Denník N

Čínska hrozba pre Markízu?

České médiá vo vlastníctve Číňanov začali o Číne informovať výhradne pozitívne. To isté by sa mohlo stať aj na Slovensku.

Autor pôsobí v Inštitúte ázijských štúdií a Transparency International Slovensko
Tento text vznikol v rámci projektu ChinfluenCE,
ktorý mapuje čínsky vplyv v strednej Európe.
Text vznikol s finančnou podporou National Endowment for Democracy.

Už dlhšie sa vie, že televízia Markíza je na predaj. Pred pár dňami prejavili záujem o kúpu finančná skupina Penta v spolupráci s čínskou spoločnosťou CEFC China Energy. Tá je na Slovensku známa najmä ako minoritný akcionár J&T Finance Group. U našich českých susedov sú však aktivity CEFC omnoho pestrejšie.

Okrem leteckého prepravcu Travel Service a pivovaru Lobkowitz, spoločnosť v minulosti investovala aj do českej televízie Barrandov, ktorú rád využíva prezident Zeman na komunikáciu s verejnosťou. Okrem nej CEFC vlastnilo aj týždenník Týden.

Skôr než začneme plesať, že čínsky investor ide u nás na nákupy, je nutné zamyslieť sa, aký vplyv bude mať jeho vstup do jedného z našich najvplyvnejších médií. Vstup CEFC do českých médií mal podstatný vplyv na ich tvorbu. V období, keď vlastnila Barrandov a Týden, tieto médiá informovali o Číne výhradne pozitívne.

Môžeme očakávať, že vstup čínskej firmy do Markízy na ňu bude mať podobný vplyv. Doteraz vo vysielaní Markízy prevažovalo negatívne a neutrálne pokrytie Číny. Obzvlášť vysoký podiel neutrálnych reportáží (až 50 percent) svedčí o nepolarizovanom mediálnom diskurze umožňujúcom viesť konštruktívnu debatu. Z oblastí blízkych záujmom CEFC Markíza vysielala pomerne vysoký podiel reportáží o energetike v spojení s Čínou, pričom až na jeden prípad sa o Číne vyjadrovala neutrálne. Ak sa však vstup CEFC prejaví podobne ako v Česku, Markíza by o čínskych investíciách do energetiky v budúcnosti informovala už len pozitívne. Spolu s jej vysokou sledovanosťou by to znamenalo zásadný pozitívny vplyv na pohľad verejnosti na Čínu a čínske investície, a to aj do strategicky významných odvetví slovenského hospodárstva.

Na Slovensku sa o Čínu takmer nezaujímame. Kým o vplyve Ruska na Slovensku sa bavíme takmer na dennej báze, o vplyve Číny nedebatujeme a vlastne o ňom ani nič nevieme. Mediálna debata o Číne je na Slovensku pomerne plytká. Len ťažko si predstaviť, že obdobný vstup jednej z najväčších ruských spoločností by nerozpútal rozsiahlu debatu o ruskom vplyve. V prípade čínskeho investora však takáto diskusia chýba. Český príklad nám však ukazuje, že je nutné konštruktívne sa venovať nielen ruskému, ale čínskemu vplyvu na Slovensku.

V Česku je momentálne takáto diskusia nemožná v dôsledku vysokej polarizácie mediálneho diskurzu. Neutralita slovenského diskurzu ju v zásade umožňuje viesť. Čínske investície totiž netreba dopredu odsudzovať a označovať za hrozbu. Je však potrebné mať ujasnenú víziu, čo si od nich sľubujeme, v ktorých oblastiach budú pre nás najprospešnejšie, a kde leží pomyselná červená čiara, za ktorou si chceme udržať nezávislosť od priameho zahraničného vplyvu. Nezávislosť médií nepochybne už za červenou čiarou leží.

Teraz najčítanejšie