Denník N

J&T chce električky poslať tesne k Umelke, nárokuje si aj priestory na jej pozemku

Budova Umelky. Zdroj – Facebook Stará Bratislava na fotografiách a obrazoch
Budova Umelky. Zdroj – Facebook Stará Bratislava na fotografiách a obrazoch

J&T Real Estate do žiadosti o významnú investíciu zahrnulo aj pozemky, ktoré mu nepatria. Okrem pozemkov pri Umeleckej besede ide o priestor pri škole Novohradská a pozemky v Petržalke. Developer uisťuje, že Umelku búrať nechce, výtvarníci nechcú mať električku ani tesne pri budove.

Skúsme sa presunúť o niekoľko rokov dopredu, keď sa hlavné mesto dočká novej električkovej trasy – nová súprava zíde zo Starého mosta a nenamieri pred budovu Univerzity Komenského, zabočí k legendárnej „Umelke“. Koľajnice ju vedú na miesto, kde je dnes vonkajšia terasa. Pri odbočovaní vpravo smerom k nábrežiu Dunaja tesne lízne jej fasádu.

Budova, v ktorej v roku 1989 vznikala Verejnosť proti násiliu, je známa ako Umelecká beseda, teda Umelka. Teraz jej pozemok čiastočne stojí v plánoch developerovi J&T Real Estate, ktorý chce spojiť svoje veľké projekty na oboch brehoch Dunaja. Trať nakreslil tak tesne pri budove zaradenej medzi národné kultúrne pamiatky, že to vyvolalo obavy verejnosti z jej ohrozenia.

J&T si od štátu pýta úľavy a právomoc, ktorá by mu dovolila aj takéto výrazne zásahy do cudzích pozemkov, teda štatút významnej investície.

Keď v septembri developer upokojoval, že plánovaná trať električky v ostrej zákrute Umelku nezasiahne, neboli ešte známe všetky detaily projektu Spojenej Bratislavy, pre ktorý si štatút o významnej investícii žiada. Podrobnejšie informácie zverejnila vláda až dva týždne pred rozhodnutím o jeho udelení.

Výstava v Klube umelcov. Foto – TASR

V štatúte sú aj pozemky Umelky

J&T RE chýba asi päť percent pozemkov, na ktorých chce stavať. Veľká väčšina patrí mestu alebo štátu, no je medzi nimi aj vyše tridsať súkromných pozemkov v Petržalke, škola na Novohradskej aj dve parcely Slovenskej výtvarnej únie, na ktorých stojí budova Umelky s okolitým areálom.

Pre Umelku by to nemalo znamenať zbúranie, no ak by vláda dala developerovi štatút, mohol by vo verejnom záujme vyvlastniť a stavať aj na pozemkoch, ktoré mu nepatria, podobne ako to robí štát pri diaľniciach.

Developer neodpovedal, na ktorých pozemkoch bude vyvlastňovať, a zo zverejnenej žiadosti ani nie je jasné, čo konkrétne chce J&T Real Estate na cudzích pozemkoch robiť. Niekde môže ísť iba o malé zásahy, no z viacerých pozemkov majiteľov bude musieť vysťahovať.

Umelka Foto – Slovenská výtvarna únia

J&T RE tvrdí, že budovy Umelky sa žiadnym spôsobom nedotknú a na jej pozemkoch neplánujú výstavbu. „V žiadosti sú uvedené tieto parcely preto, lebo siete zasahujú do ich pozemkov. Ak bude potrebné preloženie alebo úprava osvetlenia, svetelnej signalizácie či iné technické zásahy, musíme rátať aj s týmto priestorom,“ vraví hovorkyňa J&T Real Estate Daniela Stričková.

Slovenská výtvarná únia nesúhlasí ani so zásahom do pozemkov okolo Umelky, ktoré má preťať električka. Predseda únie a akademický maliar Pavol Kráľ hovorí, že je to neakceptovateľné a nepredstaviteľné.

