Denník N

Dankovi ľudia prvýkrát ukázali „nové“ vozidlo pre vojakov, názov mu zatiaľ nevymysleli

Osemkolesový transportér od fínskej zbrojovky Patria, ktorý si v tichosti vybrali nominanti SNS. Foto N – Tomáš Benedikovič
Osemkolesový transportér od fínskej zbrojovky Patria, ktorý si v tichosti vybrali nominanti SNS. Foto N – Tomáš Benedikovič

V blate na Záhorí jazdil fínsky transportér aj menšie štvorkolesové vozidlá. Ministerstvo obrany si z nich vyberie a do ich nákupu zainvestuje 1,2 miliardy eur.

Ministerstvo obrany v areáli Vojenského technického a skúšobného ústavu pri Senici predviedlo obrnené vozidlá, ktoré sa majú nakúpiť pre vojakov.

V decembrom mraze jazdilo tu niekoľko rôznych transportérov od zahraničných výrobcov, aj prototyp novej verzie slovenského vozidla Aligator.

Pozvaní účastníci aj novinári vďaka tomu mohli získať predstavu, ako by chcelo ministerstvo minúť zhruba 1,2 miliardy eur, ktoré vláda vyčlenila na prezbrojenie pozemného vojska.

„Aj toto podujatie je dôkaz, že nič nezamlčujeme a že všetko prebieha transparentne,“ povedal minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS).

Vojenskú šou s obrnenými vozidlami sledovali minister Peter Gajdoš (vpravo) aj generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko, ktorý má značný vplyv aj na vojenské nákupy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nič sme netajili, len nezverejňovali

Najväčší záujem vzbudzoval osemkolesový transportér fínskej zbrojovky Patria. Toto vozidlo vybrali Dankovi nominanti v úplnej tichosti už v máji, keď podpísali prvé zmluvy s Fínmi a pol roka informáciu o tom nezverejnili.

„My sme nič netajili. Ja nie som povinný zverejňovať každý dokument, ktorý podpíšem,“ vysvetľoval to Gajdoš.

V stredu na Záhorí ukázali prototyp tohto vozidla. Išlo o takzvaný demonštrátor, na ktorom budú technici ešte pracovať.

Budúci rok pôjde na vojskové skúšky a pokiaľ nimi prejde, ministerstvo si bude môcť objednať až 81 takýchto vozidiel za viac než 400 miliónov eur.

Vozidlo o fínskej zbrojovky Patria si prvýkrát mohol pozrieť aj minister Gajdoš. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vozidlo už malo slovenskú zbraňovú vežu, ktorú vyrába spoločnosť EVPÚ z Novej Dubnice. Na polygóne urobilo niekoľko okruhov a vystrelilo zopár skúšobných rán z kanónu.

Transportér zatiaľ nemal žiadny názov, označený bol iba ako „BOV 8 x 8“. Onedlho by mal dostať slovenský názov. Podľa ministerstva o ňom budú hlasovať vojaci a túto možnosť dostali aj účastníci predvádzacej akcie.

Aj týmto chce dať ministerstvo najavo, že transportér je pôvodný výrobok, ktorý vzišiel ako výsledok fínsko-slovenského vývoja.

Nie je však jasné, v čom by mal spočívať slovenský príspevok k tomuto vývoju. Prototyp doviezli z Fínska a vyzeral ako štandardná verzia fínskeho transportéra Patria AMV, ktorý sa vyrába už niekoľko rokov.

Na túto verziu majú byť inštalované slovenské komponenty. Začalo sa to zbraňovou vežou, postupne majú pribudnúť aj komunikačné či systémy na riadenie paľby – aké firmy ich dodajú, zatiaľ ministerstvo nepovedalo.

Slovenský výrobok?

Podľa viacerých expertov, s ktorými sa Denník N rozprával, ide o štandardný postup, ktorý nemá nič spoločné s vývojom. Zákazník si jednoducho povie, aké požiadavky má spĺňať transportér, a čo by mal do neho výrobca nainštalovať.

„O žiadny skutočný vývoj nejde. Slovensko malo na Fínov podobné požiadavky, aké malo pri transportéroch aj Slovinsko, Poľsko či Juhoafrická republika,“ poznamenal vojenský publicista Vladimír Bednár.

Ministerstvo podľa neho o vývoji hovorí, pretože takýto postup mu umožnil obísť otvorenú súťaž a dohodnúť sa priamo s Fínmi.

„Označiť tento transportér za produkt spoločného vývoja je iba snaha vyhnúť sa platnej legislatíve,“ dodal Bednár.

Vozidlo od fínskej zbrojovky Patria sa prvýkrát predviedlo aj na Slovensku. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ministerstvo ďalej trvá na tom, že vozidlo, ktoré ukázalo novinárom, je originálnym fínsko-slovenským produktom. Argumentuje, že bude mať lepšiu priechodnosť terénom aj väčšiu odolnosť voči mínam a protitankovým strelám, než má napríklad verzia, ktorú kúpili Poliaci.

Transportér by mali montovať na Slovensku, do značnej miery zo súčiastok, ktoré dovezú zo zahraničia. Akých  subdodávateľov do toho zapoja, zatiaľ nie je známe.

„Cieľom našej modernizácie je, aby bol v maximálnej možnej miere zapojený domáci obranný priemysel,“ dodal Gajdoš.

Ťažkopádny Aligator

Druhá časť vojenských ukážok bola venovaná menším štvorkolesovým vozidlám. Ministerstvo v ďalších rokoch plánuje nakúpiť až 404 vozidiel tohto typu. Celkovo môžu vyjsť až na takmer 800 miliónov eur.

Na rozdiel od veľkých osemkolesových transportérov, pri štvorkolesových autách ešte nič nie je rozhodnuté – aspoň nie oficiálne.

Ministerstvo pri tomto projekte už dopredu verejne ukázalo, aké vozidlá prichádzajú do úvahy.

V blate pri Senici nechali jazdiť autá siedmich rôznych výrobcov – napríklad z Nemecka, Francúzska či z Turecka.

Švajčiarske vozidlo Eagle od spoločnosti General Dynamics European Land System Foto N – Tomáš Benedikovič
Turecké vozidlo Cobra II od zbrojovky Otokar. Foto N – Tomáš Benedikovič
Turecké vozidlo Ejder Yalcin od zbrojovky FNSS, ktorú vlastní britsko-americký zbrojný gigant BAE Systems. Foto N – Tomáš Benedikovič
Francúzsky stroj Sherpa od Renault Truck Defence. Foto N – Tomáš Benedikovič
Vozidlo českého podniku VOP a zbrojovky NIMR zo Spojených arabských emirátov. Foto N – Tomáš Benedikovič

Medzi nimi sa predviedla aj nová verzia slovenského vozidla Aligator, ktorý vlani na veľtrhu v Bratislave prvýkrát predviedol slovenský obchodník Igor Junas. Na polygóne pri Senici Aligátor budil skôr rozpaky. Diváci si všímali, že v porovnaní s konkurentmi prechádzal terénom pomaly a ťažkopádne.

Ako väčší favorit pôsobí vozidlo od českej Tatry. Automobilka ho prvýkrát ukázala v septembri na veľtrhu v Poľsku pod názvom „Husar“. Predstavila ho ako poľsko-české vozidlo, ktoré spĺňa požiadavky poľskej armády.

Favorit z Česka

V Senici pred slovenskými vojakmi jazdilo pod označením Patriot identické vozidlo. Ako výrobca bola uvádzaná automobilka Tatra a slovenská skupina MSM Group, ktorá ovláda viaceré opravárenské podniky na Považí. S Tatrou je MSM prepojená cez českého zbrojára Jaroslava Strnada, ktorý má v oboch firmách majetkový podiel.

Nemecké vozidlo Dingo 2 od firmy Krauss-Maffei Wegmann. Foto N – Tomáš Benedikovič
Nová verzia slovenského vozidla Aligator Master od firmy Kerametal. Foto N – Tomáš Benedikovič
A napokon vozidlo Patriot od českej automobilky Tatra, ktoré bolo v Poľsku označené ako Husar. Foto N – Tomáš Benedikovič

Denník N už v októbri narazil na informácie, podľa ktorých s týmto vozidlom už predbežne počíta aj ministerstvo obrany.

Povedal to zdroj z prostredia strojární Way Industries v Krupine, ktoré by mali byť jedným zo subdodávateľov. „Malo by ísť o vývoj úplne novej konštrukcie, ktorú budeme robiť v spolupráci s Tatrou,“ povedal v októbri zdroj z Way Industries.

Ministerstvo to poprelo a tvrdí, že o vozidlách 4 x 4 nie je rozhodnuté. Aj predvádzacia šou na Záhorí mala podľa ministerstva slúžiť na to, aby si technici slovenskej armády mohli vyskúšať vozidlá viacerých výrobcov a získali tak lepšiu predstavu o tom, čo by vojakom najviac vyhovovalo.

„Máme pripravené tímy expertov, ktoré si nezávisle vyskúšajú tieto vozidlá a neskôr skúsenosti z testovacej jazdy môžu využiť pri vojskových skúškach,“ povedal náčelník generálneho štábu Milan Maxim.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie