Denník N

V uliciach Prahy Číňania vyložili stovky zdieľaných bicyklov a plánujú tisíce

Bicykle Ofo sú výrazne žlté, už ich husté rozmiestnenie v uliciach zvykne byť reklamou. Foto: Fotolia.com
Bicykle Ofo sú výrazne žlté, už ich husté rozmiestnenie v uliciach zvykne byť reklamou. Foto: Fotolia.com

Ofo môže byť spôsob, ako aj v Bratislave zlepšiť cyklistickú infraštruktúru.

Bežnou súčasťou ulíc Prahy 7 sú už takmer mesiac masívne žlté bicykle s košíkom v prednej časti. Sú veľmi ľahké, jeden má niečo vyše 15 kilogramov a sú jednoducho vybavené – trojstupňová prehadzovačka, svetlo, zvonček, blatník.

Neviditeľnou, ale významnou časťou výbavy je GPS zariadenie vo vnútri rámu. Bicykel totiž nie je o nič priviazaný, stojí v ulici a kontrola polohy je akou-takou zárukou, že sa nestratí. Odísť sa na ňom nedá, blokuje ho kovová podkova na zadnom kolese, pod QR kódom. Ak kód naskenujete mobilnou aplikáciou, signál prejde cez internetové servery niekde v inej časti sveta, začujete cvak, podkova sa uvoľní a bicykel je váš.

Je to tak trochu magické – na ulici nájdete dopravný prostriedok, ktorý vám vôbec nepatrí, telefónom ho „odomknete“ a môžete ho použiť.

Čínsky startup zdieľaných bicyklov Ofo rozmiestnil v Prahe 7 na začiatok 300 takýchto žltých bicyklov. Jazdy sú v pilotnej prevádzke zadarmo. Ofo chce počet bicyklov v Prahe do konca budúceho roka zdesaťnásobiť.

V strede lúky zaparkovaný zdieľaný bicykel Ofo v Prahe 7. Foto: autor

Čínski študenti menia ulice sveta

Niekoľko študentov v Pekingu malo v roku 2014 jednoduchý nápad, ako

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie