Denník N

Električku pred SND od J&T nechce ani Maďarič

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Električka pred Slovenským národným divadlom bude podľa ministerstva rušiť návštevníkov a obmedzí vstup do budovy. J&T Real Estate tiež podľa ministra nevysvetľuje, prečo si v štatúte pýta prístup ku všetkým pozemkom SND.

Developer J&T Real Estate pri žiadosti o vládne úľavy pre projekt Spojenej Bratislavy nenaráža len na nesúhlas komunálnych politikov a aktivistov. Proti udeleniu významnej investície a novej trati električky je aj minister kultúry Marek Maďarič (Smer).

Maďarič sa postavil za umelcov zo Slovenského národného divadla (SND) a ostro kritizoval plán viesť električkovú trať pred budovou divadla.

Električky podľa ministra budú hercov a návštevníkov rušiť vibráciami a hlukom, trať zaberie námestie, obmedzí prístup do divadla a naruší umelecký koncept celej stavby. J&T RE chce podľa neho zasahovať do pozemkov Slovenského národného divadla bez vysvetlenia, čo s nimi bude robiť.

„Všetky priestory okolo budovy považujeme za nevyhnutné na činnosť významnej kultúrnej inštitúcie SND, a preto vznášame zásadnú pripomienku k zabratiu čo i len ich častí,“ napísalo ministerstvo kultúry do pripomienok k udeleniu štatútu.

Električka pred Euroveou. Foto – Vizualizácie J&T RE

Električky otrasú divadlom

Ministerstvo kultúry neverí, že J&T RE zabezpečí, aby električka nerušila divadelné predstavenia, podporila to aj skúsenosťami, ktoré majú s hromadnou dopravou filharmonici v Redute.

„Máme bohaté negatívne skúsenosti z rekonštrukcie Reduty, sídla Slovenskej filharmónie. Ani použitím najmodernejších materiálov a technológií pri rekonštrukcii budovy, či rekonštrukciou trate sa nepodarilo úplne zabezpečiť odhlučnenie a eliminovanie vibrácií.“

Proti vedeniu novej električkovej trate pred budovou divadla protestuje aj Slovenské národné divadlo. Tvrdí, že sa o zámere developera dozvedeli až z médií.

„Jazda električiek by mohla spôsobovať otrasy budovy SND a znehodnotiť umelecký zážitok návštevníkov divadla,“ hovorí riaditeľ SND Marián Chudovský.

J&T RE tvrdí, že na pozemkoch SND plánuje iba električkovú trať a uvedomujú si zodpovednosť za verejný priestor a význam budovy v celej zóne.

„Dnešné moderné technológie umožňujú bezproblémovú prevádzku električky. Spoločnosť J&T RE považuje električku za mestotvorný prvok, ktorý je neodmysliteľnou súčasťou centra svetových metropol aj z dôvodu ekologickej prevádzky,“ tvrdí J&T RE.

Električky podľa developera premávajú v tesnej blízkosti aj vedľa divadiel La Scala v Miláne, Národnom divadle v Amsterdame, vo Viedni či Mníchove.

Ministerstvo kultúry upozorňuje, že priestory na predstavenia musia dodržať prísne normy a mimoriadne nároky na hladinu hluku a zo skúseností historickej budovy SND v centre a ďalších divadiel pri tratiach vedia posúdiť nežiaduce vplyvy na umeleckú tvorbu napriek novým technológiám a opravám.

„V budovách počuť hluk a cítiť otrasy od okoloidúcich súprav ako aj z  koľajovej trate. Podobné problémy má aj mesto Praha v okolí Národného divadla. V dôsledku jázd električiek, ktoré by spôsobovali otrasy budovy SND, by došlo k zníženiu a znehodnoteniu umeleckého zážitku návštevníkov v sálach divadla,“ píše ministerstvo v stanovisku.

Iná trasa podľa J&T nie je

Nová električka v projekte Spojenej Bratislavy by podľa nákresov developera mala zo Starého mosta odbočiť doprava k nákupnému stredisku Eurovea, pri hoteli Sheraton vojsť do pešej zóny a preťať námestie medzi národným divadlom a obchodmi.

Námestie pred SND má preťať električka. Foto – SND

Marek Maďarič bol ako minister ešte prvej Ficovej vlády v roku 2007 pritom, keď sa po dlhých rokoch odkladov a nečinnosti podarilo dokončiť novostavbu SND. V tom čase sa už pracovalo aj na výstavbe obchodného centra Eurovea, ktoré írski developeri odovzdali v roku 2010.

Spoločnosť Ballymore neskôr komplex Eurovea predala a dnes ho ovláda J&T RE, ktoré štatút významnej investície žiada okrem Nového Lida v Petržalke aj pre jej pokračovanie v meste. Trať by teoreticky mohla obísť SND o ulicu vyššie cez Landererovu, no J&T RE tvrdí, že to nie je možné pre priestorové obmedzenia a križovatka s Košickou by to kapacitne nezvládla.

Navrhnutá trať od SND ďalej smeruje po Košickej až k trhovisku Miletičova, aby vytvorila nový mestský okruh. Developeri tvrdia, že by trať zaplatili aj v prípade neudelenia štatútu významnej investície.

Developer zaberie aj pozemky divadla

Ministerstvo tiež kritizuje, že J&T Real Estate si nárokuje zasiahnuť nielen do pozemkov pod traťou na námestí, ale aj do budovy a parkoviska bez podrobného a záväzného zverejnenia svojich plánov.

Riaditeľ SND Chudovský hovorí, že navrhovaná trasa zasahuje aj do umeleckého konceptu budovy divadla, ktorý vytvorili architekti Martin Kusý, Pavol Paňák a Peter Bauer.

Myšlienka architektov a výtvarníkov má znázorňovať príbeh, ktorý začína z „Prameňa“ v strede budovy, pokračuje slávnostným schodiskom, „tečie“ okolo základného kameňa budovy k fontáne „Víly“ a okolo dvoch veží tečie cez „Kaskády“ smerom k Dunaju. „Navrhované riešenie električkovej trate tento umelecký koncept deštruuje,“ tvrdí ministerstvo.

Priečelie budovy s divadelným námestím a zakomponovanými umeleckými dielami podľa Chudovského vytvára spoločenský priestor a miesto na kultúrne vyžitie, akých je v Bratislave málo.

Ministerstvo má ďalšie výhrady k električkovej trati aj pre zabratie pokojnej pešej zóny, ktorá uberie z komfortu návštevníkov divadla a znemožní organizovanie podujatí na námestí.

Developer chce svoje projekty Nové Lido a Euroveu spojiť električkou, ktorá by prechádzala cez Dunaj po Starom moste. Už prvá odbočka vpravo na nábrežie k Eurovei je problémová. J&T RE nakreslili trať tak tesne pri budove legendárnej Umelky, že zasahuje do jej terasy a môže ohroziť aj budovu.

J&T sľubuje postaviť novú električkovú trať pri svojich projektoch. Zdroj – spojenaba.sk

O štatúte rozhodnú budúci týždeň

O udelení štatútu má vláda rozhodnúť na budúcu stredu na netradičnom výjazdovom rokovaní v Bratislave, na ktoré má dostať pozvánku aj primátor Ivo Nesrovnal.

Nesrovnala zaviazali mestskí poslanci, aby ich neobišiel pri udelení štatútu. Primátor zatiaľ k štatútu nepovedal jasné stanovisko, hovorí, že víta akékoľvek investície, komunikuje s vládou a projekty bude posudzovať podľa toho, ako zapadnú do koncepcie rozvoja mesta, či budú obohatením nosného dopravného systému mesta a či prinesú prospech Bratislavčanom.

„Vítame súkromné investície. No bianko šeky tiež vydávať nemôžeme. Kto zaručí participáciu Bratislavčanov a kto zaručí, že sa bude zachovávať verejný záujem?“ povedal v októbri na HN Clube.

Ak vláda nakoniec udelenie štatútu schváli, bude primátorovi odporúčať spoluprácu s developermi, čo sa týka najmä výstavby na mestských pozemkoch.

Proti tomu, aby štát zvýhodnil developerov (o štatút žiada aj HB Reavis, ktorý sľubuje lanovku cez Dunaj), sa postavila iniciatíva Slobodné mesto, ktorá v utorok spustila internetovú petíciu. Aktivisti tvrdia, že projekt Spojenej Bratislavy nie je vo verejnom záujme, developerom uľahčí výstavbu aj v rozpore s územným plánom a diskusia nebola dostatočná.

V Bratislave spustili proti štatútu významnej investície pre developerské projekty HB Reavis a J&T RE hromadnú pripomienku aj tri desiatky samosprávnych politikov a aktivistov, iniciátorom je poslanec Národnej rady a mestský poslanec Ondrej Dostál (OKS).

Z vlády zatiaľ štatút podporuje iba podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini (Smer) ako jeho predkladateľ. Pellegrini najskôr tvrdil, že si počká na stanoviská lokálnych zastupiteľstiev, no keď udelenie štatútu odmietla Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a mestské zastupiteľstvo začal ho otvorene obhajovať.

Okrem Maďariča zatiaľ nikto z vlády proti štatútu nevystúpil, no čerstvá podpredsedníčka vlády za SNS a ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná tvrdí, že sa chce téme venovať a diskutovať o nej aj s Pellegrinim. „Zvlášť za tých okolností, že mestské časti Petržalka a Ružinov s udelením štatútu významnej investície nesúhlasili,“ odpísal jej tlačový odbor.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Developeri v Bratislave

Marek Maďarič

Slovensko

Teraz najčítanejšie