Denník N

Developerov za Bratislavu kritizujú ďalšie ministerstvá, Pellegrini skráteným konaním porušil pravidlá

Developeri sľubujú, že postavia novú električkovú trať a lanovku do Petržalky.
Developeri sľubujú, že postavia novú električkovú trať a lanovku do Petržalky.

Týždeň pred rozhodnutím vlády o úľavách pre developerov J&T RE a HB Reavis sa kriticky ozvali viacerí členovia vlády.

Developeri J&T Real Estate a HB Reavis sa pred získaním štatútu  významnej investície ešte natrápia.

Vláda má o žiadostiach rozhodnúť budúcu stredu na výjazdovom rokovaní v Bratislave, no viacerí jej členovia sú so žiadosťami developerov nespokojní.

Po ministerstve kultúry, ktorému sa nepáči plán J&T RE viesť novú električku pred národným divadlom, sa so zásadnými pripomienkami ozvalo aj ministerstvo pôdohospodárstva, práce aj dopravy.

Kritika aj pre HB Reavis

Ministerstvo pôdohospodárstva pýta dôkaz, či je projekt HB Reavis skutočne vo verejnom záujme a dopravné riešenie lanovkou je to najlepšie možné. Developer žiada štatút pre Smart City, čo je najmä veľké nákupné stredisko s autobusovou stanicou v podzemí a lanovka cez Dunaj.

„Materiál nedostatočne zdôvodňuje existenciu verejného záujmu, stavba nie je v súlade so strategickými dokumentami hlavného mesta, neexistuje dopravné a ekonomické posúdenie prínosov navrhovaných dopravných systémov,“ napísalo pôdohospodárstvo v pripomienke. Chýbajú mu aj posúdenia uskutočniteľnosti a efektívnosti verejných financií.

Obaja developeri budú môcť so štatútom pohodlne vyvlastňovať, no nehovoria, čo konkrétne chcú na cudzích pozemkoch robiť. Rezort Gabriely Matečnej (SNS) preto žiada spresniť a zdôvodniť, do ktorých súkromných pozemkov investor zasiahne a z akého konkrétneho dôvodu.

HB Reavis nevyčíslil ani dosahy na verejný rozpočet či hodnotu pozemkov, ktoré chce zabrať. Ministerstvo tvrdí, že len štátne pozemky sú v hodnote vyše 100 miliónov eur. Chýba tiež informácia, o koľko peňazí príde mesto a mestské časti z poplatku za rozvoj, aké budú náklady na prevádzku lanovky a kto ich bude znášať. Ministerstvo predpokladá, že to bude dopravný podnik.

Ministerstvo dopravy upozorňuje, že HB Reavis chce zabrať Zimný prístav a znemožní tak prekladanie materiálu, navyše chce siahnuť na chránený majetok, ktorý môžu získať maximálne do prenájmu a nie je možné sa k nemu dostať ani súdnou cestou.

Nie je podľa neho možné ani posúdiť, či lanova dráha cez Dunaj bude plniť verejný záujem alebo pôjde o komerčný projekt investora, keďže chýbajú podrobnosti k jej trase.

Matečná kritizuje aj J&T RE

Projekt J&T RE Spojenej Bratislavy, teda Nového Lida v Petržalke, pokračovania Eurovey v Starom Meste a novej električkovej trate, ktorú chce developer zaplatiť, už v utorok kritizovalo ministerstvo kultúry.

Električky podľa ministra Mareka Maďariča (Smer) budú hercov a návštevníkov rušiť vibráciami a hlukom, trať zaberie námestie, obmedzí prístup do divadla a naruší umelecký koncept celej stavby. J&T RE chce podľa neho zasahovať do pozemkov Slovenského národného divadla bez vysvetlenia, čo s nimi bude robiť.

Ku kritike sa pridala v stredu aj Matečná, ktorá od J&T RE pýta dôkaz, že navrhnutá trať električiek je najlepšie riešenie, keďže nie je v súlade s generelom hlavného mesta. Ten navrhuje električku potiahnuť ulicou Mlynské nivy z centra mesta do Prievozu a ďalej do Vrakune.

