi nominácií rozhoduje o víťazoch Hlavných cien a špeciálnych cien pre mladých tvorcov do 35 rokov.

Laureátmi Hlavnej ceny sú Iveta Grófová, Marián Pecko, Pavol Bálik, Daniela Varínska, Mária Ferenčuhová a kurátorky Katarína Bajcurová, Petra Hanáková a Bohunka Koklesová.

Špeciálnu cenu pre mladých tvorcov do 35 rokov získali Tereza Nvotová, Marek Geišberg, Vlasta Kubušová a Miroslav Král (crafting plastics! Studio), skupina Fallgrapp, Alena Sabuchová a Juraj Gábor.

Laureáti Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2017

Hlavná cena

Záber z filmu Piata loď.

Audiovizuálna tvorba, film, TV a rozhlas

Iveta Grófová (za réžiu filmu Piata loď)

Rodinná dráma, ktorá vznikla na motívy úspešného rovnomenného románu Moniky Kompaníkovej, ponúka pohľad do sveta dospelých očami detí i pohľad do detského sveta, ktorý dospelí nemávajú. Je o deťoch, ktoré hľadajú záchranné člny spájajúce svet fantázie a tvrdú realitu života. Desaťročná Jarka sa pokúša napraviť nie práve ideálny svet dospelých – ukradne dve batoľatá a v opustenej záhradnej chatke sa hrá na rodinu, akú by chcela mať. Grófová od prvých záberov rozmaznáva divákov zrak aj sluch magickým a neopozeraným spektrom farieb a zvukov, výborným obsadením detských aj dospelých postáv (nehercami) podtrháva ich charaktery aj miesto v Jarkinom svete a s neomylným inštinktom vyberá tie detaily a epizódy z knižného deja, ktoré sú pre vykreslenie jeho atmosféry kľúčové. Režisérka opäť potvrdila, že má nielen dobre vyvinutý cit pre výber silného príbehu, ale tiež nadanie preniesť jeho vnútorné pnutie a atmosféru divácky príťažlivým spôsobom na plátno.

Divadlo

Marián Pecko (za réžiu inscenácie Vojna nemá ženskú tvár, SKD, Martin)

Téma inscenácie Vojna nemá ženskú tvár podľa jedinečnej literárnej predlohy držiteľky Nobelovej ceny Svetlany Alexijevič je pre diváka šokujúca a zároveň mimoriadne pútavá. Podobne ako kniha, aj jej dramatizácia vyrastá z dokumentárneho základu orálnej histórie, no usiluje sa sprostredkovať predovšetkým emocionálny svet sovietskych žien – aktívnych vojačiek počas druhej svetovej vojny. Je epická, citlivo utkaná z jednotlivých rozprávaní, ktoré sú prezentované siedmimi ženskými postavami v sugestívnom podaní herečiek martinského divadelného súboru. Marián Pecko sa sústredil práve na to, čo je za zapísanými dejinami. Na ženské tváre a duše, ktoré tieto dejiny skutočne žili. Na každú sekundu dňa, ktorú prežili na fronte po boku  mužov, zbraní, ranených a mŕtvych. O to viac divákmi otrasie vnútorná sila a odvaha žien, ich pragmatickosť, ale aj obyčajný strach a túžby.

Z knihy Italo Calvino – Neviditeľné mestá, Artforum, 2017.

Dizajn

Pavol Bálik (za koncept a grafickú úpravu knihy Italo Calvino – Neviditeľné mestá, vydavateľstvo Artforum)