„Ak by električka premávala niekde pri múre, budovu to poškodí. Umelka je najstaršia galéria a funkcionalistická stavba na Slovensku. Už nemáme tak veľa pamiatok, aby sme ich mohli znovu devastovať.“

Trojpodlažnú funkcionalistickú budovu Umeleckej besedy postavili v rokoch 1924 až 1925 architekti Alois Balán a Jiří Grossman ako výstavný a reprezentatívny priestor pre Umeleckú besedu Slovenskú. Za národnú kultúrnu pamiatku bola vyhlásená v roku 1985, preslávila sa najmä v súvislosti s Nežnou revolúciou.

V nedeľu 19. novembra 1989 sa v Umelke stretlo asi 500 ľudí. Z protestného zhromaždenia, ktoré reagovalo na násilie voči študentom v Prahe, o deň neskôr vznikla Verejnosť proti násiliu.

Umelecká beseda dodnes funguje ako galéria, konajú sa tu rôzne výstavy a prednášky a je to aj piváreň.

Ani malé zásahy

Kráľ protestuje aj proti zásahu do terasy, ktorou má električka podľa doterajších plánov prechádzať. J&T RE si s Kráľom dohodlo stretnutie krátko po medializácii zverejnení trasy novej električky v septembri.

„Bolo to nekonfrontačné stretnutie. Povedali sme náš postoj, oni vysvetlili technické parametre. Rozumieme, že električka do mesta patrí, je to dobrý spôsob rozvoja dopravy, ale vnímame to ako zásah do unikátneho verejného priestoru, ktorý sa nedá nikde inde nahradiť. Vznikla tu najlepšia fotografia na svete – muža s odhalenou hruďou, ktorý stojí pred ruským tankom z roku 1968.“

Jeden z návrhov, ako by mohla ísť električka bez odbočenia zo Starého mosta. Autor – Erik Žiak, združenie Tram Štefánikova

Električka môže ísť aj rovno

Ľudia z J&T Real Estate na stretnutí v septembri sľúbili nájsť spôsob, ako do pozemku nezasiahnuť. Odvtedy sa už neozvali, no J&T RE tvrdí, že stále hľadá najlepšie riešenie.

To by mohlo byť napríklad prepojenie trate zo smeru od Mosta SNP až k Eurovei bez odbočky zo Starého mosta. „Trať na Vajanského nábreží by sa musela zdvojkoľajniť, čo by zúžilo nábrežie, ale je to podľa mňa zatiaľ najlepšie riešenie,“ hovorí Tomáš Vašek z iniciatívy Lepšia Doprava. Variant J&T Real Estate s rúbaním stromov, so zrušením terasy a s traťou umiestnenou tesne pri Umelke považuje za zlú možnosť.

Developer, ktorý chce stavať vo verejnom záujme, s návrhom Vašeka nemusí byť spokojný – ruší totiž priame električkové spojenie dvoch štvrtí Nové Lido a Eurovea.

Vašek vraví, že by trať mohla ísť aj zo Starého mosta k Eurovei poza Umelku, no tam je problém s odbočením v strmom klesaní.

J&T sľubuje postaviť novú električkovú trať pri svojich projektoch. Zdroj – spojenaba.sk

J&T Real Estate chce električku potiahnuť popri Eurovei smerom k Slovenskému národnému divadlu, kde pretne námestie pred divadlom. Developer tvrdí, že nemohol električky smerovať o ulicu vyššie na Landererovu pre priestorové obmedzenia a križovatka s Košickou by to podľa neho kapacitne nezvládla. Trať ďalej smeruje po Košickej až k trhovisku Miletičova a vytvorila by tak nový mestský okruh.

J&T RE by po udelení osvedčenia získali prístup aj k pozemkom spojenej školy na Novohradskej spolu so školským dvorom či k parčíku na Miletičovej, ktoré sú popri trase plánovanej električky. Ani pri týchto pozemkoch nie sú známe zámery developera, pravdepodobne ale pôjde iba o menšie zásahy v blízkosti trate.

