Denník N

Vláda ide na výjazd – do Bratislavy, aby rozhodla o ústupkoch J&T a HB Reavis

Developeri sľubujú, že postavia novú električkovú trať a lanovku do Petržalky.
Developeri sľubujú, že postavia novú električkovú trať a lanovku do Petržalky.

Vláda bude o významných investíciách pre developerov rozhodovať o dva týždne, na rokovanie by mali prísť aj primátor a starostovia. Proti udeleniu štatútu spustili aktivisti petíciu, tvrdia, že nie je vo verejnom záujme.

Už o dva týždne sa môže ukázať, či má v Bratislave konečné slovo mesto alebo developeri. Vláda na 13. decembra naplánovala netradičné výjazdové rokovanie v Bratislave, na ktorom bude rozhodovať o udelení štatútu významnej investície pre J&T Real Estate a HB Reavis. Presné miesto rokovaní zatiaľ nie je známe, pozvánku dostane aj primátor Ivo Nesrovnal.

Súboj o významné investície, ktoré výrazne zasiahnu do tváre mesta, sa krátko pred plánovaným rozhodnutím vlády zosilnil.

J&T si na Facebooku platí reklamu, kde promuje svoje sľubované električkové trate a ukazuje okolo nich obľúbené miesta v Starom Meste a v Ružinove. Svoj projekt nazýva Spojenou Bratislavou.

Proti tomu, aby štát zvýhodnil developerov, sa zasa postavila iniciatíva Slobodné mesto, ktorá v utorok spustila internetovú petíciu. Aktivisti tvrdia, že projekt Spojenej Bratislavy nie je vo verejnom záujme, developerom uľahčí výstavbu aj v rozpore s územným plánom a diskusia nebola dostatočná.

Vyzývajú preto podpredsedu vlády Petra Pellegriniho (Smer), aby rešpektoval nesúhlasné stanoviská hlavného mesta aj mestských častí Petržalky a Ružinova, ktoré si sám vyžiadal. Zároveň žiadajú premiéra a členov vlády, aby návrh neschválili a vytvorili priestor pre demokratický a udržateľný rozvoj mesta.

Prečo je štatút taký problém? Mesto prakticky úplne stratí kontrolu nad projektmi a o povoleniach budú rozhodovať štátne úrady. Radnice tiež prídu o milióny eur z príspevku na rozvoj, z ktorého by teoreticky mohli vybudovať infraštruktúru aj bez pomoci developerov.

Pellegrini vláde pravdepodobne odporučí štatúty pre J&T aj HB Reavis schváliť, hoci predtým tvrdil, že tak bez súhlasu samospráv neurobí.

J&T sľubuje postaviť novú električkovú trať pri svojich projektoch. Zdroj – spojenaba.sk

Developeri: Zvýši sa medzinárodný význam mesta

Developeri doteraz tajili presné znenie žiadostí o štatút, tie zverejnil Pellegriniho úrad až teraz v rámci medzirezortného konania (pre J&T tu, pre HB Reavis tu).

J&T v žiadosti argumentuje najmä vytvorením okolo tisíc pracovných miest, podporou cestovného ruchu na oboch stranách Dunaja, dopravnými riešeniami či ekonomickým rozvojom mesta.

„Zvýši sa medzinárodný význam mesta, stúpne hodnota mestských priestorov a zlepší sa reprezentatívny architektonický a urbanistický potenciál Bratislavy ako vstupnej brány do východnej Európy,“ píše developer v žiadosti.

J&T vlastní väčšinu pozemkov, na ktorých chce stavať, no asi 5 percent stále patrí iným ľuďom. J&T napríklad nemá ešte vysporiadané všetky pozemky v Petržalke, kde si už nakreslili veľkú administratívnu, obytnú a rekreačnú zónu pri Dunaji Nové Lido. So štatútom však budú môcť majiteľov vyvlastniť podobne, ako to štát robí pri výstavbe diaľnic.

J&T žiada úľavy pre pokračovanie Eurovey, blízku administratívnu budovu na mieste starej tlačiarne Versus, Klingerku, Triangel na Pribinovej ulici, Nové Lido v Petržalke medzi Starým mostom a Mostom Apollo a dve nové trate električiek na oboch brehoch Dunaja. Spolu chcú do roku 2027 preinvestovať okolo miliardy eur.

HB Reavis vo svojej žiadosti argumentuje takmer rovnako ako J&T. Projekt je podľa developera vo verejnom záujme, podporí zamestnanosť dvomi tisícmi nových miest, pozitívne zmení mesto, vytvorí dopravné riešenia, ktoré zaťažujú životné prostredie menej a prinesie viac turistov na oba brehy Dunaja.

