Denník N

Predaj Markízy a Novy brzdí vysoká cena, môže spojiť Pentu, J&T a peniaze z Číny

Spravodajské štúdio Markízy. Foto – markiza.sk
Spravodajské štúdio Markízy. Foto – markiza.sk

Americká CME žiada za balík európskych televízií, kde je aj slovenská Markíza a česká Nova, okolo 2 miliárd eur. Cena je prestrelená, no takú sumu by mohlo dať dohromady veľké konzorcium finančných skupín.

Televízia Markíza je stále na predaj, obchod však brzdí vysoká cena, ktorú očakáva jej súčasný majiteľ, americká spoločnosť CME. Skupina kontrolovaná mediálnym a produkčným gigantom Time Warner, chce Markízu predať v jednom balíku s českou televíziou Nova, bulharskou bTV a rumunskou ProTV.

Český denník Echo24.cz píše, že CME čaká za stredoeurópske televízie až 16-násobok zisku skupiny pred zdanením a odpismi (EBITDA). Tieto informácie potvrdzujú Denníku N aj zdroje z mediálnej oblasti.

CME malo vlani zisk 150 miliónov dolárov pred zdanením a odpismi, cena za európske televízie sa teda šplhá k 2 miliardám eur. Ľudia z brandže zväčša hovoria, že je prestrelená, štandardom je predaj za šesť- až osemnásobok EBITDA.

Napriek vysokej sume by mali mať stále o Markízu a Novu záujem významné domáce finančné skupiny vrátane slovenskej Penty. Takýto obchod je však nad jej možnosti, preto sa hovorí o spolupráci s ďalšími investormi, napríklad skupinou J&T či niektorými jej partnermi, a Číňanmi z CEFC.

Motivácie? Biznis, vplyv aj Babiš

Markíza tento rok prešla viacerými zmenami, ktoré mali priniesť televízii finančné úspory. Začiatkom roka prestala vysielať cez klasické antény, čo malo ušetriť ročne asi päť miliónov eur, no zároveň stratila časť divákov. Na jeseň zase presunula svoje vysielacie pracovisko do Prahy, kde ho obsluhujú zamestnanci sesterskej Novy.

CME je dlhodobo zadlžená, len budúci rok musí zaplatiť záväzky vo výške štvrť miliardy eur. Priveľké očakávania z predaja balíka štyroch televízií zatiaľ záujemcov neodradili. O televízie má okrem Penty a jej možných partnerov záujem aj česká skupina PPF známeho a vplyvného miliardára Petra Kellnera.

PPF u nás aj v Česku vlastní mobilný operátor O2, ktorý v Česku zastrešuje platenú televíziu O2 TV, ponúkajúcu videotéku aj športové prenosy na O2 TV Sport. Kellner sa môže o Novu pokúšať najmä preto, že ide o najsilnejšiu mediálnu skupinu, ktorá môže vyvažovať silu mediálneho impéria nového českého premiéra Andreja Babiša.

Babišov zverenecký fond vlastní veľké české denníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny a Metro, Rádio Impuls či televíziu Óčko.

Mediálny konzultant Pavol Mačinga hovorí, že suma, ktorú za predaj televízií čaká CME, zodpovedá ich trhovej cene zvýšenej o ďalších sto percent – teda akúsi prémiu. Oplatí sa ešte finančným skupinám takýto drahý nákup?

„Potenciálnym kupcom, ktorí ovládajú banky, internetové obchody a ďalších veľkých TV zadávateľov, to môže zjednodušiť situáciu s nákupom TV reklamy, a ich konkurentom to môže zase sťažiť nákup TV reklamy, a to na dlhé roky. A môže to priniesť aj ďalšie synergické efekty,“ myslí si Mačinga.

„To však beriem ako takú čerešničku na torte. Za hlavnú motiváciu byť ochotný zaplatiť takúto prémiu za CME považujem politickú situáciu v Českej republike.“

Obchod by mohol mať ekonomický prínos vtedy, ak by sa napríklad novému investorovi podarilo znížiť náklady a teda zvýšiť zisky v televízii Nova, ktorá zo štyroch predávaných televízií pôsobí na najväčšom televíznom reklamnom trhu, český je totiž výnosnejší ako počtom divákov väčší rumunský. CME malo podľa vlastného webu vlani v Česku asi 60-percentný podiel na českom televíznom trhu, ktorý má hodnotu takmer 300 miliónov dolárov (slovenský je menej ako polovičný).

O záujme Penty o Markízu sa píše už dlho, aj keď skupina dohady nekomentuje. „K potenciálnym akvizíciám sa nikdy nevyjadrujeme,“ zvykne opakovať oficiálne stanovisko firmy hovorca Penty Gabriel Tóth. Novinkou sú informácie o možnom spoločnom postupe Penty, J&T (alebo niektorých jej partnerov) a čínskej CEFC, ktorá by mala prevziať 51-percentný podiel v J&T Finance Group.

Penta ešte vplyvnejšia?