Kniha Neviditeľné mestá talianskeho spisovateľa a mysliteľa Itala Calvina roky fascinuje čitateľov, architektov aj filozofov. Jej aktuálne slovenské vydanie je výnimočné vďaka rafinovanej grafickej úprave Pala Bálika a výtvarnej koncepcii ilustrátorky Daniely Olejníkovej. Obaja dostali z vydavateľstva Artforum pri tvorbe vizuálnej stránky voľnú ruku a vytvorili neobyčajné stvárnenie Calvinovho diela. Na prvý pohľad sa čitateľ dostáva do kontaktu s klasickou knihou. Grafický dizajnér Bálik stojí za celkovým spracovaním knihy, typografiou a za nápadom schovať kresby dovnútra dvojlistov, aby čitateľovi pripravil dve možnosti čítania. Pri predstavovaní si jednotlivých miest, ktoré autor opisuje, si môžete dotvárať vlastné vizuály k textu a využiť tak svoju fantáziu, alebo zlepené dvojlisty rozrezať špeciálnou rezacou pomôckou v tvare starovekého cestovného dokladu a odhaliť Olejníkovej ilustrácie. Výsledkom nie je obyčajná kniha, ale doslova galéria so stálou expozíciou.

Hudba

Daniela Varínska (za interpretačný výkon v klavírnom recitáli – R. Schumann,   J. Cikker, L. van Beethoven v rámci Bratislavských hudobných slávností 2016, Malá sála Slovenskej filharmónie)

Slovenská klavírna virtuózka Daniela Varínska, ktorá sa v roku 2016 dožíva významného životného jubilea, patrí k nesmierne disponovaným interpretom so sugestívnym prejavom a s vybrúseným rukopisom. Napriek výrazným technickým danostiam sa pri svojich umeleckých interpretačných výkonoch vyhýba prázdnemu virtuóznemu exhibicionizmu, vyhľadáva diela so závažným obsahom a s filozofickým nadhľadom. V jej koncertnom repertoári sa nachádzajú náročné diela sólovej, komornej i koncertnej klavírnej literatúry. Svedčí o tom i dramaturgická zostava sólového recitálu na Bratislavských hudobných slávnostiach, prinášajúca naprieč storočiami vrcholné diela klavírnej svetovej i slovenskej literatúry: Roberta Schumanna – Humoreska B dur, op. 20, Jána Cikkera – Tatranské potoky, tri etudy pre klavír (1954) a Ludwiga van Beethovena – Sonáta č. 32 C mol, op. 111.

Literatúra

Mária Ferenčuhová (za básnickú knihu Imunita, vyd. Skalná ruža)

Ferenčuhovej bytostne civilná mestská poézia, špecificky citlivá a vnímavá voči spoločenským fenoménom, v jej básnickej knihe nadobúda výrazne fyzický až fyziologický charakter. Dlhodobá autorkina fascinácia momentom prieniku cudzorodého a obrany pred jeho účinkami tu dostáva biologický až medicínsky tvar. Inovatívne pracuje s tradíciou písania ako terapie, no posúva ho predovšetkým smerom k básneniu ako neúprosnej diagnostike subjektu, k analýze jeho vzťahu k sebe samému, k svojmu telu, k budovaniu vlastného ja, svojej novej identity a jej vzťahu k najbližším, k bezprostrednému okoliu aj k paralelne sa vyvíjajúcim príbehom a osudom. Jej verše sú nevšedne neľútostné vo výraze, zdrvujúce svojou nemilosrdnou vecnosťou.

Výstava Sen x skutočnosť. Umenie a propaganda (1939 – 1945) trvala v SNG do konca februára. Jej pokračovanie bolo v Kunsthalle Bratislava. Foto – Martin Deko

Výtvarné umenie

Katarína Bajcurová, Petra Hanáková, Bohunka Koklesová (za koncepciu a kurátorstvo výstavy „sen x skutočnosť/Umenie & propaganda 1939 – 1945“, SNG, Bratislava)

Výstava reflektovala obdobie existencie Slovenského štátu (1939 – 1945), patriace k najkontroverznejším v novodobých dejinách. Mapovala v tomto historickom kontexte postavenie a premeny podôb a funkcií umenia, vizuálnej kultúry a propagandy v inkriminovaných rokoch. Poukázala na paradoxy fungovania vizuálneho umenia v sieti doteraz viac či menej tabuizovaných súvislostí, ideologických a sociokultúrnych väzieb v rámci vtedajšieho režimu v celej žánrovej šírke (maliarstvo, sochárstvo, kresba, grafika, fotografia, film, úžitkové umenie a dizajn). Snažila sa poukázať na možnú závislosť či nezávislosť (autonómnosť) umenia od spoločnosti (štátu, moci), špecifiká výtvarnej prevádzky, problematiku propagandy či vizuálnej kultúry každodenného života. Výstava zaznamenala mimoriadny návštevnícky ohlas, aký vo výstavnej prevádzke Slovenskej národnej galérie dosiaľ nemal obdobu.