V projekte Smart City chce postaviť novú stanicu Nivy, parkovací dom pri Nivách s kapacitou 1200 miest, administratívne budovy, lanovku cez Dunaj s viacerými stavbami a kancelársku budovu v lokalite Alfapark pri Novom Lide. Všetky stavby za zhruba miliardu eur majú byť hotové do roku 2033.

 

Nové Lido Bratislava

Pellegrini nerešpektuje lokálnych poslancov

Okrem aktivistov v petícii kritizujú Pellegriniho aj miestni politici, ktorým sa nepáči, že ich vláda pri rozhodovaní o štatúte obchádza.

Po župných voľbách to dokonca Pellegrinimu vyčítal komunálny politik zo Smeru Martin Borguľa. Na Facebooku napísal, že Pellegrini podpílil konár všetkým kandidátom Smeru, keď pár dní pred voľbami podporoval štatút významnej investície pre developerov proti vôli miestnych poslancov.

Borguľa aj teraz hovorí, že vláda by nemala rozhodovať bez súhlasných stanovísk zastupiteľstiev mesta alebo dotknutých mestských častí.

Pellegrini štatút už otvorene obhajuje, tvrdí, že Bratislava sa musí rozvíjať skokovo, inak nemôže súperiť s Viedňou a Budapešťou.

„Mám obavu, že hystéria, ktorá sa okolo toho spustila, môže zneistiť členov vlády tak, že by sa vláda mohla rozhodnúť aj opačne,“ povedal Pellegrini v debate na HN Clube Hospodárskych novín v októbri.

Vizualizácia Stanice Nivy s obchodným centrom. Zdroj – HB Reavis

Matečná sa chce o štatúte rozprávať

Členovia vlády zatiaľ nehovoria štatútu jednoznačné áno ani nie. Čerstvá podpredsedníčka vlády za SNS a ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná tvrdí, že sa chce téme venovať a diskutovať o nej aj s Pellegrinim. „Zvlášť za tých okolností, že mestské časti Petržalka a Ružinov s udelením štatútu významnej investície nesúhlasili,“ odpísal jej tlačový odbor.

Minister hospodárstva Peter Žiga (Smer) sa chce k štatútu vyjadriť až po medzirezortnom konaní.

„Či návrh podporím alebo nie, sa môžem vyjadriť potom, keď ten návrh uvidím. Zatiaľ som ho nevidela,“ hovorí zasa ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (Most-Híd). Ministerstvo životného prostredia Lászlóa Sólymosa (Most-Híd) odkázalo, že udelenie štatútu nemá žiaden dosah na dodržiavania zákona o environmentálnych vplyvoch či blízkej envirolegislatívy.

Udelenie štatútu už odmietli petržalskí aj ružinovskí poslanci a zatiaľ je proti aj zastupiteľstvo mesta, ktoré zaviazalo primátora, aby bez nich žiadny súhlas nedal.

Primátor nepovedal, či štatút podporí

Primátor Ivo Nesrovnal zatiaľ robí tajnosti a nepovedal jasne, či štatút podporí. Opakuje, že víta akékoľvek investície, komunikuje s vládou a projekty bude posudzovať podľa toho, ako zapadnú do koncepcie rozvoja mesta, či budú obohatením nosného dopravného systému mesta a či prinesú prospech Bratislavčanom.

Ak vláda nakoniec udelenie štatútu schváli, bude primátorovi odporúčať spoluprácu s developermi, čo sa týka najmä výstavby na mestských pozemkoch.

Poslanec mesta aj národnej rady Ondrej Dostál (OKS) sa chce vo štvrtok na hodine otázok pýtať Pellegriniho, či odporučí vláde schválenie investície. „Ak bude príležitosť, otvorím to na pôde parlamentu.“ Budúci týždeň má rokovať aj mestské zastupiteľstvo, Dostál predpokladá, že sa poslanci budú štatútu venovať.

Ak by však vláda ignorovala samosprávu, nemôžu podľa neho podniknúť už žiadne právne kroky. „Zákon dáva právo rozhodnúť vláde a názor zastupiteľstva nie je pre ňu záväzný. V normálnej krajine by vláda mala rešpektovať stanovisko zastupiteľstva hlavného mesta, ale môžeme predpokladať, že vláda Roberta Fica sa na to bude pozerať inak ako poslanci mestského zastupiteľstva.“

Poslankyňa Lucia Štasselová (nezávislá) hovorí, že developeri už projekt prezentovali na komisiách mesta a chcú prísť aj na budúce zastupiteľstvo, no poslanci doteraz nepoznajú odborné stanovisko mesta ani text žiadosti o udelenie štatútu.

Výstavba v Bratislave

Teraz najčítanejšie