So štatútom majiteľov vyvlastnia

Výrazne viac sa výstavba dotkne majiteľov pozemkov na druhom brehu Dunaja, kde chce developer vybudovať veľkú zónu Nové Lido, ktorú ohraničujú Starý most, most Apollo a Einsteinova ulica.

J&T Real Estate nakreslila plán výstavby aj na súkromných pozemkoch, ktoré jej nepatria, a s majiteľmi sa zatiaľ ani neskúšali dohodnúť. Ak majitelia nebudú chcieť pozemky predať, je veľmi reálne, že ich vyvlastnia.

Spolu ide až o 34 pozemkov v záhradkárkej oblasti v pôvodnej časti Petržalky. Bratislavčania tu stále majú svoje záhrady s chatkami, zopár ich býva v rodinných domoch ešte z polovice minulého storočia.

Jedna z vlastníčok domu so záhradou v starej časti Petržalky tam vyrastala od roku 1955 do svojich osemnástich rokov. Tvrdí, že majiteľov úrady už roky blokujú a na pozemkoch nemôžu stavať.

Obyvatelia nevedia povedať, ako sa zachovajú, keďže žiadnu ponuku ešte nedostali. Ak by sa J&T Real Estate s vlastníkmi nedohodli, mohli by žiadať o vyvlastnenie pozemkov.

Advokát Juraj Bizoň, ktorý zastupoval občanov v spore s priekupníkmi pôdy pod fabrikou pre Jaguar Land Rover pri Nitre, hovorí, že aj pri štatúte významnej investície musí Okresný úrad skúmať existenciu verejného záujmu pri vyvlastnení.

Záhradky na území Nového Lida v Petržalke. Foto N – Tomáš Benedikovič

V praxi sa podľa advokáta spravidla v štatúte deklaruje verejný záujem a Okresný úrad v nasledovnom konaní už verejný záujem pri vyvlastňovaní riadne neskúma a odvodí ho od vydaného osvedčenia.

„Zároveň, nakoľko sa osvedčenie o významnej investícii spravidla vydáva ako jeden celok, sme toho názoru, že prípadné vyvlastňovanie by s ohľadom na verejný záujem nemalo byť vyslovene problematické ani v komerčnej časti pripravovaného projektu,“ hovorí Bizoň.

Vlastníci sa podľa neho môžu proti vyvlastneniu brániť odvolaním sa na zákon o vyvlastňovaní. Ak nebudú na okresnom úrade úspešní, môžu ešte nechať vyvlastnenie preskúmať súdom. Bizoň hovorí, že vyvlastnení majú nárok na náhradu podľa znaleckého posudku a ak by žiadali viac, môžu sa tiež obrátiť na súd.

Vláda rozhodne v decembri

Štatút chce od vlády aj developer HB Reavis pre svoj projekt Nív a lanovky. O ich žiadostiach by vláda mohla rozhodnúť už 13. decembra na netradičnom výjazdovom rokovaní v Bratislave, na ktoré má dostať pozvánku aj primátor Ivo Nesrovnal.

Proti tomu, aby štát zvýhodnil developerov, sa postavila iniciatíva Slobodné mesto, ktorá v utorok spustila internetovú petíciu. Aktivisti tvrdia, že projekt Spojenej Bratislavy nie je vo verejnom záujme, developerom uľahčí výstavbu aj v rozpore s územným plánom a diskusia nebola dostatočná.

Vyzývajú preto podpredsedu vlády Petra Pellegriniho (Smer), aby rešpektoval nesúhlasné stanoviská hlavného mesta aj mestských častí Petržalky a Ružinova, ktoré si sám vyžiadal. Zároveň žiadajú premiéra a členov vlády, aby návrh neschválili a vytvorili priestor pre demokratický a udržateľný rozvoj mesta.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Developeri v Bratislave

Slovensko

Teraz najčítanejšie