Špeciálna cena Mladý tvorca pre autorov do 35 rokov

Z filmu Špina Terezy Nvotovej.

Audiovizuálna tvorba, film, TV a rozhlas

Tereza Nvotová (za réžiu absolventského filmu Špina)

Špina je hraný debut a zároveň absolventský film režisérky Terezy Nvotovej. Pochmúrna psychologická dráma z prostredia dospievajúcich detí sa odohráva v súčasnej Bratislave a je príbehom sedemnásťročnej Leny, ktorá zažíva svoju prvú lásku, dobrodružstvá s kamarátmi, ale aj problémy v rodine. Jej pomerne normálne dospievanie naruší znásilnenie, ktoré ju fatálnym spôsobom poznačí. Angažovaná celovečerná snímka poukazuje na zamlčané sexuálne násilie a pokútny stav na psychiatriách – na chladné prostredie plné depresie, drsného slovníka a beznádeje. Režisérka pozoruje vonkajšie prejavy Leninho vnútorného trápenia, uzavretie sa pred okolím, jej zmätok, stratu sebaúcty až letargiu a snaží sa podať pozitívny odkaz o vyrovnaní sa s traumou a o tom, ako sa dá prekonať. Film je z mnohých stránok zvládnutý suverénne, má presne vykreslené prostredia i nálady, presvedčivé dialógy a vynikajúce herecké obsadenie.

Divadlo

Marek Geišberg (za herecký výkon – postava Ichareva v inscenácii Hráči, SKD, Martin)

Podvod ako životný štýl – podvádzanie ako zamestnanie, umenie, zmysel života. Gogoľova inteligentná komédia bez kladnej postavy ponúka nielen spoločensko-kritický obraz sveta, v ktorom nie je miesto pre morálne ideály, ale aj tragikomický príbeh ľudskej ambicióznosti. Vďaka svojmu pragmatickému, cynicky priamemu jazyku je otvorená súčasným interpretáciám. Inscenácia v réžii umeleckého šéfa SKD Lukáša Brutovského pokračuje v dramaturgickej línii návratov k vrcholným dielam ruskej klasiky a ponúka priestor predovšetkým mladej generácii hercov martinského divadla. Brutovský dbá na vnútorný dramatizmus inscenácie a neutápa sa vo vonkajškových efektoch, jeho práca je badateľná najmä na pozornom modelovaní hereckých kreácií, kde aj v malých nuansách (práca s rekvizitou, kontrastom slova a konania, reakciou hereckých partnerov) badáme cieľavedomé režijné vedenie. Najväčší herecký priestor dostal Marek Geišberg ako kartár Icharev. Jeho výkon sa vyznačuje dávkou koncentrovanej energie, ktorou zbytočne neplytvá. V logických a postave prirodzených intenciách škáluje reakcie svojho podvodníka, a tak sa jeho výkon stáva centrom diania i hereckého kolektívu.

Vlasta Kubušová a Miroslav Král pracujú ako autorská dvojica, ich štúdio Crafting Plastics! spolupracuje s vedcami zo Slovenskej technickej univerzity, ktorí pracujú na vývoji bioplastov. Foto – Crafting Plastics!