Developer chce vytvoriť mestský okruh a prepojiť električky zo Starého mosta cez Košickú až po Miletičovu. Okrem Maďariča aj Matečná upozorňuje na trasu pred SND, ktorá výrazne ovplyvní fungovanie divadla.

„Investor nenecháva priestor pre alternatívne trasovanie, napríklad cez Landererovu, respektíve cez Dostojevského rad a Mlynské nivy,“ píše ministerstvo pôdohospodárstva. Tento variant developer odmieta, tvrdí, že je priestorovo aj kapacitne nereálny.

Aj pri projekte J&T RE chce Matečná lepšie zdôvodniť verejný záujem, vyčíslenie dosahov na verejný rozpočet a tiež kritizuje záber cudzích pozemkov bez vysvetlenia.

Pribudnú naozaj nové miesta?

Ministerstvo práce obom developerom vyčíta, že nedodržali stanovené postupy a nezverejnili v žiadostiach dostatok informácií. Nevedia navyše preukázať, či naozaj vytvoria dostatočný počet nových pracovných miest, čo je podmienka na získanie osvedčenia. Minimálny počet pracovných miest je 300. Neráta sa však do nich presun už existujúcich miest do novej lokality, ale musí ísť o úplne nové pozície.

HB Reavis sľubuje až 2000 miest, J&T RE od 860 do 1060, ministerstvo práce pochybuje a pýta dôkazy. Minister Ján Richter (Smer) J&T RE vyčítal, že hovorí o „výrazne priaznivom vplyve na trh práce“, hoci by sa zamestnanosť zvýšila iba o necelých 0,3 percentuálneho bodu.

J&T Real Estate skúša presvedčiť vládu aj tým, že vytvorí bývanie pre rôzne sociálne skupiny obyvateľov s dôrazom na sociálnu spravodlivosť, no ide pritom o byty v Eurovei II, Klingerke, Triangli v jednej z najdrahších štvrtí.

„Plánované byty v Starom Meste budú za trhových podmienok určené najmä solventným klientom a nemožno predpokladať, že ich výstavba výraznejšie prispeje k rozvoju trhu s nájomným bývaním, podpore mobility za prácou a posilňovaniu sociálnej spravodlivosti,“ napísalo ministerstvo práce.

Obchádza pravidlá

Ministerstvo životného prostredia žiada od oboch developerov, aby dokázali, že stavba je vo verejnom záujme a dopravné riešenia sú najlepšie pre dopravu aj životné prostredie.

Upozorňuje, že chýba dopravné aj ekonomické posúdenie prínosov, posúdenie alternatív a verejná diskusia, no aj vplyv na rozpočet verejnej správy a žiada posúdenie vplyvov na životné prostredie EIA.

Úrad pre verejné obstarávanie napomína aj podpredsedu vlády pre investície Petra Pellegriniho (Smer), ktorý materiál predkladá v skrátenom pripomienkovom konaní. Namiesto 15 dní mali inštitúcie a verejnosť na namietanie materiálov iba necelý týždeň. Pellegrini skrátené konanie zdôvodňuje tým, že 13. decembra zasadne vláda spolu s primátorom Ivom Nesrovnalom.

„Takýto dôvod nekorešponduje žiadnemu z dôvodov na skrátenie pripomienkového konania, ktoré sú uvedené v Legislatívnych pravidlách vlády,“ tvrdí ÚVO, podľa ktorého Pellegrini tieto pravidlá porušuje.

ÚVO tiež odporúča dôkladne sa zaoberať hromadnou pripomienkou poslancov parlamentu, komunálnych politikov, odborníkov a aktivistov, ktorí žiadajú, aby vláda nedala developerom štatúty a návrhy boli prerokované v riadnom konaní.

V hromadnej pripomienke spochybňujú verejný záujem projektov, ktoré vytvoria priestor na vyvlastňovanie v súkromnom záujme a obídu štandardné konania. Udelenie štatútu podľa pripomienky bude mať napríklad aj negatívny vplyv na príjmy mesta a o investíciách do verejnej infraštruktúry bude rozhodovať súkromník a nie samospráva (mesto, Petržalka, Ružinov, Staré Mesto), ktorá udelenie štatútu nepodporila.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Developeri v Bratislave

Slovensko

Teraz najčítanejšie