Aj keď sa obchod týka celej skupiny stredoeurópskych televízií, z ktorých najväčšou je Nova, veľmi dôležitý je jeho slovenský rozmer.

Markíza je stále najsledovanejšou slovenskou televíziou, aj keď najmä v hlavnom vysielacom čase ju neraz poráža Joj. Na ilustráciu, týždenný podiel Markízy na trhu sa v októbri pohyboval okolo 19,5 percenta (jej ďalšie stanice Doma a Dajto mali približne štvor a troj-percentný podiel na trhu), trhový podiel Joj sa hýbal medzi 16 a 17 percentami (jej stanice Plus a Wau mali každá okolo troch percent).

Ak by Penta s J&T (či jej partnermi) išla do obchodu spoločne, nebola by to úplne prvá spolupráca týchto finančných skupín v mediálnom biznise. Mediálna agentúra Penty, Media and Digital Services, sa napríklad od vlaňajšieho januára stará o komunikačné rozpočty a nakupuje mediálny priestor pre Poštovú banku, J&T banku a J&T Real Estate, teda firmy z portfólia J&T.

Zisk Markízy – akokoľvek by si Penta a jej partneri kontrolu v televízii rozdelili – by znamenal ďalšiu koncentráciu vlastníctva médií v krajine. Penta aj J&T, priamo či nepriamo, majú totiž vplyv v množstve slovenských médií.

Penta dnes cez svoje vydavateľstvo News and Media Holding ovláda veľkú časť písaných médií. Vydáva denník Plus jeden deň, týždenníky Plus 7 dní a Trend, lifestylové časopisy ako Šarm a Emma. Okrem toho tento rok získala maďarsky písaný denník Új Szó a týždenník Vásarnap, časť portfólia vydavateľstva Ringier vrátane týždenníka Život či Nového Času pre ženy.

News and Media Holding na webe prevádzkuje portály atlas.sk, centrum.sk, pluska.sk či videoportál vju.sk, Penta sa navyše hlási k spoločnosti Namav, ktorá vlastní menšinový podiel vo vydavateľstve Petit Press, ktoré vydáva denník SME a sieť regionálnych novín My. V Česku Penta ovláda vydavateľa regionálnych novín Deník.

J&T je spájané najmä s televíziou Joj, aj keď skupina oficiálne tvrdí, že mediálny dom Joj Media House funguje samostatne (na papieri ho ovláda cyperská firma TV JOJ L.P.). Televíziu v roku 2007 od Grafobalu Ivana Kmotríka kupovala spoločnosť J&T Media Enterprises. Dnes zástupcovia Joj Media House hovoria, že J&T Banka je jeden zo subjektov, ktorý Joj Media House financuje.

Richard Flimel, ktorý stojí na čele Joj Media House, pre Denník N povedal, že sa na žiadnych rokovaniach o kúpe Markízy nezúčastňuje, nemôže preto potvrdiť ani vylúčiť, či niekto zo skupiny J&T o kúpe Markízy rokuje, alebo nie.

Joj Media House okrem televízie kontroluje akciovku Radio Services, ktorá zabezpečuje vysielanie, program aj predaj reklamného priestoru rádiám Antena Rock, Vlna a Jemné. Licencie však oficiálne nevlastní (napríklad licenciu pre Antena Rock má spoločnosť Ges Slovakia, v ktorej figuruje partner J&T Peter Korbačka).

Radio Services predáva reklamu aj rádiu Europa 2.

Maďarič už pred koncentráciou médií varoval

Pred prílišnou koncentráciou veľkých médií v jedných rukách nedávno varoval minister kultúry Marek Maďarič (Smer).

„Myslím si, že na trhu sú vplyvné médiá, ktoré sú na predaj. Čo asi sú, pretože inak by to vlastník CME dementoval, keď sa zjavila táto informácia. Preto je tu riziko, že by niekto mohol držať príliš veľa mediálnej moci v jedných rukách,“ povedal pred rokovaním vlády začiatkom októbra.

Maďarič chce preto meniť zákon o vysielaní a retransmisii, aby účinnejšie kontroloval zákaz takzvaného krížového vlastníctva médií. „Koncentrácia dôležitých médií v rukách jednej osoby, fyzickej či právnickej, je pre demokraciu rizikom,“ tvrdí minister. Zákon dnes napríklad zakazuje, aby vydavateľ novín vlastnil zároveň televíziu či rádio, alebo aby mal niekto zároveň rádio a televíziu.

V minulosti sa však zákon obchádzal. Najvypuklejším bol vplyv Pavla Ruska na televíziu Markíza, denník Národná obroda a Rádio Koliba na prelome tisícročia.

Pre budúcnosť by mohol byť inšpiráciou protischránkový zákon, ktorý pri firmách obchodujúcich so štátom sleduje nielen to, na koho je firma napísaná, ale aj kam plynú reálne zisky. To by mohli dokladať aj firmy uchádzajúce sa o licencie na celoštátne vysielanie.

Teraz najčítanejšie