Dizajn

Vlasta Kubušová, Miroslav Kráľ (za kolaboratívny projekt – Crafting plastics! studio a dizajn okuliarov z bioplastu)

Crafting plastics! studio je interdisciplinárny projekt, ktorý sa zameriava na výskum v oblasti udržateľných materiálov a ich inovatívnej integrácie do nášho denného života. Momentálne sa jeho tvorcovia zameriavajú na výskum a inovácie vo sfére bioplastov, experimentujú, spolupracujú a produkujú s ohľadom na celý životný cyklus produktu. Premiérovú sériu cp!s collection 1 tvoria okuliare vo formáte ready-to-wear, navrhnuté pre nositeľov, ktorí majú radi progresívne a nekonvenčné riešenia. Produkt demonštruje ambíciu skupiny tvoriť úprimné výrobky, ktorých materiál a technologický pôvod je priamo pretavený do ich dizajnérskej podoby. Výrazový jazyk je redukovaný na najzákladnejšie prvky, ktoré vo výsledku reflektujú konštrukčné procesy vo vzťahu k ich vytváraniu.

Fallgrapp tvorí osem muzikantov, hlavné postavy sú Jureš Líška a speváčka Nora Ibsenová. Foto – Michal Zahornacky

Hudba

Skupina Fallgrapp (za album V hmle, vyd. Gergaz)

Originálny elektroakustický projekt Fallgrapp na čele s muzikantom Jurešom Líškom vznikol v roku 2012, o rok neskôr sa vyprofilovala 6-členná koncertná zostava, ktorá sa neskôr rozrástla o ďalších dvoch členov. Na koncertoch spájajú elektroniku s husľovým triom, perkusiami, bicím nástrojom, gitarou a vokálom. Album V hmle nepriamo nadväzuje na debut Rieka, ale vo svojej podstate je odlišný a zvukovo veľmi zaujímavý. Výraznou novinkou je, že v skladbách neznejú len ženské, ale už aj mužské hlasy a je citeľný vplyv rôznych žánrov a umelcov. S hosťami ako Juraj Benetin, Vec, Jimmy Pé, Samuel Hošek a Nina Kohoutová Fallgrapp neuberá na svojom rukopise a ponúka jeden z najzaujímavejších slovenských albumov.

Literatúra

Alena Sabuchová (za zbierku poviedok Zadné izby, vyd. Amma)

Zbierka poviedok Zadné izby je knižným debutom mladej autorky Aleny Sabuchovej. Predstavuje deväť tematicky prepojených príbehov, ktoré sa sústredia okolo priestoru v jeho fyzickej aj metaforickej podobe. Zadné izby sú všeobecne vnímané ako priestor, ktorý je marginálny, no predsa sa tam niekedy skrýva to najdôležitejšie, hoci bolestivé. Postavy si do svojich vnútorných „zadných priestorov“ odkladajú veci aj ľudí, s ktorými sa nedokážu rozlúčiť, hoci by mali. Príbehy sa pohybujú na hranici reality, občas majú hlavné hrdinky zvláštnu schopnosť vidieť a pomenovať veci inak ako ostatní. Autorka so svojským humorom a nadhľadom reflektuje svet aj ľudí okolo seba.

Juraj Gábor je aj autorom Zrakovej pyramídy, ktorá stojí nad obcou Súľov-Hradná. Foto N – Tomáš Benedikovič

Výtvarné umenie

Juraj Gábor (za autorstvo inštalácie Vertikálna gradácia, Galerie Kostka, Praha, kurátorka Zuzana Jakalová)

Inštalácia Vertikálna gradácia je priestorovou situáciou, objektom, miestom pre fyzickú a percepčnú kontempláciu. Nabáda k jej fyzickému preskúmaniu i k sústredenému pozorovaniu a s divákom si týmto spôsobom vytvára mnohovrstevný vzťah vzájomných interakcií. Gáborova veľkorysá drevená konštrukcia zaplnila celý priestor galérie, ale napriek tomu nie je pre inštaláciu charakteristická monumentalita (ako by sa to mohlo na prvý pohľad zdať), ale predovšetkým intímny prežitok vlastnej telesnosti a prítomného okamihu.

[/pullboth]